Gå til innhold

Firefox' nye «personvern-vennlige» nettleser sender brukerdata til Mozilla

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Man kan ikke stole på noen, iallefall om de er et amerikansk selskap, synes at det er merkverdig at man må oppgi sitt mobilnummer for å få laget seg en gmail adresse, FB side eller en twitterkonto. Og FB godtar ikke protonmail epost adresse heller, der er det bare gmail, yahoo eller MS som gjelder. Et tilfeldig sammentreff eller?? ^^

Så det bør ikke komme som en overraskelse at Mozilla gjør det samme. Men, du kan installere en VPN klient, på mobilen/nettbrettet, så blir disse anonyme brukerdataene logget til en random IP-adresse i det minste. Det er ikke fullgod sikkerhet, men det hjelper da litt iallefall..

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn er det noen som har innbilt seg at det er bare en enkel browser som sender data hjem, avhengig av personlige preferanser tror de alltid det er hovedmotstanderens nettleser. Nei, alle nettlesere sender data hjem. Firefox som nok kanskje er den mest "privacy-vennlige" av de store nettleserne lever for eksempel av reklameinntekter og salg av søk - sjokk - og trenger bruksinformasjonen. Og for tiden validerer alle moderne nettlesere by default om nettsidene du besøker er trygge eller ikke - ved å sende trafikkinfo hjem til egne servere og få en velsignelse tilbake.

Så når Firefox nå mener de er personvern-vennlige, så er det fordi de overser bakgrunnsstøyen av telemetri fordi alle gjør det sånn. De har sikkert hevet lista noen hakk siden de sier det sånn, men dersom noen tror at ved å velge Firefox eller Chrome eller en annen nettleser, så klarer de å holde fingrene unna din bruksinformasjon, så har de ikke helt oppfattet hva som betaler utviklinga av nettleserne. De klarer det ikke engang når de prøver.

Lenke til kommentar

Så det bør ikke komme som en overraskelse at Mozilla gjør det samme. Men, du kan installere en VPN klient, på mobilen/nettbrettet, så blir disse anonyme brukerdataene logget til en random IP-adresse i det minste. Det er ikke fullgod sikkerhet, men det hjelper da litt iallefall..

Vi lagrer ikke mobilnummer eller epost eller personlig informasjon. IP-adresse lagres ikke for identifikasjons- eller trianguleringsformål, men når du sender telemetri til en tjener må nødvendigvis IP-adressen avsløres.

Lenke til kommentar

Nei, alle nettlesere sender data hjem. 

Ikke alle vel, det finnes jo unntak, slik som Slimjet, Tor, IceDragon, Hornet osv

Beklager, ordet "store" burde stått foran "nettlesere i den setningen istedet for den setningen det sto i. Jeg mente å si av de store nettleserne.

Tor er forøvrig en (tidvis utdatert) variant av Firefox som er spesielt interessant for de som bedriver med overvåking, så det er et toegget sverd. De andre har jeg faktisk ikke hørt om før, takk.

Lenke til kommentar

Nei, alle nettlesere sender data hjem. 

Ikke alle vel, det finnes jo unntak, slik som Slimjet, Tor, IceDragon, Hornet osv

Beklager, ordet "store" burde stått foran "nettlesere i den setningen istedet for den setningen det sto i. Jeg mente å si av de store nettleserne.

Tor er forøvrig en (tidvis utdatert) variant av Firefox som er spesielt interessant for de som bedriver med overvåking, så det er et toegget sverd. De andre har jeg faktisk ikke hørt om før, takk.

Vivaldi samler heller ikke brukerinformasjon hvis man ikke ønsker det selv.

Lenke til kommentar

Vivaldi suger ballene til bestemor.

Dersom jeg ønsker å benytte (nok en) Chromium nettleser kan jeg vel heller benytte ... Chromium, eventuelt Canary, som faktisk er den nettleseren jeg benytter (sammen med FF Dev).

Jeg hadde heller installert CocCoc eller Yandex, før jeg hadde gått over til Vivaldi, og det sier litt, i og med at jeg ikke forstår hverken russisk eller vietnamesisk.

Jeg er generelt sterk motstander av store selskaper og deres markedsmonopoler, men disse jæ@£a nordmennene kunne gjerne sluttet å produsere nettlesere for min del.

Von Tetzchner har jo gjort det til sitt livs misjon å lage problemer for utviklere som må støtte dritten han lirer av seg, dog er det ikke et like stort problem lengre som det var, både Opera og Vivaldi er jo Chrome med et par andre knapper, slik at det som virker i Chrome virker i norskedritten også, det var verre med Presto.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Nei, Vivaldi er konge. Og du har ikke skjønt et pøkk om Vivaldi, hvis du tror Vivaldi eller gamle Opera gjør det vanskeligere for utviklere. Tvert i mot er de gode verktøy for å få utviklere til å slutte å jukse det til slik at det ikke virker der de ikke har testet. Følg standarder, eller lever crappy kode.

Men i denne sammenheng er det ikke så interessant, fordi mulighetene til å slå av telemetri og lenketesting er omtrent like i de sammenlignbare nettleserne. De kommer omtrent likt innstilt, med omtrent like muligheter til å slå av.

Jeg kan ikke skjønne at det går an å stole på/anbefale Yandex i den sammenhengen, da du kommer inn under russisk internettlovgivning, som ikke akkurat har forbrukerens interesse eller freedom of speech i fokus, for å si det slik. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...