Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hybridbil med hengerfeste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merc hybrid, lal

og fra diesel til bensin

 

Nå var det jo nøyaktig fra diesel jeg sa, og det var en mercedes ja men det er da likegyldig for resten om man går for større motorer. Det er noe en må ta inn i beregningen. 

 

EDIT: Sjekket nettopp alle de forskjellige 5 seriene og motorene som selges i dag, forbruket er stigende ved størrelsen på motoren der. Hvilke motorer er det du refererer til eksakt? 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det største "problemet" ift forbruk på hybridene er vell at de nå er så billige at folk velger større motorer, som igjen gir høyere forbruk uten el-delen.

Javel? Med avgiftslettelsene så kompenseres mye av kostnadsøkningen med å legge på elmotor og batteri, men gjerne ikke helt. F.eks en bmw 218i koster ca 20000 mindre enn en 225xe, dette er samme bil med samme bensinmotor men 225xe har i tilegg en elmotor og batteri til ca 25-30km helelektrisk drift.

 

Dette er noe som overrasker mange om dagen da de kommer fra en 150hk diesel sliter til gjerne 250-350hk hybrid sak som holder ett par mil før den går på fossilt igjen. Kjører en lengre turer vill en da få en stor overraskelse.

Det er bare om man ikke har fått med seg at bensinmotorer bruker mer enn diesel. De som blir overrasket over dette ville blitt like overrasket om de hadde kjøpt den litt billigere bensinversjonen uten elektrisk drivlinje. Vi kommer ikke bort fra at ladbare hybrider i første rekke bedrer utslipp for småturene (Som utgjør en majoritet av all kjøring med privatbil), men at de er noe verre enn tilsvarende ikke-hybridiserte sammenlignbare biler er det ingenting som tyder på.

Lenke til kommentar

 

Det største "problemet" ift forbruk på hybridene er vell at de nå er så billige at folk velger større motorer, som igjen gir høyere forbruk uten el-delen.

Javel? Med avgiftslettelsene så kompenseres mye av kostnadsøkningen med å legge på elmotor og batteri, men gjerne ikke helt. F.eks en bmw 218i koster ca 20000 mindre enn en 225xe, dette er samme bil med samme bensinmotor men 225xe har i tilegg en elmotor og batteri til ca 25-30km helelektrisk drift.

 

Dette er noe som overrasker mange om dagen da de kommer fra en 150hk diesel sliter til gjerne 250-350hk hybrid sak som holder ett par mil før den går på fossilt igjen. Kjører en lengre turer vill en da få en stor overraskelse.

Det er bare om man ikke har fått med seg at bensinmotorer bruker mer enn diesel. De som blir overrasket over dette ville blitt like overrasket om de hadde kjøpt den litt billigere bensinversjonen uten elektrisk drivlinje. Vi kommer ikke bort fra at ladbare hybrider i første rekke bedrer utslipp for småturene (Som utgjør en majoritet av all kjøring med privatbil), men at de er noe verre enn tilsvarende ikke-hybridiserte sammenlignbare biler er det ingenting som tyder på.

 

 

Det er min oppfatning ja, altså at folk kjøper biler med store motorer nå siden det er "billig". Onkel kjøpte nettopp en e klasse med er det 300 hk? Det var ikke det i den han solgte for å si det slik :) Og da går forbruket så klart opp, selv om en kan kjøre noe på el. 

 

Har jeg sagt de er noe verre? Jeg sier bare at mange "glemmer" at de plutselig har større motorer, thats all. Sier ikke at de er verken bedre eller dårligere. Refererer igjen til tv2 innlegget. 

Lenke til kommentar

Det er min oppfatning ja, altså at folk kjøper biler med store motorer nå siden det er "billig". Onkel kjøpte nettopp en e klasse med er det 300 hk? Det var ikke det i den han solgte for å si det slik :) Og da går forbruket så klart opp, selv om en kan kjøre noe på el. 

 

Har jeg sagt de er noe verre? Jeg sier bare at mange "glemmer" at de plutselig har større motorer, thats all. Sier ikke at de er verken bedre eller dårligere. Refererer igjen til tv2 innlegget.

Det TV2 inlegget var ikke spesielt intressant. Noen kjøper en bil med 210Hk bensinmotor og er overrasket over at den tar unna en del bensin når batteriet er tomt? Hvor mye ville samme bil slukt unna om den ikke hadde noen elmotor? og hva blir totalforbruket? (De fleste biler kjører mye mer kortdistanseturer enn langdistanse).

