Gå til innhold

De avslører problemer før de oppstår - i et av Norges største jernbaneprosjekter. Nå har de vunnet prestisje-pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er billigere å avdekke feil og mangler i planleggingsfasen, og derfor er det ubegripelig at Innovasjon Norge betrakter modeller som verdiløse, da de ikke har markedsverdi og kan selges.

Dette var tilbakemeldingen da jeg ønsket støtte for å teste en skalamodell i 1 : 20 av et bølgekraftverk i 2005.

Vi kommer heller ikke utenom at starten må være de tekniske løsningene, som hvilket alternativ skal E39 bruke for å krysse fjordene f. eks.?

Dersom det viser seg at flytebru, med 600m rørmodul for skipstrafgikk kan brukes i stedet for hengebruer, så vil det bestemme trasevalget.

De tekniske løsningene er bestemmende for hvordan det skal jobbes med 3D modellen.

Eksempelvis har USA nettopp avsluttet en konkurranse om bølgeenergi, men de har bare konsentrert seg om bølgene og hybride løsninger ikke er vurdert.

Resultatet er at vinneren trolig bare er brukbar som bølgekraftverk, og utgiftene blir ikke delt på alle alternativene, som bølger og vind for energiopptak og fiskeoppdrett og algeproduksjon for mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...