Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

VPN trøbbel 2 rutere

Anbefalte innlegg

Problem; 2 rutere VPN tilgang.

Jeg deler fibernett med naboen. Han har hovedinntaket for fiber og har en Tilgin ruter. Jeg er koplet fysisk til en av LAN portene på ruteren hans og har fast IP adr inn til min ruter. jeg har eget subnett og DHCP ulik hans. 

eks: jeg får 192.168.X.102 inn som min IP-adr fra han, så har jeg egen 192.168.2.1 som ruter tilgangpunkt og som kjører vanlig DHCP server internt bare til meg.

Så til prb; jeg har satt opp en Raspberry PI som VPN server, den har jeg satt til statisk IP 192.168.2.5, men jeg får ikke kontakt med den fra WAN siden. 

Når jeg prøver å kontakte VPN server, Raspberry, fra "utsiden" via dyndns, så kommer jeg direkte til naboens ruter.

Skal jeg åpne porter på naboens ruter til IP til Raspberry, eller til adr som min ruter har fått? 

Har prøvd å åpne porter hos naboens ruter mot RAspberry IP direkte, IP til min ruter (som den har fått fra naboens ruter) og IP gateway adr til min ruter, uten hell. 

Hva skal jeg evt gjøre med min ruter?

Jeg vet selvsagt at hadde jeg hatt samme IP-range som naboen hadde det vært enklere, men nå er den engang sånn oppsettet er.

Endret av odd123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si du bruker port 4433 til VPNen din, for å få dette til å fungere må du gjøre portforward slik:

Hovedrouter (naboens): Forward 4433 til din router (192.168.X.102).

Din router (192.168.X.102): Forward 4433 til din raspberry.

Jeg ville nok satt din router med statisk IP på "WAN"-siden om den ikke har det. Altså typ 192.168.X.10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...