 

At større motorer er blitt billigere har nok mer med at effektavgiften blir nedtrappet enn at det finnes hybrider.

 

At forbrukstestene er urealistiske og dermed påvirker CO2 komponenten i avgiftene er heller ikke unikt for hybridene, alle biler underrapporterer til dels grovt forbruk i.h.t. NEDC. Du skal gjøre en hel del tvilsomme antagelser om typisk kjøremønster om du kommer til at NEDC tallene er vesentlig mye mer feil for ladehybrider enn for konvensjonelle biler.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

 

Det TV2 inlegget var ikke spesielt intressant. Noen kjøper en bil med 210Hk bensinmotor og er overrasket over at den tar unna en del bensin når batteriet er tomt? Hvor mye ville samme bil slukt unna om den ikke hadde noen elmotor? og hva blir totalforbruket? (De fleste biler kjører mye mer kortdistanseturer enn langdistanse).

 

At større motorer er blitt billigere har nok mer med at effektavgiften blir nedtrappet enn at det finnes hybrider.

 

At forbrukstestene er urealistiske og dermed påvirker CO2 komponenten i avgiftene er heller ikke unikt for hybridene, alle biler underrapporterer til dels grovt forbruk i.h.t. NEDC. Du skal gjøre en hel del tvilsomme antagelser om typisk kjøremønster om du kommer til at NEDC tallene er vesentlig mye mer feil for ladehybrider enn for konvensjonelle biler.

 

 

Det er jo akkurat dette jeg sier, altså at folk ender opp med større motor(fossildelen) både pga effektavgift reduseringen og at de har elmotor i tillegg. Jeg er helt enig med deg, slapp av :) 

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat dette jeg sier, altså at folk ender opp med større motor(fossildelen) både pga effektavgift reduseringen og at de har elmotor i tillegg. Jeg er helt enig med deg, slapp av :)

Jeg er helt avslappet, men takk likevel :-)

 

Jeg har ikke inntrykk av at du var så veldig uenig selv om ditt første innlegg skrev at dette var en "problem" med hybrider, men jeg skrev ikke innelget for å overbevise deg om noe, men for å klargjøre hvordan hybrider står i forhold til konvensjonelle biler for ev. andre lesere (Slik jeg ser det).

 

Det er desverre en del av det jeg vil kalle kampanjejournalistikk samt en del bisarre holdninger ute og går ang. hybrider. På den ene siden har man en del journalister som prøver å gjøre det til en sak at en ladbar hybrid ikke oppnår sitt NEDC forbrukstall når den kjøres veldig langt, og på den andre siden har men en del av det jeg vil kalle elbil purister som lar seg fornærme av at en bil kan få avgiftsfordeler uten å være en "ren" elbil.

Lenke til kommentar

 

Det er jo akkurat dette jeg sier, altså at folk ender opp med større motor(fossildelen) både pga effektavgift reduseringen og at de har elmotor i tillegg. Jeg er helt enig med deg, slapp av :)

Jeg er helt avslappet, men takk likevel :-)

 

Jeg har ikke inntrykk av at du var så veldig uenig selv om ditt første innlegg skrev at dette var en "problem" med hybrider, men jeg skrev ikke innelget for å overbevise deg om noe, men for å klargjøre hvordan hybrider står i forhold til konvensjonelle biler for ev. andre lesere (Slik jeg ser det).

 

Det er desverre en del av det jeg vil kalle kampanjejournalistikk samt en del bisarre holdninger ute og går ang. hybrider. På den ene siden har man en del journalister som prøver å gjøre det til en sak at en ladbar hybrid ikke oppnår sitt NEDC forbrukstall når den kjøres veldig langt, og på den andre siden har men en del av det jeg vil kalle elbil purister som lar seg fornærme av at en bil kan få avgiftsfordeler uten å være en "ren" elbil.

 

 

Hehe det er godt.

 

Mente vell ikke at det var ett problem med hybrider, men heller blandt dem som i dag kaster seg over å kjøper "billig" biler med stor motor(totaltsett) og så blir de kjeeempe overrasket når de skal tanke og at den ikke bruker 0,001 på mila med 350 hk :) 

Lenke til kommentar

En oppladbar hybrid bruker selvfølgelig mer drivstoff enn en tilsvarende motorisert doning når den er tom for strøm. Det er snakk om flere hundre kg forskjell. Og det er dødvekt.

 

Regenerering på oppladbare hybrider har langt mindre effekt enn f.eks vanlig hybrid ala Prius. Jeg kjørte 40 mil med Outlander som var tom, og hadde innstillingen i "charge Battery" og det tok mange mild kjøring med tilsvarende høyt forbruk. Var mer lønnsomt å ha det i auto.

Lenke til kommentar

En oppladbar hybrid bruker selvfølgelig mer drivstoff enn en tilsvarende motorisert doning når den er tom for strøm. Det er snakk om flere hundre kg forskjell. Og det er dødvekt.

Det er aldeles ikke selvfølgelig. Vekten har ikke alverden å si på forbruket (Luftmotstand or rullemotstand er viktigere enn aksellerasjonstapene som ikke regenereres ved bremsing, og å kunne bruke elsystemet som konvensjonell hybrid også etter at batteriet er utladet er ikke uten effekt.

 

Regenerering på oppladbare hybrider har langt mindre effekt enn f.eks vanlig hybrid ala Prius. Jeg kjørte 40 mil med Outlander som var tom, og hadde innstillingen i "charge Battery" og det tok mange mild kjøring med tilsvarende høyt forbruk. Var mer lønnsomt å ha det i auto.

Hvis du kjører i charge modus på en outlander ber du bilen kjøre motoren som generator for å lade batteriet i tilegg til å levere strøm til elmotorene. At du får høyt forbruk i charge er ingen overraskelse, og har ingenting med hvor effektiv bilen er som hybrid å gjøre.

Lenke til kommentar

Les innlegget igjen. Kjørte i begge moduser. Forbruket lå på rundt 1 liter mila i snitt på automatisk hybrid.

 

For noe tøv. Tror du virkelig at 300 kg ikke utgjør noe forskjell på forbruk? En Passat med 1.4 150hk bensin har mindre forbruk enn GTE på langkjøring. Rulle eller luftmotstand klarer ikke å fjerne 300 kg.

 

Har du aldri kjørt med fullastet bil før?

 

Du snakker om regenering ved bremsing noe man også skal unngå på langkjøring hvis man skal kjøre optimalt og spare drivstoff.

 

 

Regenereringseffekten på plugin-hybrider er ganske lav. Man henter ingenting på dette ved slik kjøring.

Du får ikke ladet batteriet når det er tomt. Enkelt og greit.

 

Du kan ta deg en tur til Møller selv og spørre hvis du er usikker. Der får du samme informasjon.

 

Tror egentlig du har veldig lite erfaring med hybrid. Vi har en 530D med traktormotor og en liten hybrid i tillegg.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

For noe tøv. Tror du virkelig at 300 kg ikke utgjør noe forskjell på forbruk? En Passat med 1.4 150hk bensin har mindre forbruk enn GTE på langkjøring. Rulle eller luftmotstand klarer ikke å fjerne 300 kg.

Du kan godt roe ned språkbruken og heve saklighetsnivået ditt.

 

Jeg sa aldri at vekt ikke spiller noen rolle, jeg sa at vekten har ikke allverden å si på forbruket, og at det at du har et hybridsystem til stede kan hjelpe med å spare. Du sa:

 

En oppladbar hybrid bruker selvfølgelig mer drivstoff enn en tilsvarende motorisert doning når den er tom for strøm. Det er snakk om flere hundre kg forskjell. Og det er dødvekt.

Du tar du her absolutt ingen forbehold om at dette kun gjelder langkjøring, et forbehold, du først introduserte i ditt siste innlegg. Det er umulig for meg å vite om du er ute og ror eller om du bare var upresis, i ditt opprinnelige innlegg, men det er usaklig å endre på forutsetninger underveis i diskusjonen for så å klage på at andre ikke adresserer dine endrede forutsetninger.

 

Du hevder også at denne sammenhengen som selvinnlysende, selv om det er beviselig faktorer i hybrider som i alt annet enn patologiske oppsett som idealiserte langturer uten opp og nedbremsing overhode som vil både øke og redusere drivstofforbruket. Det blir derfor ikke 'selvfølgelig' at et hybridsystem øker drivstofforbruket ved tomt batteri før du kan demonstrere at enhver besparelse hybridsystemet kan introdusere nødvendigvis må være mindre enn økningen i forbruk p.g.a. vekten. Lykke til med det, jeg imøteser din utredning som demonstrerer dette.

 

I en første ordens utredning kan du f.eks ta utgangspunkt i:

Energi brukt til å ovbervinne luftmotstand.

Energi brukt til å overvinne rullemotstand

Energi tapt i bremser

Energi tapt i motor

 

Så kan du diskutere hvordan en hybrid og en ikke-hybrid drivlinje skiller på disse faktorene og hvordan massen spiller inn.

 

Tror egentlig du har veldig lite erfaring med hybrid. Vi har en 530D med traktormotor og en liten hybrid i tillegg.

For det første er ad hominem en usaklig diskusjonsform og en uvane du bør snarest legge av deg om du vil bli tatt seriøst. For det andre, jeg kjører jevnlig en hybrid og ser greit at batteriet lader opportunistisk rett som det. På langturer kan jeg lese av telemetri i bilen at den har kjørt vesentlig lengre elektrisk enn hva som er mulig på en batteriladning.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For noe tøv. Tror du virkelig at 300 kg ikke utgjør noe forskjell på forbruk? En Passat med 1.4 150hk bensin har mindre forbruk enn GTE på langkjøring. Rulle eller luftmotstand klarer ikke å fjerne 300 kg.

Du kan godt roe ned språkbruken og heve saklighetsnivået ditt.

 

Jeg sa aldri at vekt ikke spiller noen rolle, jeg sa at vekten har ikke allverden å si på forbruket, og at det at du har et hybridsystem til stede kan hjelpe med å spare. Du sa:

 

En oppladbar hybrid bruker selvfølgelig mer drivstoff enn en tilsvarende motorisert doning når den er tom for strøm. Det er snakk om flere hundre kg forskjell. Og det er dødvekt.

Du tar du her absolutt ingen forbehold om at dette kun gjelder langkjøring, et forbehold, du først introduserte i ditt siste innlegg. Det er umulig for meg å vite om du er ute og ror eller om du bare var upresis, i ditt opprinnelige innlegg, men det er usaklig å endre på forutsetninger underveis i diskusjonen for så å klage på at andre ikke adresserer dine endrede forutsetninger.

 

Du hevder også at denne sammenhengen som selvinnlysende, selv om det er beviselig faktorer i hybrider som i alt annet enn patologiske oppsett som idealiserte langturer uten opp og nedbremsing overhode som vil både øke og redusere drivstofforbruket. Det blir derfor ikke 'selvfølgelig' at et hybridsystem øker drivstofforbruket ved tomt batteri før du kan demonstrere at enhver besparelse hybridsystemet kan introdusere nødvendigvis må være mindre enn økningen i forbruk p.g.a. vekten. Lykke til med det, jeg imøteser din utredning som demonstrerer dette.

 

I en første ordens utredning kan du f.eks ta utgangspunkt i:

Energi brukt til å ovbervinne luftmotstand.

Energi brukt til å overvinne rullemotstand

Energi tapt i bremser

Energi tapt i motor

 

Så kan du diskutere hvordan en hybrid og en ikke-hybrid drivlinje skiller på disse faktorene og hvordan massen spiller inn.

 

Tror egentlig du har veldig lite erfaring med hybrid. Vi har en 530D med traktormotor og en liten hybrid i tillegg.

For det første er ad hominem en usaklig diskusjonsform og en uvane du bør snarest legge av deg om du vil bli tatt seriøst. For det andre, jeg kjører jevnlig en hybrid og ser greit at batteriet lader opportunistisk rett som det. På langturer kan jeg lese av telemetri i bilen at den har kjørt vesentlig lengre elektrisk enn hva som er mulig på en batteriladning.

 

Du klarer fortsatt ikke å forstå at en oppladbar hybrid IKKE regenerer med noen høy effekt når batteriet er tomt. Virker som du må ha det inn med teskje. 

 

Du kan gjerne prøve å komme med noen bevis på at en oppladbar hybrid bruker like lite drivstoff som en ikke-oppladbar én. 

Ta deg en tur til møller, som sagt. Kanskje de kan hjelpe deg. Er vel en grunn at de ikke anbefaler hybrid til noen som kjører lengre enn de 2-3 milene batteriet gir. For det gir rett og slett ingen mening.

