Gå til innhold

Innvandring og økonomi

Clarus

Anbefalte innlegg

De fleste forskere er enige i at Norge og de fleste land når de ikke er naboland til et land med masseflukt etc tjener bra på innvandring. Dette overrasket meg. Jeg trudde ikke det var et så stort økonomisk motiv der.

Nå vil jo så klart en som Steve Jobs (syrisk flyktning) alene veie opp for ett par landsbyer økonomisik og kanskje like mye bidrag i hva som står igjen etter han og selskapet gjør landet konkurransedyktig i mobilbransjen og innvandrere som gruppe er jo stort sett arbeidsvante.

Så er spørsmålet: Om 15-50 år trur jeg det gradevis vil bli lite behov for mennesker i de fleste arbeiderklassejobber med en gryenda robotteknologi som nesten må eksplodere helt, selvkjørende transport og sannsynligvis billigere måter å snekre, filme, sjekke etter snikere på bussen, drive jordbruk osv bli gjort uten stort behov for menneskelig hjelp. Skummelt på en måte men med god politikk bør det jo være en gave at jobben blir gjort mens den som ikke lenger er nødvendig kan finne noe annet eller dyrke en hobby f,eks.

Det har jo vært litt snakk om at vi trenger noen til å ta jobbe vi ikke gidder selv fremover og er sånn i dag og til tider.

Nå vet jeg at mange i motsetning til meg er livredd for at norsk kultur forsvinner, at nordmenn skal konvertere til Islam og at Norge blir utrygt med innvandring og den diskusjonen blir jeg gjerne med på men det er det masse tråder for.

Hva trenger vi av arbeidskraft i dag?

Hva vil vi trenge i fremtiden?

Skal man bli mer økonomisk kyniske ift å ta inn "høyinntektsklasser" som f.eks. fra Øst-Asia?

Utrolig nok har vi klart å gå i minus på oljefondet i år uten at stort andre en de med forsmueskatt har tjent på det (forskjellsmessig i hvert fall) og hvordan går det hvis det bli brukt oljepenger til ting man vet ikke skaper verdi(skattelette til grupper som historisk og i dag ikke bruker penga)

I stedet/tillegg for store statlige satsningsområder på fremtidens inntektkilder. Fornybar energi og robotteknologi f.eks. vil i hvert fall være enormt med penger å tjene på og er vi flinke og kjører politikken som sikra statlig eierskap og ikke 10mrd for utvinningsrettighetene (smart Carl.I) til private og naturligvis utenlandske selskaper.

Med 1,7 barn per par blir det færre nordmenn slik det er i dag sp vi har plenty kapasitet. Men har vi lyst til å dele landet "vårt" hvis den dagen kommer da vi går i minus på innvandringen og oljepenga er borte?

Med all kunnskapsløsheten og virkelighetsforvrenningene fra USA nå vil nok høyrepopulismen fortsette å vokse og for de som har snakka med noen med Fox News som nyhetskanal har nok sett at det er en alternativ Verden som blir presentert.

Det snakkes om forferdelige sykehusforhold i Europa, en vedtatt sannhet at våpenloven gjør landet tryggere, mener Obama er en kenyansk sosialist og har drivet en mobbekampanje mot Clinton som gjør at noen faktisk likestiller Bengazi og e-post e-pisodene (som hun er frikjent 10 ganger for eller noe) som ganske likestilt til Trumps utallige livsfarlige utspill som han neppe har ment så mye av men likefullt holdninger han har spredd blant folk i alle aldre og farger.

Personlig har jeg sort sett kommet godt overrens med folk når jeg har reist rundt i over 30 land, Jobbet med masse mennesker i alle former og slår ofte av en prat med ukjente hvis det er naturlig og kunne ikke brydd meg mindre om etnisitet så lenge man ønsker å bli en del av samfunnet på sin egen måte men med lavpanna drittslenging gjør desverre at vi må leve med et land med innvandring som vil fortsette og uten et forsøk på å gjøre Norge bedre ved å gjøre det beste ut av en situasjon.

Så jeg trur desverre vi vil få større og større skille hvis utviklingen fortsetter som i dag og desverre må flere en de hovedansvarlige ta regninga.

Får vi hodet ut av ræva, investert i morgendagen teknologi og sørge for å ha kompetente folk i de viktigste stillingene trur jeg vi får en behagelig fremtid med eller uten innvandring der jobb kan byttes ut med hobby for de som ønsker det og naturligvis jobb for de som enten trengs eller trives best med det.

Nå sklei jeg litt utav tema ser jeg :)

Hvordan trur dere innvandringsbehovet vil være fremover?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enhver innskyting av penger inn i økonomien skaper økonomisk vekst. Jo mer oljepenger Norge bruker, eller jo mer statsgjeld våre naboland tar opp, jo mer økonomisk vekst blir det. Norge kunne ansatt 100 000 innvandrere til å polere gråstein og ansatt 10 000 sosionomer til å koordinere arbeidet, og det ville skapt enormt med økonomisk vekt.

Lenke til kommentar

Staten tjener jo på å skyte inn penger i samfunnet. Jo mer penger som skytes inn jo mer aktivitet skaper det og det kommer mer penger inn i statskassa igjen. Sendes penger ut av landet så taper staten.

Noe som gjør den kommunale privatiserings og anbudsutsettingsmanien veldig, veldig rar. Arbeidsinnvandrere som sender både lønn og sosiale goder ut av landet og eiere som tar ut utbytte eller finansierer mer aktivitet som bidrar lite med å sende pengene ut i omløp lokalt igjen.

Anonymous poster hash: 153df...981

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...