Gå til innhold

Erfaringer med manglende støtte for 4G800

Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

En del telefoner mangler støtte for 4G på 800 MHz-båndet. Utenfor tettbygd strøk er det mange steder der Telia og Telenor bare tilbyr 4G på 800-båndet, slik at disse telefonene muligens ikke tar inn 4G. Er det noen som har erfaringer å dele? Er f.eks. 3G900 en OK erstatning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fungerer greit for min del. Har en Xiaomi Mi5. For øyeblikket har jeg to simkort i den, et fra Chess (Telia) og et fra Talkmore (Telenor) Hos Chess får jeg generelt bare inn 4G i byer med mer enn 12-15000 innbyggerer, men hos Talkmore er det 4G langt flere steder. Dette er også noe dekningskartene til Telia og Telenor bekrefter. Telia har i mye større grad basert sin 4G på 800 MHz, mens Telenor bygger ut 4G+ nesten på alle sine sendere (noe som betyr at man minst får inn 4G på en av de frekvensene som benyttes)

Lenke til kommentar

I østfold oppleves 4G noe sporadisk iallfall. Jeg har valgt å låse telefonen min til 3G (WCDMA)/2G (GSM) der jeg ferdes, for det oppleves som at telefonen holder seg lenger i livet da. Har Hello (telenordekning) og en Sony xperia Z1 compact (D5503)

Telefonen støtter alle frekvensene som brukes i Norge, men har ikke 4G+. Kun 4G.

Lenke til kommentar

Ingen god erstatning. Selv om f.eks Telia har en del 3G 900 i grisgrendte strøk her i Østfold. Men kapasiteten på 3G 900 er begrenset.

3G er jo begrenset til 21/42 mbps avhengig av du er tilkoblet en mast uten/med MIMO støtte (og om din klient støtter det).

4G støtter i fra 100 til 300 mbps avhengig av klient og 4G/4G+.  Så selv under samme radioforhold vil 4G gi deg minimum 5x kapasitet som 3G (forutsatt like mange klienter og eller like forhold).

Endret av Øystein H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...