Gå til innhold

Digital postkasse: Yay eller nay?

Delvis

Anbefalte innlegg

Så innslagene på nyheter i dag, og reagerte i likehet med Pettersen på orlyden i brevet.
Fikk det brevet for et par uker siden, og rev det bare sunt.

Har inntrykk av at det ikke er noe å bry seg om, før man eventuelt ha det. Så jeg bryr meg ikke.
Mottar ganske lite og da, men det kan jo være det er noe annet for de som mottar mye offentlig post.

Føler iallefall ikke behovet. Har mange anskaffet seg Digital postkasse, hvordan er erfaringen med det?

Det er jo ikke første gang det har kommet brev om det. Sikkert 3 -4 ganger, første gang må være en del år siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nay for min del.

Ser ikkje poenget med å ha ytterligare ein slik tjeneste for diverse andre offentlege henvendelsar som per i dag ikkje har eigen portal. Og dersom så lite kjem til den digitale postkassa, så blir det nok også leeeenge mellom kvar gong eg loggar meg på og finner ut at det der ligger ein digital kopi av vannavgift-fakturaen som eg fikk i posten frå kommunen frå 14 månedar sidan, eller eit nabovarsel om ei garasje som skulle byggast hos naboen og som no er ferdig for lenge sidan.

Nei dette ser eg ikkje poenget med før det offentlege eventuell bestemmer seg for å lage ei tjeneste som kan brukast til alt av offentlege henvendelsar, og tjeneste i tillegg har funksjonalitet som gjer at eg også kan bruke den som erstatning for vanlig epost.

Einaste som liknar ein fordel for min del er at eg kan være med å spare miljøet for litt unødvendig papir, og det offentlege for unødvendige porto-kostnadar. Men dersom dette går på bekostning av at viktig informasjon kun blir sendt til ei digital postkasse som eg ikkje brukar, så vil eg at det offentlege spanderer ein 10'ar på å sikre seg at eg får informasjonen direkte om den skulle være så viktig.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nay. Digital postkasse er e-post/e-mail kamuflert som "viktig" (hvem bestemmer dette egentlig?).
I tillegg har Digital postkasse svært begrenset med funksjonalitet/muligheter, sammenliknet
med andre vanlige e-post kontoer (Gmail, Hotmail/Outlook, Yahoo etc.). Sikkerheten er teknisk sett
nøyaktig den samme, ingen av alternativene garanterer 100% personvern. Teknisk sett kan heller 
ingen garantere 100% personvern. Det her minner om Digipost, et helt meningsløst e-post system.

Det er dermed ingen fordeler med å bruke en begrenset e-post konto VS en vanlig e-post konto
helt uten "Digital postkasse"/Digipost begrensninger. Med en vanlig e-post konto, kan man også selv
bestemme/merke hva som er viktig og ikke viktig.

Med andre ord, hvorfor skal man eie og bruke ekstra tid på å sjekke to/tre e-post kontoer?

En e-post konto holder i massevis for meg.

Endret av Snowpeak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Digipost her, etter en del tvil.

Eneste som irriterte meg, er at det dukket opp en kryptisk melding underveis i registrering-prosessen:

ibUBi48.png

At Posten ikke har min gateadresse er selvsagt bare tull. Har bodd på denne adressen mange år, og meldte selvsagt Adresseforandring både på Postkontor og Folkeregister i sin tid. (og postmannen har like selvsagt levert brev i postkassen "i alle år" for å si det sånn)

Etter en del grubling/undersøkelse, er det såvidt jeg forstår at slik melding popper opp hvis Posten ikke har gateadressen din registret "i elektronisk form" og adresseforandring er skjedd senere åra(?)

Men enda verre synes jeg selve formålet til hvorfor de etterspør det, nemlig at Digipost da rent forretningsmessig kan tilby visse private aktører å sende deg det de har lyst. De tjener altså penger på det.