For de som har bare noen km eller noen få mil fungerer det godt i bystrøk. Men det blir noe helt annet. 

 

Hvilken bil er det du kjører? Det finnes hundrevis av tester på det store internett du kan se på som motbeviser deg selv. 

Passat GTE bruker rundt 0,8-0,9l milen når batteriet er tomt. Outlander enda høyere. 

Du klarer fint å komme under 0,8 milen med vanlig passat med samme bensinmotor.  :) 

 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Du klarer fortsatt ikke å forstå at en oppladbar hybrid IKKE regenerer med noen høy effekt når batteriet er tomt. Virker som du må ha det inn med teskje. 

Du kan gjerne prøve å komme med noen bevis på at en oppladbar hybrid bruker like lite drivstoff som en ikke-oppladbar én. 

Ta deg en tur til møller, som sagt. Kanskje de kan hjelpe deg. Er vel en grunn at de ikke anbefaler hybrid til noen som kjører lengre enn de 2-3 milene batteriet gir. For det gir rett og slett ingen mening.

For de som har bare noen km eller noen få mil fungerer det godt i bystrøk. Men det blir noe helt annet. 

 

Hvilken bil er det du kjører? Det finnes hundrevis av tester på det store internett du kan se på som motbeviser deg selv. 

Passat GTE bruker rundt 0,8-0,9l milen når batteriet er tomt. Outlander enda høyere. 

 

 

Har Volvo V60 D5 PHEV, det er 3 mil til jobben min totalt 6 mil må kjøres tur-retur uten mulighet å lade på jobb. Har nå lagt bak meg totalt 15 000 km det siste året jeg har hatt bilen, snittforbruket mitt ligger på 0,27 liter mila, har og hatt meg et par langturer på over 100 mil totalt på dette snittet. Så jeg vil vertfall si at jeg har langt lavere forbruk enn en hvilken som helst annen ikke PHEV fosil bil til tross for at jeg daglig kjører mer enn de "2-3 milene batteriet gir" som du så fint putter det. Volvo har egentlig ikke bommet så fælt med sin estimat på batterikjørelengde som er oppgitt til 5 mil, klarer uten å anstrenge meg alt for mye å nå 4 mil på ren batteridrift. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du klarer fortsatt ikke å forstå at en oppladbar hybrid IKKE regenerer med noen høy effekt når batteriet er tomt. Virker som du må ha det inn med teskje. 

Du kan gjerne prøve å komme med noen bevis på at en oppladbar hybrid bruker like lite drivstoff som en ikke-oppladbar én. 

Ta deg en tur til møller, som sagt. Kanskje de kan hjelpe deg. Er vel en grunn at de ikke anbefaler hybrid til noen som kjører lengre enn de 2-3 milene batteriet gir. For det gir rett og slett ingen mening.

For de som har bare noen km eller noen få mil fungerer det godt i bystrøk. Men det blir noe helt annet. 

 

Hvilken bil er det du kjører? Det finnes hundrevis av tester på det store internett du kan se på som motbeviser deg selv. 

Passat GTE bruker rundt 0,8-0,9l milen når batteriet er tomt. Outlander enda høyere. 

 

 

Har Volvo V60 D5 PHEV, det er 3 mil til jobben min totalt 6 mil må kjøres tur-retur uten mulighet å lade på jobb. Har nå lagt bak meg totalt 15 000 km det siste året jeg har hatt bilen, snittforbruket mitt ligger på 0,27 liter mila, har og hatt meg et par langturer på over 100 mil totalt på dette snittet. Så jeg vil vertfall si at jeg har langt lavere forbruk enn en hvilken som helst annen ikke PHEV fosil bil til tross for at jeg daglig kjører mer enn de "2-3 milene batteriet gir" som du så fint putter det. Volvo har egentlig ikke bommet så fælt med sin estimat på batterikjørelengde som er oppgitt til 5 mil, klarer uten å anstrenge meg alt for mye å nå 4 mil på ren batteridrift. 

 

Såklart. Bor du så nærme jobb så er det lønnsomt og det fungerer bra. Det er jeg jo helt enig i. Har aldri ment noe annet eller. 

Men ta å reset tripteller neste gang du kjører 100 mil å post det bildet på forumet. Vil gjerne se at du klarer å snitte under 0,5 mila på den turen. 

