Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Motta bankoverførsel uten å kjenne motpart personlig.

petter121

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver en nettside hvor jeg selger produkt gjennom bankoverføringer. Dvs. Jeg mottar bankoverføringen, og sender så produktet når pengene er mottatt på min konto. 

Siden betalingene er bankoverføringer, så kan jeg kun se at beløpet er mottatt, og ikke navn på avsender / melding etc. 

Har jeg noen form for ansvar for å sjekke opp at avsender virkelig er eier av bankkontoen som sendte overføringen? 

Er snakk om ting i 1000-40.000kr-klassen. (Jeg avtaler pris med kjøper, og h@n sender et beløp vi har blitt enige om til min konto. 

Grunnen til at jeg spør er at jeg ble oppringt av politiet for noen uker siden, som sa at jeg hadde mottatt en urettmessig betaling på konto. Jeg forklarte situasjonen og har ikke hørt noe mer siden, men fikk en liten "støkk".  Kan jeg måtte stå ansvarlig for mottatte beløp som avsender (eller eier av avsenders konto) hevder at de aldri har sendt selv? Må jeg da ta tapet? 

mvh, 

petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du har ansvar for å sjekke opp eierskap hvis det ikke er tydelig at det skjer noe ulovlig. Nå er jeg ikke sikker, men hvis vi sammenlikner med Visabetaling så kan du ikke vite eierskapet uansett, eller om noen låner en venns kort. Eneste forskjellen her er jo at det er direkte til konto istedenfor å gå rundt kortnummer og slik.

Så vidt jeg vet så skal det gå an å sende en melding til mottaker når man betaler. Det går hvertfall gjennom Nordea som jeg bruker. Er rart hvis det ikke går når kundene dine betaler. Slenge på et fakturanummer gjør ting enklere.

Mottar du ofte penger fra utlandet så vil det regnes som "mystisk" og myndighetene må sjekke hvertfall bittelitt. Jeg har fått sperret kontoen en gang pga for mange transaksjoner ut, regner med at det er samme greia når man mottar for mange ganger på kort tid. Eventuellt så er det summen og landet du mottar fra som gjør transaksjonen mystisk.

/spekulasjon :)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Takk for svar! 

Mottar kun betalinger fra Norge. Er selvfølgelig mulig å sende en meldig via nettbank, men den tar 1-2 virkedager før den vises. Tror veldig mange kunder ville klaget hvis behandlingstiden gikk fra 2-4timer til 1-2 virkedager. 

Eneste jeg er redd for er f.eks en kjøper får en 3-part fra f.eks finn.no til å sende meg 200k for en porsche på "supertilbud" Jeg sender varene til kjøper og plutselig finner idioten fra finn.no ut av han aldri fikk en porsche på døra. Må jeg da returnere pengene, eller er fyren fra finn.no ansvarlig selv? 

Hva om en eldre person får frastjålet lommeboken sin hvor de har nettbank-brikke, fødselsnummer og personlig passord liggende. Må jeg returnere pengene om jeg får de på konto? 

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg advokat så jeg kan ikke svare på mer enn det jeg har gjort siden det nå kommer over til svindelkategorien. Jeg vet ikke hvordan det fungerer når du ikke aktivt svindler folk, men det er et "uhell". Det beste er å være på den sikre siden selv om behandlingstiden blir lengre.

Det er dyktige advokater her inne så du vil få gode svar med referanser til loven om ikke så altfor lenge :)

Edit; Om det er mystiske transaksjoner fra Norge politiet/ myndighetene har reagert på så kan det hende kontoene er flagget pga. for eksempel svindel eller at det er en kriminell som bruker kontoen.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Ein urettmessig betaling inn på kontoen høres ut som det dei ville sagt dersom nokon har "tasta feil". F.eks. feil beløp eller feil mottaker. Var det dette politiet meinte?

Forøvrig står det vel alltid navnet på avsender når du får post om kreditering frå banken? Vel og merke vil det stå eigar av kontoen. Forøvrig kunne du laga eit system for å verifisere at det er rett person som har betalt rett beløp. Be dei om å oppgi fakturanr som melding i overføringa - også fører du logg på kven som har bestilt kva og betalt kva =)

Om du får 200k for ein Porsche og ikkje selger Porscher må du sjølvsagt betale det tilbake. Samme med den eldre personen sine penger - urettmessig erverva pengar må alltid betales tilbake. Det blir litt som å finne ein bilnøkkel på bakken også tenke at du kan ta bilen. 

Lenke til kommentar

Forøvrig står det vel alltid navnet på avsender når du får post om kreditering frå banken? Vel og merke vil det stå eigar av kontoen. 

Ikke nødvendigvis. Jeg sitter som kasserer i et sameie, og her er det en person det ikke kommer opp navn på i kontoutskriften. Jeg måtte be vedkommende om å legge inn egen tekst på innbetalingen. Har ingen anelse om hvorfor de er slik. 

Lenke til kommentar

Om du får 200k for ein Porsche og ikkje selger Porscher må du sjølvsagt betale det tilbake. Samme med den eldre personen sine penger - urettmessig erverva pengar må alltid betales tilbake. Det blir litt som å finne ein bilnøkkel på bakken også tenke at du kan ta bilen. 

Scenariet her var vel mer i retning av at han selger (og leverer) en vare (noe annet enn Porschen) til 200k til en kjøper, og kjøperen svindler til seg 200k ved å "selge" en Porsche til en tredjepart, og får tredjemann til å betale til trådstarter, kanskje også merket med trådstarters fakturanr eller KID-nr. Da er jeg langt fra sikker på at han må betale tilbake; det blir litt som om du får betalt med stjålne penger uten noen grunn til å tro at de er stjålne; da er ikke du pliktig til å returnere de til opprinnelig eier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...