Gå til innhold

Telenor gir meg ikke det de solgte meg - Tar de til forliksrådet

wawawa

Anbefalte innlegg

Jeg ble oppringt av en Telenorselger. Under samtalen takket jeg ja til et løpende abonnement som inkluderte 60 GB i måneden, til 449,- i måneden. Da jeg fikk bekreftelse SMS var det kun de første to månedene som inkluderte 60 GB.  Hele samtalen ble tatt opp på bånd.

Ettersom jeg inngikk en avtale med selger på et løpende abonnement som inneholder 60 GB/mnd så skal jeg vel få det? Jeg har sendt flere klager til Telenor, å de sier at de dessverre ikke kan tilby meg abonnement de solgte meg.

Derfor har jeg bestemt meg til for å kalle de inn for forliksrådet.

Kunne noen her hjulpet meg med hvilke lover og regler som dekker dette? En muntlig avtale er en gyldig avtale, og i dette tilfellet ble samtalen tatt opp.

På forhånd takk med vennlig hilsen

Wawawawa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har lest noen klager fra Brukerklagenemda angående lignende saker, så har det vist seg at det ikke har så mye å si hva som ble sagt i samtalen. Hva som teller er hva som står skriftlig i ordrebekreftelsen.

Dersom du har godtatt denne, så har du også godtatt avtalen (med 60GB kun i to måneder)

Hvor lenge siden var dette? Her ville jeg benyttet meg av angrefristen så snart som mulig da du så at avtalen ikke var den som ble forespeilet av selger.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du har lest noen klager fra Brukerklagenemda angående lignende saker, så har det vist seg at det ikke har så mye å si hva som ble sagt i samtalen. Hva som teller er hva som står skriftlig i ordrebekreftelsen.

Dersom du har godtatt denne, så har du også godtatt avtalen (med 60GB kun i to måneder)

Hvor lenge siden var dette? Her ville jeg benyttet meg av angrefristen så snart som mulig da du så at avtalen ikke var den som ble forespeilet av selger.

Takk for svar. Jeg ble oppringt 01.11 og godtok ikke avtalen som ble sendt på SMS, isteden sendte jeg inn en klage. I de neste dagene sendte Telenor meg avtalen seks ganger på SMS, men jeg godtok den aldri. 

Edit: Jeg inngikk en muntlig avtale om et abonnement som inneholdt 60 GB/mnd og godtok tikke den skriftlige avtalen hvor de 60 GB/mnd kun var ut året.

Endret av wawawa
Lenke til kommentar

Ordrebekreftelsen skal være i samsvar med avtalen, men ordrebekreftelsen får ingenting å si hvis:

1) Man reagerer innen rimelig tid etter at man har fått ordrebekreftelsen, og

2) Man kan bevise at ordrebekreftelsen ikke er i samsvar med avtalen.

Takk for svar. Må Telenor ta med opptaket til forliksrådet? Jeg reagerte samme dag og godtok aldri den skriftlige avtalen.

Edit: Jeg inngikk en muntlig avtale om et abonnement som inneholdt 60 GB/mnd og godtok tikke den skriftlige avtalen hvor de 60 GB/mnd kun var ut året.

Endret av wawawa
Lenke til kommentar

I utgangspunktet skal man kun føre partsforklaringer og dokumentbevis som bevis i forliksrådet (tvisteloven § 6-8). Forliksrådet kan tillate føring av andre typer bevis, "dersom det er av vesentlig betydning og ikke vil forsinke saken for sterkt". Forliksrådet kan aldri pålegge noen å møte som vitne, kan aldri pålegge noen å gi tilgang til bevis, og kan aldri oppnevne sakkyndig.

Det som i praksis vil skje er at Telenor opplyser om at de i tråd med Datatilsynets praksis har slettet opptaket, men at deres kundeveileder ikke husker å ha sagt noe som helst. Alternativt, hvis du varsler om søksmål og de ikke har slettet opptaket, vil det antagelig bli levert en transkripsjon av hva opptaket inneholder, med forespørsel om det er ønskelig å kontrollere mot selve opptaket.

Du bør straks varsle Telenor om at du vil gå til sak mot dem. Det er korte slettefrister på slike opptak (hvis de i det hele tatt har tatt opptak), og hvis opptaket forsvinner blir det ord mot ord. Du kan argumentere for at det at opptaket har forsvunnet bør telle i Telenors disfavør, men da bør du varsle om at du vil ta saken inn for domstolene . Hva som skal med i et slikt varsel fremgår av tvisteloven § 5-2.

