andershf Skrevet 20. november 2016 Del Skrevet 20. november 2016 Hei Ble litt tull med partisjoner på ny HDD når jeg installerte Windows Server 2012. Se bildet. Kun den første som står "Unallocated" kan jeg opprette ny partisjon på, med maks størrelse på 1901,51GB. Den andre unallocated får jeg ikke gjort noe med. Hva kan jeg gjøre her? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. november 2016 Del Skrevet 20. november 2016 Jeg er ingen guru på partisjoner og slikt men .. Last ned AOMEI partition assistant og se om du kan få til noe der. http://www.disk-partition.com/download.html Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. november 2016 Del Skrevet 20. november 2016 Tror du har problem med 2TB grensa. Det skal jo normalt ikke være mulig å ha to "unallocated" etter hverandre - dvs to "ingenting". Google "windows server 2012 2tb limit", der kommer det opp en del. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 20. november 2016 Del Skrevet 20. november 2016 Disken er vel formatert med MBR, og ikke GPT. MBR har en 2 TB max per partisjon. Lenke til kommentar
andershf Skrevet 22. november 2016 Forfatter Del Skrevet 22. november 2016 Disken er vel formatert med MBR, og ikke GPT. MBR har en 2 TB max per partisjon. Boota fra den gamle harddisken og fikk konvertert den nye til GPT i Diskbehandling. Fikk denne feilmeldingen når jeg skulle installere Windows Server 2012 på nytt: Har lest litt og det står som du sier at jeg må bruke GTP, men at hovedkortet må støtte UEFI for at det skal fungere. Har funnet frem kvittering fra steinalderen (2008) når hovedkortet ble kjøpt, kan det rett og slett være at det kun kjører BIOS? https://www.asus.com/Motherboards/M3A78T/ Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Ja, dette kortet har ikke UEFI. Skaff deg en SSD til å ha Windows på, så får du også en mye raskere PC. Lenke til kommentar
andershf Skrevet 22. november 2016 Forfatter Del Skrevet 22. november 2016 Ja, dette kortet har ikke UEFI. Skaff deg en SSD til å ha Windows på, så får du også en mye raskere PC. Greit, da blir det nok SSD ja Kan jeg bruke harddisken i GPT i Windows uten problemer hvis jeg installerer OS på en annen drive? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Du kan ha MBR på SSD'n som boot device og GPT på harddisk for lagring ja. Hvis ikke det er noe spesielt med Windows Server 2012 da - Jeg har aldri brukt den. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Hvis det er noen andre skjær i sjøen, med OS eller drivere, så er det antagelig omtalt i det søket jeg nevnte i post #3. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Hårek: Et det noen fordeler med å ha boot device som gpt fremfor mbr? Jeg tenker altså hvis man har uefi, men ssd er ikke over 2tb. Sry hvis hijack av tråd. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Ikke noe jeg ville brydd meg så mye om. UEFI er et mye mer moderne system og har noen muligheter, som f.eks secure boot. Lenke til kommentar
andershf Skrevet 25. november 2016 Forfatter Del Skrevet 25. november 2016 Success! Takk for all hjelp Sammendrag av hva som fungerte for meg i tilfelle noen skulle finne denne tråden senere. Harddisken min på 4TB, som jeg planla å ha både OS og data på, var formatert i MBR som er en eldre standard som kun støtter opp til 2TB. Jeg formaterte disken i GPT som er en nyere standard som støtter mye større disker, men da nektet Windows å installere på den disken. Da var problemet at hovedkortet jeg bruker er så gammelt at det kjører BIOS og ikke UEFI, noe den må gjøre for å kunne installere/boote Windows på en GPT-disk. Løsningen ble da å kjøpe en SSD til OS (formatert i MBR), og bruke 4TB disken kun til data, formatert i GPT. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Litt flisespikking, men "formatert i" MBR/GPT er ingen god formulering. Formatering er noe man gjør på en partisjon, det setter opp et filsystem. F.eks FAT eller NTFS. Men først må man initialisere en disk. Da velger man hvilket partisjonsystem man skal bruke, MBR eller GPT. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå