Gå til innhold

Brukervennlighet - Windows vs. Mac

Larzen_91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sitter som supportansvarlig for en av Experts større butikker og får inn alt fra 3-10 Windowsmaskiner daglig med oppdateringstrøbbel, driverproblemer, bsods og ting som bare ikke fungerer som det skal.

Sist gang jeg fikk inn en Mac var en for flere uker siden som vi oppgraderte OSX på for en eldre herremann.

Windows er trash for de som ikke kan basic feilsøk. Sitter du med maskinene på kontoret så er det sikkert en eller annen IT avdeling som jobber bak kulissene for å holde maskinene i orden.

Windows til forbrukere fungerer ikke på samme måte mtp. provisjonering av drivere, oppdateringer, o.l.

Sincerely,

Windows bruker.

..og hvor mange fler Windows-maskiner selger dere ifht mac? Antagelig veldig likt forhold som du får henvendelser. Får du 10 ganger så mange henvendelser på Windows selger dere nok 10 ganger så mange pc som mac.

Edit: Mac har 7.4% markedsandel, hjelper det deg å forstå hvorfor du får flere henvendelser på Windows?

Det er jeg som er IT-avdelingen(liten bedrift), så jeg har full koll på problemer/feil.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg sitter som supportansvarlig for en av Experts større butikker og får inn alt fra 3-10 Windowsmaskiner daglig med oppdateringstrøbbel, driverproblemer, bsods og ting som bare ikke fungerer som det skal.

Sist gang jeg fikk inn en Mac var en for flere uker siden som vi oppgraderte OSX på for en eldre herremann.

Windows er trash for de som ikke kan basic feilsøk. Sitter du med maskinene på kontoret så er det sikkert en eller annen IT avdeling som jobber bak kulissene for å holde maskinene i orden.

Windows til forbrukere fungerer ikke på samme måte mtp. provisjonering av drivere, oppdateringer, o.l.

Sincerely,

Windows bruker.

..og hvor mange fler Windows-maskiner selger dere ifht mac? Antagelig veldig likt forhold som du får henvendelser. Får du 10 ganger så mange henvendelser på Windows selger dere nok 10 ganger så mange pc som mac.

Edit: Mac har 7.4% markedsandel, hjelper det deg å forstå hvorfor du får flere henvendelser på Windows?

Det er jeg som er IT-avdelingen(liten bedrift), så jeg har full koll på problemer/feil.

Veldig få som har problemer med Mac, enkelt og greit - selger veldig mange om dagen.

Gidder ikke sitte å bruke kvelden min på å sette sammen resultater og statistikker når alt du gjør er å kverulere. Bye.

Lenke til kommentar

Hva som er mest brukervennlig eller best, får en antageligvis like mange svar på som antall personer som deltar i diskusjonen......

For min del så startet vi med en Windows maskin, og det har vært flere Windows maskiner etter den her i huset.

Jobber i et håndtverksfag, så mitt «pc behov» er stort sett relatert til privat/eget bruk, hvor foto (redigering av raw-filer og utskrifter), mail, noen dokumenter, regneark og noen få power-pointer så langt har vært behovet, i tillegg til surfing og mail selvfølgelig.

Så jeg har stort sett trengt hjelp når det kommer feil meldinger, oppdateringer som ikke fungerer eller stopper opp, antivirus program som ikke fungerer eller ikke er enig med pc'n sin brannmur, uansett så ender det opp med at jeg ikke får brukt pc'n.

Noe har jeg fått til selv, men det utvikler seg gjerne til noe mer og da står jeg fast. Har jeg kjøpt pc fra type Elkjøp, Expert så kommer de gjerne med en haug med ting installert som jeg ikke trenger og gjør maskinen tregere, men ikke vet hvordan jeg skal fjerne. En kan vel godt si at det er prisen for å kjøpe noe der, men en drar dit en gjerne får grei pris og lett tilgjengelighet på butikkene.

Ble lei av alt dette og gjorde et forsøk på en iMac i 2012, mye relatert til at jeg holder på med foto og ønsket en større skjerm og at Windows maskinen min nok en gang stoppet opp etter en oppdatering som ikke fungerte....... Det har aldri vært store feil på Windows maskinene for min del, men likevel nok til at det stopper opp, men uten kunnskaper/interesse så er det ikke enkelt å finne ut av dette for meg, selv om det kanskje bare er en lek for de som kan det og løse det.