 

2-3 mil er da det som er realistisk rekkevidde. Det er det hos svigers sin Outlander også. Verste rekkevidde de har hatt var under 20 km.

Nå veit jeg ikke helt hvor du bor, men forbrenningsmotor tenner rimelig fort når gradestokken kryper på minussiden.

 

EDIT: Side3 sin test av din bil klarte 0,5-0,65 liter milen. Og det med varierende kjørelengde og alltid fulladet før start. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Du klarer fortsatt ikke å forstå at en oppladbar hybrid IKKE regenerer med noen høy effekt når batteriet er tomt. Virker som du må ha det inn med teskje.

Du later til å tro at grov språkbruk er en erstatning for argumenter. At du velger å ty til denslags forteller meg bare at du ikke har noe saklig å fare med.

 

Du kan gjerne prøve å komme med noen bevis på at en oppladbar hybrid bruker like lite drivstoff som en ikke-oppladbar én.

Nok en ny forutsetning fra din side eller er du upresis? Det er ikke snakk om å sammenligne en ladbar hybrid med en ikke-ladbar hybrid, men å sammenligne en ladbar hybrid med en konvensjonell bil med samme motor.

 

Ta deg en tur til møller, som sagt. Kanskje de kan hjelpe deg. Er vel en grunn at de ikke anbefaler hybrid til noen som kjører lengre enn de 2-3 milene batteriet gir. For det gir rett og slett ingen mening.

Jeg kan ikke stå for hva møller sier eller ikke sier. Om du vil sitere de på noe så oppgi kilde. Jeg tenker de nok vil nyansere fremstillingen din en del.

 

Hvilken bil er det du kjører? Det finnes hundrevis av tester på det store internett du kan se på som motbeviser deg selv.

Jeg kjører en 225xe. På motorvei** (stort sett 110 sone) i liten trafikk konvergerer den mot 6.0 l/100km* (Det tar riktignok nærere 200km før den kommer dit, men den går ikke over). Samme bil med samme motor men uten hybridsystem heter 218i Jeg har naturlig nok ikke testet denne selv, men ser at amerikanske EPA oppgir denne til 6.7 l/100km (eller 35mpg som de sier) på motorvei, og tyske spiritmonitor oppgir fra 5.5 til 8.7 l/100km. En norsk test kommer til 6.8l (http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article931255.ece)

 

*) I daglig bruk kommer den på ca 2.7l/100km siden daglig bruk naturligvis gir den mer mulighet til å lade. Det ville blitt lavere om jeg kjørte til jobb til daglig.

 

**)P.g.a. av kjøring på småveier og by før jeg kommer til motorveien har batteriet vært tomt innen jeg kom dit. Så den praktiske testruten var mer blandet kjøring

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du klarer fortsatt ikke å forstå at en oppladbar hybrid IKKE regenerer med noen høy effekt når batteriet er tomt. Virker som du må ha det inn med teskje.

Du later til å tro at grov språkbruk er en erstatning for argumenter. At du velger å ty til denslags forteller meg bare at du ikke har noe saklig å fare med.

 

Du kan gjerne prøve å komme med noen bevis på at en oppladbar hybrid bruker like lite drivstoff som en ikke-oppladbar én.

Nok en ny forutsetning fra din side eller er du upresis? Det er ikke snakk om å sammenligne en ladbar hybrid med en ikke-ladbar hybrid, men å sammenligne en ladbar hybrid med en konvensjonell bil med samme motor.

 

Ta deg en tur til møller, som sagt. Kanskje de kan hjelpe deg. Er vel en grunn at de ikke anbefaler hybrid til noen som kjører lengre enn de 2-3 milene batteriet gir. For det gir rett og slett ingen mening.

Jeg kan ikke stå for hva møller sier eller ikke sier. Om du vil sitere de på noe så oppgi kilde. Jeg tenker de nok vil nyansere fremstillingen din en del.

 

Hvilken bil er det du kjører? Det finnes hundrevis av tester på det store internett du kan se på som motbeviser deg selv.

