kaaasen Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Hei. Vi bor i et boretsslag som består av separate boenheter. Alle har med andre ord fire vegger og et tak. Vi har fått avdekket vannskader i en "skillevegg" på badet i 2. etg, og dette er iflg. arbeiderene som har sett på det skader som følge av kondens fordi det ene røret som skulle føre damp ut har vært ~30 cm for kort, og det ikke har vært isolert høyt nok. Dette går på borettslagets regning, så det er greit nok. Det er uklart hvor mye skader det er i denne veggen akkurat nå. Håpet er at det skal avdekkes mer når de kommer på mandag. Det jeg lurer på er egentlig dette; De har skåret vekk hele den øverste halvmeteren av denne veggen. Tapeten som har dekket den er garantert ikke mulig å få tak i lenger, og denne veggen vil jo bli annerledes enn resten av veggene på badet. Hva er det rimelig av meg å kreve? EGENTLIG skal ikke skader som følge av kondens dekkes av borettslaget, og det var såvidt jeg fikk høre ikke dekket av noen forsikringer heller, men siden skadene er den direkte konsekvens av at "bygget" er oppført feil til å starte med... Så det er heller ikke min feil har jeg blitt fortalt. Det har også kommet noe vann nedover minst en av veggene som er direkte under badet i 2. etg. også... Dette skal de også se på kommende mandag. Jeg ønsker jo å få finest mulig bad tilbake, og hvis veggene blir et lappeteppe synes jeg ikke det er helt heldig. Bakgrunnsinformasjon: Borettslaget har tatt opp lån på 48 millioner for å reparere vannskader i ~50% av boenhetene. Vi er ikke en av disse boenhetene. Det er derfor arbeidere over alt her, og det er disse som har vært og tittet på skadene her. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 (endret) Tja, en kan jo ikke skylde på utbygger i evigheter, så på et eller annet tidspunkt har vel borettslaget tatt over ansvaret for bygningene, også juridisk. Om de har tegnet forsikringer som dekker mangelfull konstruksjon eller ikke er vel deres ansvar. Grunnleggende for en reparasjon vil vel være å tilbakebringe en gjenstand til minimum den stand den var i før problemet oppstod. Andre kan sikkert tygge litt på det rent juridiske, men dette mener jeg er grunnleggende prinsipper. Endret 18. november 2016 av toffo Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 18. november 2016 Forfatter Del Skrevet 18. november 2016 Utbygger gikk visst konkurs for mange år siden, så der er det ikke noe å hende uansett... Og boligene ble vel oppført i 1983, så det er jo en stund siden uansett. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 https://www.obos.no/om-obos/nyheter/vatromsjuss Hvis det er feil på 50% - hvordan er styret sikre på at det ikke er feil på mer enn 50%? - Her vil jeg tro det er grunnlag for å diskutere hvilken andel borettslaget skal ta hvis de 48 mill er fellesgjeld som alle boenheter i borettslaget er med på å betale ned. Du bør også kontakte forsikringsselskapet ditt og få en befaring/takst. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 18. november 2016 Forfatter Del Skrevet 18. november 2016 (endret) Takk for link. 35 av 75 enheter er bygget ned i terrenget, resten er på støpt plate. Årsaken til vannskader der er at det da boligene ble bygget visstnok ble brukt uegnet isolering mot fjellet etter hva jeg har forstått. Så det har blitt kondens, mugg og sopp slik at alle de boligene har måttet renoveres ganske heavy. Alt er allerede bestemt og godkjent av styret og boligbyggelaget, men det er slik som du sier, alle betaler like mye. Fellesgjelden på vår enhet gikk opp fra rundt 150.000 til 650.000 uten at vi har fått så mye som en fis igjen for det, mens andre har fått totalrenovert en hel etasje, nye terrasser, plener +++. Det er litt derfor jeg er ivrig på å få ordnet badet mitt så mye som mulig. Mine skader kommer jo av noe helt annet, men det var likefullt borettslagets ansvar. Og da regner jeg også med at de vil dekke eventuelle følgeskader. Egoistisk av meg, ja, men det lever jeg fint med. Jeg har allerede hatt befaring av de som styrer hele opplegget her fra boligbyggerlagets side og styreleder, og på mandag kommer de på nytt... Endret 19. november 2016 av kaaasen Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 21. november 2016 Forfatter Del Skrevet 21. november 2016 Da har besøket skjedd. Han som kom for å se mente at det var tilstrekkelig å "lappe sammen" veggen og male over. Jeg er ikke enig. Håndverkeren som har vært involvert i saken var heller ikke enig, og hadde på forhånd snakket med borettslagleder om at de som et minimum burde rive ned veggen og sette den opp på nytt. Fortsatt så vil jo veggen skille seg ut, så jeg er ikke helt fornøyd... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå