Gå til innhold

Det må være vanvittig mange idioter i Norge

Morromann

Anbefalte innlegg

Ja, gudene skal vite at det er en del folk i dette landet som ikke er spesielt innteresert i nyhetene og er fullstendig ignorante om det meste i verden. Men personlig har jeg aldri menget meg med slike.

Det var ikke det jeg sa. Jeg sier at det finnes folk der inne som ikke alltid leser nyhetene, og ikke klikker på disse sakene. Om du definerer en idiot som en som er ukyndig med datamaskiner, med et godtroende utgangspunkt og som ikke leser riksdekkende nettaviser, så tror jeg du prioriterer intelligens feil.

Jeg har møtt på ingeniører med flere tiår erfaring innenfor svært avanserte fagområder, men som likevel ikke klarer å åpne et Word-dokument uten at det ligger på skrivebordet, så her er "idioti" ganske relativt.

Forøvrig så tror jeg de fleste får en slags arroganse når de leser kommentarfeltene på vg.no. Jeg tror heller ikke at disse toppkommentatorene er de skarpeste skjeene i skuffen, men de er ikke en majoritet med idioter som har del i den norske befolkningen. Dette er heller folk som snakker/skriver mer enn de tenker, noe som kanskje passer idiot-definisjonen bedre.

Jeg mener absolutt ikke at noen er idiot fordi de ikke klarer å åpne et Word-dokument. Slikt har med egenskaper og kyndighet å gjøre, ikke med intelligens og sunn fornuft. Men at folk lar seg lure av åpenbar svindel som skriker i øynene at dette er svindel; ja det ER idioti. Nå fantes det faktisk Nigeria-brev før Internet også; bare at det da ble sendt som pairbrev til folks postkasser. Og de som lot seg lure da var idioter og det samme er de som lar seg lure nå, helt uavhengig av hvilken form brev kommer i.

Ja, jeg regner med at når man jobber som PC-tekniker så kommer man over det befolkningssegmentet som lar seg lure av slike svindlere. Jeg kjenner selv mange eldre folk jeg, og INGEN av disse lar seg lure av "Microsoft"-svindlere. Sunn fornuft eksisterer uavhengig av teknologiske nyvinninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener at det å bli lurt av noen som utgir seg for å være Microsoft ikke har noe med egenskap, kyndighet og erfaring å gjøre? Hva er sunn fornuft når du ikke har et erfaring som et referansepunkt? Husk på at mange av disse folkene er helt grønn på datamaskiner, og for alt det de vet så kan det være slik at Microsoft ringer rundt for å fikse virus. Kombiner det med at de ikke leste VG den dagen eller at de er litt glemske, så er det ikke urimelig at de lar seg lure.

Hva er det som skriker svindel med Microsoft-scammen om du knapt har peiling på data og hele livet ditt har eksistert i et lokalt miljø der alle er vennlige og hjelpsomme med hverandre? Jeg synes det er litt dårlig gjort å kalle folk for idioter fordi de ikke har den samme erfaringen og kynismen som det du har.

Jeg vil bare at du se det litt gjennom de andre sitt perspektiv, og at hvis du fjerner din egen kunnskap og erfaring så ligger det ikke mye sunn fornuft igjen som du kan gripe tak i.

Lenke til kommentar

Så du mener at det å bli lurt av noen som utgir seg for å være Microsoft ikke har noe med egenskap, kyndighet og erfaring å gjøre? Hva er sunn fornuft når du ikke har et erfaring som et referansepunkt? Husk på at mange av disse folkene er helt grønn på datamaskiner, og for alt det de vet så kan det være slik at Microsoft ringer rundt for å fikse virus. Kombiner det med at de ikke leste VG den dagen eller at de er litt glemske, så er det ikke urimelig at de lar seg lure.

Hva er det som skriker svindel med Microsoft-scammen om du knapt har peiling på data og hele livet ditt har eksistert i et lokalt miljø der alle er vennlige og hjelpsomme med hverandre? Jeg synes det er litt dårlig gjort å kalle folk for idioter fordi de ikke har den samme erfaringen og kynismen som det du har.

Jeg vil bare at du se det litt gjennom de andre sitt perspektiv, og at hvis du fjerner din egen kunnskap og erfaring så ligger det ikke mye sunn fornuft igjen som du kan gripe tak i.

Ja, det er jo kjempåelogisk at Microsoft har kapasitet til å ringe til milliarder av mennesker verden overfo å fikse virus, er det ikke? Er det ikke rart synes du at ingen av de eldre jeg kjenner altså mennesker over 60 år som lar seg lure av slik svindel? Hvorfor kjenner ikke jeg noen slike? Hvorfor skjønner 100% av alle eldre mennesker jeg kjenner at sånt er svindel? Ingen av disse er rakettforskere, kun helt vanlige mennesker med common sense, noen har bare folkeskole og gjenkjenner likevel svindel.

Og du tar feil om du tror at JEG har fått Internet inn med morselken. Nå vet ikke jeg hvor ung du er, men det gjelder ikke for min generasjon. Da jeg ble født var fortsatt både Elvis Presley, Charlie Chaplin og John Lennon fortsatt i live. Og jeg var godt over 20 da Internet ble en del av min hverdag. Likevel skjønte jeg med en gang at det var svindel da en bekjent av meg ble oppringt av noen som påstod de var fra Microsoft og skulle fikse et virus. Sunn fornuft. Common sene. Det er hva det handler om og kun det.

Lenke til kommentar

Les mitt innlegg en gang til, så leser du ditt eget. Du gjør akkurat det jeg sier du ikke må gjøre: Å anta at folk har den samme kunnskapen og erfaringen som du har og kalle det for "common sense".

Jeg spør igjen: hvorfor er det INGEN av de eldre jeg kjenner som lar seg lure av "Microsoft"-svindlere?

Lenke til kommentar

Det kalles anekdotisk bevisføring og er et confirmation bias der 100% av dine bekjente gjør at det blir umulig for noen fåtalls nordmenn å la seg lure.

Jeg vil si at du undervurderer eldre mennesker og deres dømmekraft når du unnskylder med at de som lar seg lure av denne svindelen som det i aller høyeste grad har vært mye om i media. Som sagt; de som lar seg lure av dette i 2016 må ha levd under stein de siste 5 årene eller mer. Jeg kjenner som sagt ingen som lar seg lure av slik svindel og heller ingen som kjenner noen som lar seg svindle. Men greit; du jobber med å fikse PC-er som du skriver så du kommer selvsagt over disse individene. Men jeg mener likefullt det samme. Og eldre mennesker skal jeg fortelle deg har ofte forbløffende god dømmekraft som mangler hos yngre generasjoner; dømmekraft som er bygget opp gjennom et levd liv og det å gjenkjenne bløff når man hører sånt.

Folk med stor tillit og som stoler på alle skriver du? Mm  - folk som aldri låser dørene sine heller går jeg ut fra.

Mener du forøvrig det samme om folk som biter på Nigeria-brev også? At de er eldre mennesker med høy tillitsfaktor? Eller folk som tror Hotel Cæsar er ekte? Alle har jo ikke fått TV inn med morsmelka vet du og ser ikke så godt forskjell på en dokumentar og en såpeopera.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...