Gå til innhold

Lett oppgradering av stasjonær PC

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en veldig gammel stasjonær PC som jeg merker begynner å dra litt på årene, jeg spiller stort sett bare CS:GO, men selv der er maskinen litt dårlig og det går merkbart utover ytelsen. HW jeg har er følgende;

MB: Asus M4A78T-E

CPU: AMD Phenom II x4 955

RAM: DDR3 668.9MHz 8GB

GPU: AMD Radeon HD 5800 serie (RV870) 

HDD: Intel SSD 160GB

Jeg ser for meg mer minne og kanskje ny GPU som de flaske halsene, Har iallefall 36% minne forbruk med seks faner i Chrome og ellers ingenting aktivt. Ser på finn at jeg kan få GTX 760 2GB til 400,- pluss frakt, vil dette by på stor bedring? Er ikke fremmed for å kjøpe brukt. Ang minne, så klarer jeg ikke ut i fra CPU-z å finne ut hvilken jeg har (er maaange år siden jeg følgte med og husket sånt..) Legger ved bilde :)

post-91749-0-99833000-1479468127_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GTX760 var bare et eksempel som kom opp når jeg gjorde et raskt søk på finn, godt mulig at det finnes bedre alternativer når det gjelder kost/ytelse forhold :)

Hvor høy "trenger" jeg å gå, er GTX960 f.eks bra kjøp ift formålet? 

Noen som kan si meg hvilket minne jeg skal gå for? :p PC15000/PC19200? 

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

DDR3 ram ikke vits å kjøpe noe hovedkortet ikke takler.

Siden det er så gammel cpu ta det nærmeste du har i maskinen i dag, samme volt\hastighet og forsøk å overklokk i så fall.

Hvis maskinen går i stykker så koster det ikke mye for i5 2500k og lga 1155 hovedkort brukt.

Eller FX 8350 + amd hovedkort som er bedre en det du har i dag.

Lenke til kommentar

Noen som kan si meg hvilket minne jeg skal gå for? :p PC15000/PC19200? 

Hovedkortet ditt støtter "kun" DDR3 1600/1333/1066 og maks 16 GB RAM. I lenken finner du det Komplett har som er innafor. TA det raskeste av disse.

Når det gjelder GPU så støtter hovedkortet ditt PCIe 2.0 x16. Se en liste over skjermkort her.  Du kan kjøpe noe som er raskere siden den standarden er bakover kompatibel men du får ikke utnyttet den fulle kapasiteten til grafikkkortet. Kjøper du et bedre kan det være greit å ta med til en eventuell ny maskin.

Lenke til kommentar

Nettleser kan faktisk være ganske krevende å ha kjørende i bakgrunnen mens du spiller, ihvertfall når du kommer opp i mer enn ytterst få faner. Det er forøvrig ikke bare de seks fanene du viser som spiser RAM, men også historikken til hver av fanene. Om du lukker nettleser og eventuelle krevende bakgrunnsprosesser mens du spiller bør 8 GB holde plenty til CSGO og omtrent alle andre spill du får tak i hittil.

Det er forsåvidt ganske ålreit, for det å mikse ulike typer minnebrikker er ikke alltid optimalt. Sannsynligvis går det greit hvis du velger det som er nærmest mulig det du allerede har, men vær obs på at ulikt minne ikke alltid samarbeider bra. Ved å velge fanen "SPD" i CPU-z kan du finne ut nøyaktig hvilke brikker du har.

Skal du ha et nytt skjermkort som takler CSGO til en billigst mulig penge er det RX 460 som gjelder. Ellers vil alle varianter som er nevnt her takle CSGO minst like bra som dette. Handler du først brukt kan du gjøre en grei deal på skjermkort som er mer enn bare akkurat passe kraftig for deg. Se f.eks. disse:

http://www.tek.no/bruktmarked/annonse/40473

http://www.tek.no/bruktmarked/annonse/40510

http://www.tek.no/bruktmarked/annonse/40409

Merk HD 5850 og GTX 970 har roughly samme TDP, som betyr at om strømforsyningen din kjører et HD 5850 takler den mest sannsynlig også GTX 970. R9 380 har noe høyere TDP, og R9 280X har endel høyere enn dette igjen, så pass på å dobbeltsjekke at du har nok strøm hvis du velger noen av disse.

Om du planlegger å skifte ut resten av maskinen din om et års tid f.eks., kan GTX 970 være en lur oppgradering nå. Du vil nok kunne ta den med et stykke videre inn i din neste build, ettersom den matcher nyere maskinvare langt bedre ytelsesmessig enn f.eks. en GTX 760 vil gjøre.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå for GTX 780 eller R9 280x først som sist?

Da de burde ikke koste særlig mere en tusenlapp i dag brukt.

Er enig, men et kjapt søk på Finn viser at 780 ligger på 1200-2000. Er man i 1500-landet kan man like gjerne gå for en Rx 470 eller 1060 3 gb og Rx 480 (de to sistnevnte hvis man finner et bra tilbud). Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Kunsten er å få mest mulig ytelse for pengene.

Et GTX 970 (ca 1500kr brukt) vil være en kraftig oppgradering. Det gir mer enn 3 ganger høyere ytelse i PassMark - G3D Mark enn skjermkortet du har i dag. Vil du heller ha et nytt skjermkort så er et RX 480 4GB eller GTX 1060 3GB gode valg til ca 2000kr (De har omtrent samme ytelse som GTX 970).

I tillegg til 8GB DDR3 1600MHz minne til ca 250kr brukt. Eks: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB.

Eventuelt nytt til ca 400kr.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Drar opp denne. Ble ikke noe av oppgraderingen sist, men nå ser det ut til at det blir. Etter jeg fikk en sønn blir PCen brukt mindre og mindre, så budsjettet er et absolutt minimum! Men maskinen jeg har nå begynner å halte, så noe må gjøres :)

Fikk "oppgradert" til HD7950 etter en kompis oppgraderte sin PC. Så tenker at CPU blir det som skal bli bedre nå. Ser ikke at jeg trenger et i5 oppsett og har lenge sett på Ryzen 1600 som ser ut til å gi meg det jeg trenger til en billig penge. Stort sett sett på ferdig oppgraderingspakker hos div nettsider. Men fant nå at Dustinhome har tilbud på i3 7350 som ser ut til å passe mitt behov. Satt da sammen det under og lurer på hva folk synes. Vil jeg savne 4 kjerner, må jeg ha 4 kjerner? 

post-91749-0-18757600-1509709505_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...