Gå til innhold

Standardsvar i det offentlige: "Dette skal ikke skje..."


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Så i tillegg til å kritisere det offentlige for å gjøre sine offentlige oppgaver så kritiserer han nå det offentlige for å angivelig ikke gjøre det de skal? Damned if you do, damned if you don't. Hakke løs på det offentlige ved en hver anledning..

.

Ja, han kritiserer det offentlige fordi han mener de på generelt sett gjør en dårligere jobb en private, OG han kritiserer det offentlige for å ikke oppfylle de løfter de har gitt om hvor bra de skal gjøre ting for oss.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så i tillegg til å kritisere det offentlige for å gjøre sine offentlige oppgaver så kritiserer han nå det offentlige for å angivelig ikke gjøre det de skal? Damned if you do, damned if you don't. Hakke løs på det offentlige ved en hver anledning..

.

Ja, han kritiserer det offentlige fordi han mener de på generelt sett gjør en dårligere jobb en private, OG han kritiserer det offentlige for å ikke oppfylle de løfter de har gitt om hvor bra de skal gjøre ting for oss.

Sikker på du svarte på riktig innlegg? Hvis ja, hvor er svaret på det jeg spør om?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det ligger ikke i ordet "ansvar" at det må være en juridisk reaksjon.

 

AtW

Tja, nå som du har avklart hve du IKKE mener med "å stille noen til ansvar", så kan du vel ta neste steget og avklare HVA du mener når du bruker uttrykket? (Forutsatt at du mener noe med dine ord)

 

 

Er det ikke bedre om du avklarer hva du mener? Iogmed at jeg spør deg om folk faktisk ikke stilles til ansvar. Det er det mer naturlig at du forklarer hva du legger i det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre om du avklarer hva du mener? Iogmed at jeg spør deg om folk faktisk ikke stilles til ansvar. Det er det mer naturlig at du forklarer hva du legger i det.

 

AtW

Nei, det er ikke bedre, i og med at du tok ibruk uttrykket først, og jeg tydeligvis ikke har forstått hva du mener med uttrykket "å stille noen til ansvar", noe du allerede har avklart at jeg ikke har forstått.

 

Dermed er det ingen vits i å drive en gjettelek der jeg foreslår hva uttrykket betyr, for at du skal svare med hva uttrykket IKKE betyr.

 

Forutsatt at du vet hva du mente når du begynte å snakke om "å stille noen til ansvar", så burde det gå mye raskere om du bare avklarer hva du faktisk mente, istedenfor å avklare hva du ikke mente.

 

 

WEB_Image%20Vriompeis%20Kortspill%20Vri%

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Du skrev i #8

 

Grimnir vil gjerne ha ett system der det offentlige ikke er ansvarlig for individuell velferd, men man har idag ett system der det offentlige har påtatt seg ansvaret for alles velferd og da er det greit å påpeke det når dette systemet svikter og ingen stilles til ansvar for svikten

 

Jeg skrev i #9 (som svar på ditt innlegg):

 

Men stilles ingen til ansvar? Dette skal ikke skje, er jo i utgangspunktet ikke en ansvarsfraskrivelse, som utalelelse ihvertfall. Selv om man sikker kan si det er tomme ord. AtW 

Lenke til kommentar

Her ser vi hva vi får igjen fra alle skattepengene vi betaler. Hun har betalt millioner i skatt, men får ikke engang det mest nødvendige tilbake.

 

Dette viser utmerket hva som er feil med velferdstaten. Vi kunne lett ha reddet henne, men velferdbyråkratiet klarer ikke å se individene. Resultatet blir at noen får langt mer enn de trenger, og andre får langt mindre enn de trenger. Siden det finnes ingen insentiver, og de som lytter til individene er makteløse, så blir ingenting gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bøyer meg i støvet. Min leif i såfall.

 

Det jeg mener med "å stilles til ansvar" er "å bli utatt påtale mot eller bli sparket".

 

Ok, da er det nok ikke så vanlig, ihvertfall ikke sparket helt (kontra å miste stillingen), men jeg har inntrykk at slike problemer sjeldent kommer fra grove feil i enkeltarbeideres handling.

 

AtW

Lenke til kommentar

Her ser vi hva vi får igjen fra alle skattepengene vi betaler. Hun har betalt millioner i skatt, men får ikke engang det mest nødvendige tilbake.

 

Dette viser utmerket hva som er feil med velferdstaten. Vi kunne lett ha reddet henne, men velferdbyråkratiet klarer ikke å se individene. Resultatet blir at noen får langt mer enn de trenger, og andre får langt mindre enn de trenger. Siden det finnes ingen insentiver, og de som lytter til individene er makteløse, så blir ingenting gjort.