Fikk hjelp til å sette opp iMac'en for første gang, men etter det så har jeg aldri hatt behov for hverken hjelp, støtte eller support. Etter dette så har to døtre og kona kjøpt seg Mac maskiner (av egen fri vilje, jeg har absolutt ikke påvirket dem i det hele tatt, var lei Windows og problemer de også), og disse 3 Macene har jeg satt opp selv. Jeg har kjøpt meg en bærbar Mac selv i tillegg og den har jeg også satt opp selv.

Har funnet drivere for å installere og sette opp samtlige av maskinene mot to trådløse printere her i A4 og A3+ format og en separat scanner, selvfølgelig så er det så enkelt som helst for en som kan det, men dette er jeg likevel fornøyd med å finne ut av selv. 

I tillegg til å kalibrere skjermen på iMacen med en skjermkalibrator, slik at foto utskrifter stemmer med hva jeg ser på skjermen til iMacen både når det gjelder fargetoner og lys.

Har fremdeles ikke hatt et eneste problem på noen av de 5 Macene her i det hele tatt som jeg ikke har kunnet løse selv.

Min eldste datter går nå på VGS og har da fått en Windows 10 maskin, og nesten ukentlig så går turen for henne og i de andre klassene en tur til Admin, fordi det er problemer med oppdateringer og manglende tillatelser på maskinen som da Admin må gjøre.

Det samme måtte hun og de andre elevene i fjor, da gikk hun en helt annen linje på en helt annen VGS. 

At det er mer et problem med manglende tillatelser enn at det er feil på maskinen for enkelte ting forstår jeg, men det gjør likevel ikke brukervennligheten (og med tidligere erfaringer i minnet) noe bedre, selv om det er feil å gi Windows skylda for akkurat det.

Men det «frikjenner» jo ikke problemer med oppdateringer av ymse ting som stopper opp og ender med feilmeldinger av ymse årsaker.........

Litt har jeg sett på denne maskinen sammen med henne, og jeg liker hverken oppsettet eller hvordan en finner frem om jeg skal være helt ærlig, men med null erfaring på en Windows 10 maskin så skal jeg være veldig forsiktig med si noe om hvordan den er i bruk (men jeg er definitivt ikke fristet av den heller). At det er en stor overgang fra Windows 7 er det ingen tvil om, uten at jeg skal påstå at det er vanskelig å bruke det, for det kommer sikkert med økende erfaring etterhvert.

Er jeg en Apple fan-boy av den grunn, nei det vil jeg ikke påstå.

For iPhone og iPad har jeg hatt, men de liker jeg absolutt ikke i det hele tatt, der sverger jeg til Android. 

Var jo forsåvidt bra hvordan Apple «dingsene snakker sammen» via iCloud, da først og fremst bilder/bildestrømmer, etc, men hvordan en iPhone/iPad er satt opp og hvordan innstillingene er satt sammen blir jeg ikke fortrolig med og liker det ikke.

Jeg bruker også Android nettbrett og mobil i jobben, da spes for tlf samtaler og sms/mms selvfølgelig, men også for bilder -og annen dokumentasjon av utførte jobber som skal inn i div. service portaler, feilrettings skjemaer, etc, samt bruk av mail. 

Om det er mer brukervennlig med Mac for alle og enhver tror jeg aldeles ikke, men for meg så har det vært mye enklere og jeg klarer meg helt selv og det er det viktigste for meg. 

For veldig mange (og kanskje de aller fleste) så er Windows absolutt det beste valget og arb.verktøyet, og da skal de selvfølgelig fortsette med det.

Jeg har funnet ut hva som fungerer best for meg med begrensede kunnskaper og ikke minst også litt manglende interesse, så jeg trenger noe som er enkelt og fungerer skikkelig og det har jeg funnet i Mac. 

Men igjen, det betyr absolutt ikke at det er beste valget for andre enn meg. 

Alle har forskjellige behov og synspunkter, så valget om hva som er best får være opptil alle og enhver, det viktigste er at det fungerer og at en får utført det en ønsker uten problemer og utfordringer en ikke klarer å finne ut av selv........

Lenke til kommentar

Må si jeg liker windows 10 bedre teknisk en OSX selv om jeg har begge.

Det som er bra med windows er filkopiering\installering av operativsystemet og måten ting funger på.

OSX føles veldig tynt på slike ting.

Selv har jeg aldri fått reinstallasjon å fungere 100% på Mac mini.

Da er cloning bedre en reinstallasjon av OS da nedlasting uten os funger dårlig skulle tro den henger seg.

Windows er nok best til gaming har flest programmer.