Her forutsetter jeg selvsagt at det er Telenor som har tatt opp samtalen og ikke du.

Kjenner du til hvordan forliksrådet fungerer? Har du vært i retten før, som tilhører eller vitne? Det er ikke høye krav til hva som skal med i en forliksklage, men vet du hva de er? Kan du underbygge at du har bedt Telenor rette feilen? Telenor har advokater, hva gjør du hvis de stiller med en av dem?

Er dette verdt ca. 6000 kr for deg? (Et cirka-anslag på kostnadene ved å tape i forliksrådet.)

Lenke til kommentar

I utgangspunktet skal man kun føre partsforklaringer og dokumentbevis som bevis i forliksrådet (tvisteloven § 6-8). Forliksrådet kan tillate føring av andre typer bevis, "dersom det er av vesentlig betydning og ikke vil forsinke saken for sterkt". Forliksrådet kan aldri pålegge noen å møte som vitne, kan aldri pålegge noen å gi tilgang til bevis, og kan aldri oppnevne sakkyndig.

Det som i praksis vil skje er at Telenor opplyser om at de i tråd med Datatilsynets praksis har slettet opptaket, men at deres kundeveileder ikke husker å ha sagt noe som helst. Alternativt, hvis du varsler om søksmål og de ikke har slettet opptaket, vil det antagelig bli levert en transkripsjon av hva opptaket inneholder, med forespørsel om det er ønskelig å kontrollere mot selve opptaket.

Du bør straks varsle Telenor om at du vil gå til sak mot dem. Det er korte slettefrister på slike opptak (hvis de i det hele tatt har tatt opptak), og hvis opptaket forsvinner blir det ord mot ord. Du kan argumentere for at det at opptaket har forsvunnet bør telle i Telenors disfavør, men da bør du varsle om at du vil ta saken inn for domstolene . Hva som skal med i et slikt varsel fremgår av tvisteloven § 5-2.

Her forutsetter jeg selvsagt at det er Telenor som har tatt opp samtalen og ikke du.

Kjenner du til hvordan forliksrådet fungerer? Har du vært i retten før, som tilhører eller vitne? Det er ikke høye krav til hva som skal med i en forliksklage, men vet du hva de er? Kan du underbygge at du har bedt Telenor rette feilen? Telenor har advokater, hva gjør du hvis de stiller med en av dem?

Er dette verdt ca. 6000 kr for deg? (Et cirka-anslag på kostnadene ved å tape i forliksrådet.)

Takk for veldig godt svar!

Jeg har kun lest om forliksrådet og kravene rundt, men ingen erfaring. For meg er dette en prinsipp sak og jeg har hele tiden sett for meg at jeg ikke kan tape? De 6000,- du referer til, er det prisen for Telenors tid?

Lenke til kommentar

Det er det man har advokater til. Ikke bare for å fortelle deg om hvor hardt motparten kommer til å tape, men for å se på hvor hardt du risikerer å tape og hvor svakhetene i saken din er. Min erfaring er at parter har en tendens til å se seg blinde på egen sak og egne bevis, og er mindre flinke til å se an hva slags bevis motparten har og kan ha, og svakheter ved egne bevis.

Den direkte kostnaden ved forliksrådet er 1025,- kr i rettsgebyr (1R). Den betales som hovedregel av parten som taper, men det er den som klager som må legge ut (og kreve tilbakebetalt av motparten hvis han vinner).

I tillegg til dette kan man idømmes inntil 0,5R i reiseutgifter for motparten (men ubegrenset beløp hvis motparten har personlig møteplikt, dvs. hvis vedkommende bor (fysisk person) eller har kontor (juridisk person) i samme kommune eller nabokommunen som forliksrådet ligger i), og inntil 4R i juridisk bistand. I tillegg til dette kommer eventuell merverdiavgift, men det er ikke aktuelt mot Telenor (som har full fradragsrett).

Samlede kostnader man kan idømmes er altså 5,5R. 1R er 1025 kr, så 5,5R er 5638 kr.

I tillegg kommer eventuelle kostnader til din egen bistand, for eksempel hvis du velger å la deg bistå av jurist/advokat. Inntil 4R av dette kan kreves dekket av motparten hvis du vinner, men hvis du taper må du dekke dem selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...