Gå til innhold

SAMLETEST: Bose er ikke lenger kongen på haugen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk på fly, der er Bose svært bra. Omtrent helt stille inne i dem. Har dog ikke slikt selv, men har vurdert det. Blir nok kjøpt hvis jeg begynner å fly mye igjen snart.

Er dette en spøk eller har du faktisk ikke prøvd noe bedre?

 

Jeg har prøvd Bose mot mine egne med passiv lyddemping ombord på fly og Bose falt helt fullstendig gjennom. Ja, man trykker på en knapp og man kan høre at ekstern støy forsvinner, med Bose reduseres støy 15 dB. Men mine kunne redusere støyen med 42 dB. Og støyreduksjonen i Bose har flere hørbare defekter som man kan bli gal av å høre på om man først legger merke til dem. Og sist med ikke minst er lydkvaliteten dårlig. Den er alt annet enn nøytral eller gjennomsiktig. Det er noe som går igjen også i vanlige høyttalere fra Bose. Fikk engang en AB-test mot noen høyttalere av et annet merke og ingen som hørte det kunne skjønne hvordan Bose i det hele tatt klarte selge noe.

 

"No highs, no lows, must be Bose" er et gammelt utsagn i Hifi-kretser.

 

Hver gang jeg ser noen ta frem sine digre Bose ombord på et fly så gliser jeg bare for meg selv og rister på hodet. "Yet another one born".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bruk på fly, der er Bose svært bra. Omtrent helt stille inne i dem. Har dog ikke slikt selv, men har vurdert det. Blir nok kjøpt hvis jeg begynner å fly mye igjen snart.

Er dette en spøk eller har du faktisk ikke prøvd noe bedre?

 

Jeg har prøvd Bose mot mine egne med passiv lyddemping ombord på fly og Bose falt helt fullstendig gjennom. Ja, man trykker på en knapp og man kan høre at ekstern støy forsvinner, med Bose reduseres støy 15 dB. Men mine kunne redusere støyen med 42 dB. Og støyreduksjonen i Bose har flere hørbare defekter som man kan bli gal av å høre på om man først legger merke til dem. Og sist med ikke minst er lydkvaliteten dårlig. Den er alt annet enn nøytral eller gjennomsiktig. Det er noe som går igjen også i vanlige høyttalere fra Bose. Fikk engang en AB-test mot noen høyttalere av et annet merke og ingen som hørte det kunne skjønne hvordan Bose i det hele tatt klarte selge noe.

 

"No highs, no lows, must be Bose" er et gammelt utsagn i Hifi-kretser.

 

Hver gang jeg ser noen ta frem sine digre Bose ombord på et fly så gliser jeg bare for meg selv og rister på hodet. "Yet another one born".

Nå så er jo aktiv og passiv størreduksjon to helt forskjellige ting da så jeg ville ikke sagt at ett produkt som demper lyd kan sammenliknes med ett produkt som demper støy. Synes det er en fordel at jeg kan høre lyder rundt meg samtidig som støy er redusert.

Endret av Yopaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da det er en test av "Trådløse hodetelefoner med aktiv støydemping", så regner jeg med at lyden som omtales i de forskjellige hodesettene her er via trådløs overføring? Feks i BeoPlay H9, den fantastiske lyden som omtales i disse, er det vai blåtann eller kabel? Og er det ved mobiltelefon som kilde?

Lenke til kommentar

Aner ikke. Flere flyselskaper skriver på sine sider at de ikke tillater bruk av bluetooth headsets. Om de håndhever forbudet er selvfølgelig en annen sak, så nettopp derfor kunne det vært interessant om en journalist tok en ringerunde og spurte...

 

Interessant, og har tenkt på det samme.

 

Har aldri blitt stoppet eller snakket til , og har Bluetooth på både på telefon, nettbrett og headsett som regel. Veldig kjedelig om det plutselig ikke var tillatt lenger.

Lenke til kommentar

Trodde virkelig Sony MDR 100 ABN var mye bedre enn 6/10 og sisteplass. Hadde planer om å kjøpe den på cdon nå som den er satt ned til under 1800 kr fra 2500, -. Ble litt usikker nå.

 

Nå er ikke støykansellering grunnen til at jeg vil ha den, da hadde jeg gått for storebroren. Visste ikke at denne hadde den funksjonen engang. Men ser at det er den dere har trukket mest på.

 

Hmm, what to do

Lenke til kommentar

Anbefaler 100ABN så lenge du ikke skal bruke de mye på farten. Vind blir alltid veldig forsterket av Aktiv støydemping, men i akkurat denne modellen er det enormt høyt. Det overdøver all musikk hvis du er ute å vandrer i vind f.eks. Å ha dem på inne og gå imellom er ingen problem.

 

Lyden og alt annet enn selve støydempingen er det klasse over.

Lenke til kommentar

Et STORT problem jeg hadde med mine Sony MDR-1000x de dagene jeg prøvde dem var at jeg fikk mange falske "klikk" på touch-overflaten når jeg gikk med hette over hodet i regnet. Gjorde dem ubrukelig for meg som ville bruke dem bla. til og fra jobb her i Bergen og som må gå et stykke.

 

Kjøpte 100ABN på Black Friday-salget, og de har problemer med vind når en har på NC, men fungerer ellers flott. Følte ikke at den nye modellen var verdt over dobbel pris.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...