 

Beskrivelsen din ser ikke ut til å passe, det er jo ikke sånn at folk oppdaget problemet, ønsket å hjelpe, men det offentlige nektet å bruke penger på det?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beskrivelsen din ser ikke ut til å passe, det er jo ikke sånn at folk oppdaget problemet, ønsket å hjelpe, men det offentlige nektet å bruke penger på det?

 

AtW

 

Jo, det var mange som oppdaget problemet.

"Selv om kommunen mottok flere bekymringsmeldinger om kvinnens helsetilstand ble det ikke iverksatt tiltak."

 

Hvorfor ble det ikke iverksatt tiltak, fordi velferdsbyråkratiet klarer ikke å se individene, og utenom spesielle tilfeller som denne så får det heller ingen konsekvenser.

Lenke til kommentar

 

Her ser vi hva vi får igjen fra alle skattepengene vi betaler. Hun har betalt millioner i skatt, men får ikke engang det mest nødvendige tilbake.

 

Dette viser utmerket hva som er feil med velferdstaten. Vi kunne lett ha reddet henne, men velferdbyråkratiet klarer ikke å se individene. Resultatet blir at noen får langt mer enn de trenger, og andre får langt mindre enn de trenger. Siden det finnes ingen insentiver, og de som lytter til individene er makteløse, så blir ingenting gjort.

Forsiktig Camlon, nå begynner du å høres ut som mitt echo. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva skal de si på en pressekonferanse da?

 

Working as intended? Ikke vårt problem? Meh, hun var gammel uansett?

De kan jo kanskje innrømme at dagens system ikke fungerer i det hele tatt? Hva med at de annonserer sin avgang på pressekonferansen? Hva med å la hodene til de ansvarlige rulle? Dersom dette hadde skjedd i regi av en privat institusjon, da hadde de samme menneskene som nå står og unnskylder seg hatt blod på tann.

 

 

Hvem mener du er ansvarlig for at hun sultet i hjel? Hjemmetjenesten var i kontakt med henne på telefon og hun løy om alt var i skjønneste orden. Skal Hjemmetjenesten ta utgangspunkt i at alle lyver og dobbeltsjekke en hver påstand brukerne kommer med? Hva vil i så fall det gjøre med den gjensidige tilliten? Alle går og mistenker hverandre for løgner..

Beskylder du en avdød dame for å lyve når kommunen innrømmer ansvar og vedtar boten? 

 

Ellers så er det politikerne som har det øverste ansvaret. Det er de som er forkjempere for dette system der man krever inn skatt slik at man kan hjelpe innbyggerne, og da får de også ta skylden når slike ting skjer. Men selvsagt: ta skylden her betyr ikke noe mer enn å si "uffda dette må ikke skje, vi må skjerpe rutinene". Det er alltid standardsvaret uten at noe som helst skjer.

Ja og så er det disse symbolske bøtene da som ikke har noe å si.

 

Samme med hun som frøs i hjel. Mener du Oslo kommunes Hjemmetjeneste bør tidoble bemanningen sånn at de han fotfølge folk hele tida for å unngå at de skader seg selv?

Samme svar her: når politikerne insisterer på å ta seg av mennesker, da får de selv løse floken med hvordan man skal unngå slike ting. Klarer de ikke det så får det kanskje slutte med å insistere på at det offentlige skal ta seg av eldreomsorg. Smak litt på ordet: "eldreomsorg", det innebærer at de eldre blir ivaretatt.

 

Unngå er selvsagt umulig siden 100% sikkerhet er umulig å oppnå, så jeg burde heller skrevet minke forekomsten. Men når det da først skjer i sjeldnere tilfeller, hvor mange mener du bør sparkes for å ikke følge opp godt nok? Ansvaret tas jo gjerne både på individnivå og eventuelt oppover i ledernivåene dersom skandalen er stor nok. Hva godt vil det komme ut av å sparke disse?

I artikkelen referers det til to andre stygge saker. Jeg søkte også på teksten eldre døde kommunen og jeg fikk da side opp og side ned med tilfeller av kommunal/offentlig neglisjering av eldre mennesker, og som veldig ofte fører til død. Jomen sa jeg eldreomsorg.

Hvor mange som må bli sparket? Tja kan jo begynne med å sparke alle de som er forkjempere for dagen system? 

 

Det å sparke en hjelpepleier eller lege på sykehjemmet fører ingen vei så lenge det er systemet (eller bør jeg si rutinene) det er feil med. Det er politikerne som har det hele og det fulle ansvaret her. 

 

Hva godt som vil komme ut av å sparke politikerne? Tja, at mennesker ikke dør unødvendig?

 

Du snakker jo varmt om å ha ansvar for sitt eget liv og livsførsel i en rekke andre tråder, så hvorfor skal ikke det gjelde her?

