Gå til innhold

Standardsvar i det offentlige: "Dette skal ikke skje..."


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Fant denne artikkelen på Vg i dag: Kvinne i sekstiårene døde av avmagring i eget hjem – gigantbot til Oslo kommune.

 

Her er det en stygg sak om at kvinne i sekstiårene sultet i hjel og at det tok over to uker før hun ble funnet. Det refereres også i artikkelen til en sak der en kvinne på 83 år frøs i hjel utenfor blokken sin.

 

Så det jeg lurer på er: hvorfor får ikke slike saker mye større oppmerksomhet, og enda viktigere: hvorfor får det ikke større konsekvenser for de ansvarlige? I begge disse tilfellene så har Oslo kommune fått bøter, men i den siste saken så slapp de å betale. Her er noe av de tingene som har blitt sagt fra kommunen sin side i ettertid:

Bydelsdirektøren: – Vi tar ansvar for det som har skjedd

 

– Dette er en tragisk og vond sak for alle. Særlig for de pårørende.Vi tar ansvar for det som har skjedd. Likevel, jeg vil understreke at alle innbyggere i Bydel Ullern skal føle seg sikre på at de får forsvarlig helsehjelp når de har behov for det, sier hun.

 

Vi har gått grundig gjennom saken og gjort en rekke tiltak. Slikt skal ikke kunne skje, sier hun.

 

– Her har det skjedd en systemsvikt. I denne saken avsluttet vi tjenestene for tidlig, og vi burde ha fulgt opp bekymringsmeldingene med hjemmebesøk. I ettertid har vi satt inn alt vi kan på å forhindre at noe tilsvarende skal skje igjen. Vi har gått gjennom saken med pårørende og ansatte og vi er opptatt av å lære av det som har skjedd, sier hun.

 

Jeg legger spesielt merke til et par gjengangere her:

  • "Vi tar ansvar...".
  • "Alle skal føle seg sikre...".
  • "Vi burde ha fulgt opp...".

Er det bare meg eller er dette utsagn som er gjengangere når det skjer feil i det offentlige? For morro skyld gjorde jeg et lite søk med ordene dette skal ikke skje, og det gav ganske mange treff på saker der det offentlige gjør feil. Er det nok at en eller annen offentlige person går ut og unnskylder seg så er alt liksom greit? Burde det ikke rulle hoder her, både blant politikere og ansatte i kommunen?

 

Og hva er egentlig vitsen med at det offentlige gir bøter til seg selv i slike saker? Det er jo ikke akkurat som om dette vil ha særlig mye å si for kommunen så lenge det er politiske bestemt at de tjenestene det angår skal bestå uansett hva, da vil de jo alltid finnes penger til disse sakene.

 

/end rant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror intervjuene med pressen har et veldig diplomatisk utgangspunkt, og er totalt frakoblet den interne behandlingen av saken.

 

"Dette skal ikke skje" kan etter min observasjon bety at ansatte blir sparket og ledelse blir utrensket, vel så mye som at det kan bety maksimal damage control og begraving av saken så snart folket/pressen mister interessen.

 

Om hodene begynner å rulle så blir det ihvertfall ingen offentlig henrettelse og gapestokk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er det en stygg sak om at kvinne i sekstiårene sultet i hjel og at det tok over to uker før hun ble funnet. Det refereres også i artikkelen til en sak der en kvinne på 83 år frøs i hjel utenfor blokken sin.

 

Så det jeg lurer på er: hvorfor får ikke slike saker mye større oppmerksomhet, og enda viktigere: hvorfor får det ikke større konsekvenser for de ansvarlige?

Hvem mener du er ansvarlig for at hun sultet i hjel? Hjemmetjenesten var i kontakt med henne på telefon og hun løy om alt var i skjønneste orden. Skal Hjemmetjenesten ta utgangspunkt i at alle lyver og dobbeltsjekke en hver påstand brukerne kommer med? Hva vil i så fall det gjøre med den gjensidige tilliten? Alle går og mistenker hverandre for løgner..

 

Samme med hun som frøs i hjel. Mener du Oslo kommunes Hjemmetjeneste bør tidoble bemanningen sånn at de han fotfølge folk hele tida for å unngå at de skader seg selv? Unngå er selvsagt umulig siden 100% sikkerhet er umulig å oppnå, så jeg burde heller skrevet minke forekomsten. Men når det da først skjer i sjeldnere tilfeller, hvor mange mener du bør sparkes for å ikke følge opp godt nok? Ansvaret tas jo gjerne både på individnivå og eventuelt oppover i ledernivåene dersom skandalen er stor nok. Hva godt vil det komme ut av å sparke disse?

 

Du snakker jo varmt om å ha ansvar for sitt eget liv og livsførsel i en rekke andre tråder, så hvorfor skal ikke det gjelde her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du snakker jo varmt om å ha ansvar for sitt eget liv og livsførsel i en rekke andre tråder, så hvorfor skal ikke det gjelde her?

Grimnir vil gjerne ha ett system der det offentlige ikke er ansvarlig for individuell velferd, men man har idag ett system der det offentlige har påtatt seg ansvaret for alles velferd og da er det greit å påpeke det når dette systemet svikter og ingen stilles til ansvar for svikten.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det samme.

 

AtW

Så hva betyr det når du snakker om å stille noen til ansvar?

 

Men stilles ingen til ansvar?

Ser ingen grunn til å juridisk straffeforfølge folk for slike ting hverken her eller om det hadde vært et privat firma, spesielt om hun lyver om at alt er i orden. 

Hvem lyver? Den døde damen, eller den som ikke ga hjelp men skylder på den døde?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Du snakker jo varmt om å ha ansvar for sitt eget liv og livsførsel i en rekke andre tråder, så hvorfor skal ikke det gjelde her?

Grimnir vil gjerne ha ett system der det offentlige ikke er ansvarlig for individuell velferd, men man har idag ett system der det offentlige har påtatt seg ansvaret for alles velferd og da er det greit å påpeke det når dette systemet svikter og ingen stilles til ansvar for svikten.

Så i tillegg til å kritisere det offentlige for å gjøre sine offentlige oppgaver så kritiserer han nå det offentlige for å angivelig ikke gjøre det de skal? Damned if you do, damned if you don't. Hakke løs på det offentlige ved en hver anledning..

.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...