Mac er nok best til bilderedigering\videoredigering. Hvis man ikke foretrekker adobe\Corel eller pinacle.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det meste du skriver(selv om jeg ikke kjenner meg igjen i hyppigheten av problemer, det har sikkert mye med erfaring å gjøre. Det du opplever som problemer opplever kanskje jeg bare som en glitch og fikser det uten å tenke over det.), det ender opp i preferanser og behov - ville du kjøpt mac om du ikke trengte noen form for bildebehandling? Hvis du kun skulle surfe og lese mail?

Det du nevner med skoler er som du sier skolens feil, de skaper seg problemer med begrensningene de lager - men dette ville de nok gjort med macer og, om det var det de brukte.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg er enig i det meste du skriver(selv om jeg ikke kjenner meg igjen i hyppigheten av problemer, det har sikkert mye med erfaring å gjøre. Det du opplever som problemer opplever kanskje jeg bare som en glitch og fikser det uten å tenke over det.), det ender opp i preferanser og behov - ville du kjøpt mac om du ikke trengte noen form for bildebehandling? Hvis du kun skulle surfe og lese mail?

Det du nevner med skoler er som du sier skolens feil, de skaper seg problemer med begrensningene de lager - men dette ville de nok gjort med macer og, om det var det de brukte.

Ja som sagt, mye av dette har helt sikkert med manglende kunnskaper å gjøre, og når de ikke er på plass så står en jo fort fast.

Selv om det kan se slik ut på mitt forrige innlegg, så var selvfølgelig ikke enhver oppdatering forbundet med problemer, men de forekom mye oftere enn hva jeg satt pris på, og når en da har hatt behov for å løse problemene så har de jo kommet altfor ofte føles det ut......

Definitivt skolenes feil ja, som jeg også skrev så kan en ikke tillegge Windows skylda for skolenes restriksjoner, men når det kommer problemer med tilkobling, sikkerhetsoppdateringer som ikke kan installeres, så blir en ikke så imponert. MEN, som du skriver, dette er muligens bare noe som en med kunnskaper bruker sekunder på å fikse, det vet jeg ikke.

Når det gjelder for mitt eget valg av plattform, så ja jeg ville ha valgt Mac igjen, selv uten behov for å kjøre redigeringsprogram (for det kan en selvfølgelig like godt gjøre på en Windows maskin). Rett og slett fordi det for meg er enkelt i bruk, og jeg vet nå hva som fungerer slik jeg ønsker.

Men om du med det spørsmålet også lurte på om jeg synes at det var et riktig valg for den personen du nevnte i et annet innlegg her, vil jeg ikke si så mye om, for det kan hende at hun mestrer Windows mye bedre enn meg.

Med min lille kunnskap og erfaring, så vil jeg også si at jeg synes Macen utnytter «ressursene» litt bedre, altså slik som RAM. Når jeg jobbet i Photoshop med flere redigeringslag på bildene (ofte veldig mange, 40-50 lag er ikke uvanlig om det kreves) og kjører Lightroom i tillegg på RAW-filer, så tok det ofte litt tid før en kom videre i Photoshop med Windows maskinen. Dette kan jo bli ganske store filer etterhvert med tanke på alle lagene i PS, og når det ble justert raw-filer i tillegg, så kreves det jo noen ressurser for slike «arb.oppgaver».

Selv om specs på papiret mellom maskinene skulle være relativt like, så er det jo ikke sikkert at det var det likevel.

Der stopper det på kunnskaper igjen, jeg kan sammenligne tallene, men HD, prosessorer, klokkehastighet, grafikkort, skjermkort, etc, ser likt ut, så kan jo likevel være ganske så forskjellig avhengig av hvilken type maskin de sitter i, og hvordan de ressursene blir benyttet?

Altså det var et spørsmål, for dette kan jeg ikke noe om.

Oppgraderte etterhvert iMacen fra 8GB til 16GB RAM, men merket ikke den store forskjellen på akkurat det, men det hjalp veldig på den Windows maskinen jeg hadde.......

Men dette handler vel kanskje mer om selve maskinene, enn det handler om hvilken plattform som benyttes.

For jeg vet at det fint kan kjøres samtidig på mange Windows maskiner, uten den minste form for hang-ups eller hva som nå er riktig teknisk uttrykk her, det var det med den manglende kunnskapen igjen da......... ;)

Så jeg vil være ganske så forsiktig med å si hva som er det rette for den enkelte, men jeg personlig liker enkelheten med Mac slik det fungerer for mine behov og at jeg klarer meg helt selv, men det behøver jo selvfølgelig ikke samsvare med andres behov........

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...