 

Fordi at når staten krever inn penger av en under det dekket av å hjelpe deg når du blir gammel, da blir du fratatt muligheten til å ta ansvar fra eget liv? Er ikke det hele argumentet med velferdsstaten: at staten tar penger fra deg gjennom hele din arbeidskarriere slik at den kan passe på deg når du blir gammel? Hva er vitsen med å betale inn alle disse pengene dersom man risikerer å sulte- eller fryse ihjel pga "dårlige rutiner"?

 

 

Grimnir vil gjerne ha ett system der det offentlige ikke er ansvarlig for individuell velferd, men man har idag ett system der det offentlige har påtatt seg ansvaret for alles velferd og da er det greit å påpeke det når dette systemet svikter og ingen stilles til ansvar for svikten.

Det er akkurat det Grimnir vil. 

 

 

Så i tillegg til å kritisere det offentlige for å gjøre sine offentlige oppgaver så kritiserer han nå det offentlige for å angivelig ikke gjøre det de skal? Damned if you do, damned if you don't. Hakke løs på det offentlige ved en hver anledning..

Det er vel ikke noe annet enn et stråmann, det eneste jeg kritiserer det offentlige for er at de fratar mennesker muligheten til å bestemme over eget liv. Ja og så må jeg jo kritisere de når de lager et system som liksom skal hjelpe eldre mennesker, men som endre med at eldre dør unødvendig.

 

Det offentlige og offentlig ansatte er totalt fritatt fra et hvert ansvar og hevet over norsk lov. Så da kan de komme med slikt standardisert sludder og fortsette som før med å kverke menneskene de visstnok skal hjelpe.

Det er nettopp det. Man kan jo bare undersøke litt selv for å se at det finnes et klart mønster når i uttalelser når det gjøres grove feil i det offentlige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Her ser vi hva vi får igjen fra alle skattepengene vi betaler. Hun har betalt millioner i skatt, men får ikke engang det mest nødvendige tilbake.

 

Dette viser utmerket hva som er feil med velferdstaten. Vi kunne lett ha reddet henne, men velferdbyråkratiet klarer ikke å se individene. Resultatet blir at noen får langt mer enn de trenger, og andre får langt mindre enn de trenger. Siden det finnes ingen insentiver, og de som lytter til individene er makteløse, så blir ingenting gjort.

Nettopp. At eldre mennesker kan dø av aldersrelaterte sykdommer kan vel ingen hindre, men som et minimum bør det offentlige klare unngå at eldre mennesker dør av sult eller kulde. Klarer de ikke engang det så bør de kanskje slutte å ta ansvaret for slike ting.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+2534

Nok en stygg sak: Willy (71) utløste trygghetsalarmen fire ganger – neste morgen var han død.

Det var natt til 8. desember at Kleiven utløste trygghetsalarmen. Først klokken 00.15, deretter 01.41, 02.18 og til slutt klokken 06.10.

 

Samme morgen ble han funnet død på gulvet i sin bolig i Sunndal kommune, med store skader i hodet og ansiktet. Det var hjemmesykepleien som fant ham på et rutinemessig besøk ved 09-tiden.

 

Svigersønn Erling Øksenvåg er talsmann for familien til avdøde Kleiven. Han er opprørt over at ingen reagerte da svigerfaren trykket på alarmknappen fire ganger. Han forteller om det han mener er en omfattende svikt fra alarmsentralens side.

 

Foreløpig så har kommunalsjefen heldigvis ikke tydd til de vanlige flosklene med "dette skal ikke skje" osv, men det er fortsatt ikke mangel på (bort)forklaringer:

– Generelt er det ganske vanlig at alarmer utløses uforvarende. Dette kan skje dersom personen som bærer alarmen kommer bort i knappen når pasienten for eksempel snur seg i sengen. I dette aktuelle tilfellet oppfattet operatøren at vedkommende sov.

 

Hun forteller at sentralen har vært drevet av brannvesenet frem til for to måneder siden, men at bystyret har vedtatt å gjøre sentralen mer helsefaglig fokusert.

 

– Da vi tok over oppdaget vi at det ikke fantes skriftlige rutiner. De er vi i ferd med å utarbeide nå. Samtidig er det viktig å huske at det ikke betyr at vi har manglet rutiner.

.....

– I alle tilfeller er dette basert på operatørens skjønn og forståelse. Det er det vanskelig å skrive seg utenom, sier hun.

....

– Vedkommende som tok imot dette anropet har ikke helsefaglig bakgrunn, men systemet er det samme som da det var en 110-sentral og vi jobber nå med å få på plass nye rutiner, et nytt datasystem og mer helsefaglig personell.

 

Hadde dette skjedd i privat regi så hadde nok tonen vært en helt annen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...