Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstra bilbatteri

corsa91

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en bilbatteri på 65Amp i bilen men jeg er har ikke mulighet til å lade bilen pga den står utendørs.

Jeg har vurdert å sette inn en bilbatteri 2 som kommer til å være hovedsaklig frakoblet men de dagene bilen nekter evt jeg skal bruke noe mer så blir den brukt. Jeg har en kabel på 10mm2. Kan jeg bruke den til å strekke fra hovedbatteriet til sekundær? Jeg håper ikke at den vil ta sikringa med engang. Vurderer å sette inn en 20amp sikring eller noe. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stusser på behovet i det heletatt, vurdert å kjøpe bare 1stk batteri som alltids fungerer selv i kulda? Det er jo ikke normalt å måtte lade bilbatteriet.. I tilfellet må du heller tenke på ny dynamo til bilen som klarer å lade opp batteriet når du er ute å kjører...

Lenke til kommentar

Jeg ville først og fremst kontrollert tilstanden på batteriet og ev. byttet det, du bør fint kunne klare deg med ett batteri om det er i orden.

Om du likevel mener du har behov for to batterier ville jeg koblet ekstrabatteriet til permanent. Da vil det alltid få lading og det vil avlaste hovedbatteriet, slik at startkapasitet og levetid øker. To batterier har lavere indre motstand enn ett, så det vil også kunne hjelpe til med å utnytte dynamoen best mulig. Jeg ville koblet batteriene sammen uten sikring. Kan batteriene stå nærme hverandre ville jeg brukt en 16mm2 kabel mellom dem, må ekstrabatteriet så i andre enden av bilen ville jeg gått opp til minst 21mm2 kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...