Gå til innhold

Xeon-prosessorer til spillpc?

Anbefalte innlegg

Hello kjære forum-brukere på hardware.

Jeg håper at kanskje noen av dere kunne hjelpe meg med et spørsmål. Jeg vurderer nemlig å kjøpe meg en ny datamaskin. Jeg var egentlig sikker på at jeg kom til å velge en Pentium 4 løsning, men så tok jeg en titt på de andre socket-typene og ble litt mer usikker. Tittet bl.a. på et socket int-mpga hovedkort fra Asus. PC-DL DELUXE het det. Det var faktisk ikke så kjempe dyrt og da tenkte jeg: Denne løsningen vil jo bli dyrere enn en P4 løsning, men får jeg igjen det i ytelse? Kortet var basert på Intels 875P "Canterwood" chipset, og det hadde en rekke andre ytelser som jeg kjente igjen fra vanlige socket 478 hovedkort. Det hadde bl.a. dual-ddr 333, sata, raid og mange andre funksjoner som jeg ser på som viktige for meg. Men jeg lurer på: Vil dette fungere godt? Trenger jeg en annen type operativsystem for å få dette til å fungere? Bør jeg velge noen andre komponenter til dette hovedkortet for at det skal fungere optimalt? Hovedkortet kan forresten sees på komplett.no hvis noen har lyst til å ta en nærmere titt. Hadde det vært noen som kunne hjulpet meg litt med dette så hadde det vært flott. Synsing og slikt hjelper meg egentlig ikke så veldig mye, men hvis noen kunne tatt en titt på hovedkortet, og som kanskje hadde noen erfaringer med slike systemer kunne svare meg, da ville det vært ypperlig. Lurer nemlig på, vil 2 xeon prosessorer på si 2,4 Gh'z hver fungere som én på 4,8 Gh'z? Der hadde vært kjekt å visst før jeg bestemte meg.

Det var vel det jeg lurte på. Håper at det er noen med litt peiling som kan hjelpe meg der ute. På forhånd, takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer nemlig på, vil 2 xeon prosessorer på si 2,4 Gh'z hver fungere som én på 4,8 Gh'z? Der hadde vært kjekt å visst før jeg bestemte meg.

Det var vel det jeg lurte på. Håper at det er noen med litt peiling som kan hjelpe meg der ute. På forhånd, takk!!

Du vil kunne utnytte 100% av den ene prosessoern, men du kan bare bruke 60-70% av den andre, kommer litt an på hovedkort og chipset. Men det er jo ganske nais allikevel. og hvis du har to kraftige prosessorer så.. :thumbs:

Lenke til kommentar

Utallige artikler rundt omkring samt masse tråder her på forumet enes om en ting: Dual-løsninger er ikke egnet til spill. Til kraftige arbeidsstasjoner som skal gjøre flere ting samtidig er det bra, men spillytelsen er noe lavere på dual. Regner med at noe av handicappet er tatt igjen med et såpass oppdatert hovedkort som du nevner her, men skal du kjøre spill vil du ikke få fnugg av ytelsesøkning med to prosessorer. Få eller ingen spill er nemlig laget for å utnytte dualsystemer.

For å få nytte av begge prosessorene må du benytte os og programvare som er skrevet for det, eller du må kjøre to applikasjoner samtidig.

Med andre ord, er det ytelse i spill du er ute etter er dual-løsning bortkastede penger. Nå er jo "vanlig" P4 med hyperthreading et greit kompromiss også da, og vil du spare noen grunker til titter du på en AMD-basert løsning.

Lenke til kommentar
Lurer nemlig på, vil 2 xeon prosessorer på si 2,4 Gh'z hver fungere som én på 4,8 Gh'z? Der hadde vært kjekt å visst før jeg bestemte meg.

Du vil kunne utnytte 100% av den ene prosessoern, men du kan bare bruke 60-70% av den andre, kommer litt an på hovedkort og chipset. Men det er jo ganske nais allikevel. og hvis du har to kraftige prosessorer så.. :thumbs:

du vil vel bare få utnyttet den ene cpuen da vanlige spill ikke støtter to cpuer

Lenke til kommentar

Kjekt hvis man skal spille og rippe dvd på en gang da :D

Men til selve spillet så er vel kanskje quake 3 det går best på? også et par andre spill som støtter dette, er litt usikker på hvilke, men man finner helt sikkert en liste på vår alles kjære google ;)

Lenke til kommentar

Ta en titt her, GamePC hadde en test av nettopp Xeon som en high-end gaming rigg i sommer. Konklusjonen blir vel igrunn at en Dual Xeon sak ikke egentlig står merkbart tilbake for en P4 med 800FSB selv der bare en CPU får "kjørt seg". Prisen er jo noe stivere men som du selv sier så er det ikke så ille som det engang var - og dagens Xeon hovedkort fåes jo svært velutstyrte.

Lenke til kommentar

Takk for alle bidrag til mitt problem! Føler at jeg har blitt litt klokere og en spesiell takk til dollar for den linken. Jeg leste artikkelen og kom vel til det at systemet vil bli for dyrt for meg. Testen på gamepc var jo laget med to ekstreme xeon-prosessorer, og det har jeg ikke råd til. Min tanke var at jeg med et slikt system kanskje kunne kjøpe to mindre prosessorer og få dem til å virke som en stoor! Men det har jeg forstått nå, at slik fungerer det ikke. Så da blir det vel P4 på meg etterhvert. Muligens, eller antageligvis, venter jeg til prescott kommer. Så da takker jeg igjen for alle innspill og ønsker alle en riktig god jul!! :xmas:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...