Jeg kjører en 225xe. På motorvei** (stort sett 110 sone) i liten trafikk konvergerer den mot 6.0 l/100km* (Det tar riktignok nærere 200km før den kommer dit, men den går ikke over). Samme bil med samme motor men uten hybridsystem heter 218i Jeg har naturlig nok ikke testet denne selv, men ser at amerikanske EPA oppgir denne til 6.7 l/100km (eller 35mpg som de sier) på motorvei, og tyske spiritmonitor oppgir fra 5.5 til 8.7 l/100km. En norsk test kommer til 6.8l (http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article931255.ece)

 

*) I daglig bruk kommer den på ca 2.7l/100km siden daglig bruk naturligvis gir den mer mulighet til å lade. Det ville blitt lavere om jeg kjørte til jobb til daglig.

 

**)P.g.a. av kjøring på småveier og by før jeg kommer til motorveien har batteriet vært tomt innen jeg kom dit. Så den praktiske testruten var mer blandet kjøring

 

Ja gud, veldig grov språkbruk gitt! Du er så usaklig som du kan få det. Svar på spørsmålene. 

 

Ja din bruk gir en god gevinst. Ingen tvil om det. Ditt forbruk er mye lavere enn tilsvarende bil som ikke er hybrid. Aldri vært uenig i det.  

 

Ta å se på tester av nyeste generasjon Passat med 1,4 iforhold til Passat GTE. Har sett flere som har testet begge, og konklusjonen er lik hver gang, GTE bruker mere drivstoff så fort batteriet er tomt. GTE er gunstig så lenge man ikke kjører veldig langt og ikke bor en plass med sterk kulde osv. Det gjelder forøvrig alle hybrider det med kulde. Regner med du klarer å søke etter tester selv, så linker ingenting her. Side2, Dinside, klikk, Broom, Bilnorge ... Ja du har mange flere også inkl. mange fra utlandet. 

 

Jeg har ikke noen lang vei til jobb, så en oppladbar hybrid hadde passet perfekt hvis ikke det kalde miljøet her har vært så ille som det er. 

 

 

 

 

 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

 Det gjelder forøvrig alle hybrider det med kulde. 

 

Om du bruker Volvo V60 PHEV sin preheat funksjon via eksempelvis mobil appen eller setter opp faste tider du vil ha bilen varm er ikke kulde et betydelig problem ettersom kjølevannet som da blir varmet opp av en enten dieseldreven eller elektrisk varmer blir sirkulert rundt batteripakken, om en hopper i en iskald bil vil det ta litt tid før bilen vil kjøre på elektrisk, kanskje snakk om en 5-10 minutter. Jeg har satt det opp slik at bilen skal ha komfort temperatur hver morgen det klokkeslettet jeg normalt sett drar på jobb, og sålenge jeg gjør dette vil jeg kunne kjøre på elektrisk selv om det er mangfoldige minusgrader ute. Hvordan det er på andre PHEVer vet jeg ikke, men kan vel tenkes at de fleste har lignende systemer på plass. 

Lenke til kommentar

 

Det gjelder forøvrig alle hybrider det med kulde.

Om du bruker Volvo V60 PHEV sin preheat funksjon via eksempelvis mobil appen eller setter opp faste tider du vil ha bilen varm er ikke kulde et betydelig problem ettersom kjølevannet som da blir varmet opp av en enten dieseldreven eller elektrisk varmer blir sirkulert rundt batteripakken, om en hopper i en iskald bil vil det ta litt tid før bilen vil kjøre på elektrisk, kanskje snakk om en 5-10 minutter. Jeg har satt det opp slik at bilen skal ha komfort temperatur hver morgen det klokkeslettet jeg normalt sett drar på jobb, og sålenge jeg gjør dette vil jeg kunne kjøre på elektrisk selv om det er mangfoldige minusgrader ute. Hvordan det er på andre PHEVer vet jeg ikke, men kan vel tenkes at de fleste har lignende systemer på plass.
Har du fått testet nedre grense for å bare kjøre på strøm? Mulig Volvo har ordnet en bedre løsning enn VAG har fått til.

 

På VAG sine er det rundt -10 grader. Det er ikke noen varme eller kjøleløsning på VAG sine batterier så batteriet blir blokkert derfra og nedover og man blir tvunget til å kjøre i hybridmodus. Var jo en sak i avisene i januar mange følte seg lurt av Møller siden forbruket til mange var veldig høyt på vinteren, og de ble ikke informert om dette problemet under kjøpet av bilene.

 

Outlander fungerer på strøm ned til -15 ca men fra -37 så er det startsperre på bilen og man får ikke kjøre i det heletatt.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...