Lar du være å respondere på ovennevnte melding, får du fortsatt brev fra det offentlige og tilknyttede instanser, slik hensikten med hele opplegget presenteres for folk, i media.

En del blir vel usikre når de ser denne meldinga og tror det er noe de MÅ ordne, og det tjener Posten på. Synes vi burde vært spart for slikt så lenge det er Staten som pusher frem ordningen.

Lenke til kommentar

At Posten ikke har min gateadresse er selvsagt bare tull. Har bodd på denne adressen mange år, og meldte selvsagt Adresseforandring både på Postkontor og Folkeregister i sin tid. (og postmannen har like selvsagt levert brev i postkassen "i alle år" for å si det sånn)

Postadresse er ikke det samme som folkeregistrert adresse. Just fyi. Postadresse kan brukes til å overstyre den folkeregistrert adressen for å få sendt post til en annen adresse uten å måtte endre folkeregisteradresse (også kjent som å flytte, formelt).

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Postadresse er ikke det samme som folkeregistrert adresse. Just fyi. Postadresse kan brukes til å overstyre den folkeregistrert adressen for å få sendt post til en annen adresse uten å måtte endre folkeregisteradresse (også kjent som å flytte, formelt).

ok, mulig det, dog i mitt tilfelle er begge identiske. (fra jeg meldte det for 15 år siden, til dags dato)

btw, for å supplere foregående innlegg litt - de vil ha deg til å ringe og melde adresseforandring (selv om du altså ikke har flyttet) fordi du da samtidig godkjenner at de kan parre personnummer/gateadressen din "elektronisk" med banker, forsikringsselskap og andre private aktører som sitter på personnummeret ditt, slik at de kan sende i Digipost.

Noen vil selvsagt like også slike brev, mens andre kun vil ha offentlige brev i innboksen. Mitt ankepunkt er den snikete måten de gjør det på. (de kunne f.eks. opplyst i omtalte melding pop-up at det er private aktører det gjelder)

edit: er 5-6 måneder siden jeg opprettet Digipost, bare nevner det i tilfelle de har gjort om registreringsprosessen og at andre her som registrerer seg evt. ikke ser samme melding som jeg postet screenshot av lengre oppe.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Jeg har aldri følt noen behov for digital postkasse. Er det et viktig dokument, så kaster jeg ikke dokumentet. Og jeg får sjeldent viktige dokumenter fra myndighetene. Digital postkasse vil bare føre til at jeg glemmer å sjekke den, og så får jeg ikke med meg noe viktig. 

Tipper at jeg vil bli tvunget til å skaffe meg digital postkasse om et par år. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Eneste grunnen jeg pt. ser til å få en digital postkasse, er at man er mer utsatt for ID-tyveri fra postkassen på husveggen. Ref. saken i Asker/Bærum nå i høst hvor over 1000 personer ble utsatt for ID-tyveri etter at svina hadde raidet postkassene deres.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen jeg pt. ser til å få en digital postkasse, er at man er mer utsatt for ID-tyveri fra postkassen på husveggen. Ref. saken i Asker/Bærum nå i høst hvor over 1000 personer ble utsatt for ID-tyveri etter at svina hadde raidet postkassene deres.

Er du sikker på at det da er bedre med elektronisk postkasse?

Hovedtrusselen med ID-tyveri kjem utanifrå, og dersom nokon bryt opp postkassa så har du også eit synlig teikn på at noke har skjedd. Dei fleste ID-tyveri kjem vell over internett ved at ukjente personar stjel din ID utan at du veit om det fordi det ikkje blir lagt igjen andre spor enn rekningar når kreditorane starter å ta kontakt. Om nokon bryt seg inn så er også muligheitene litt større for å finne tak i gjerningsmannen då det blir lagt igjen fysiske spor ved innbruddet i tillegg til elektroniske spor når din ID blir misbrukt.

Eg er sjølvsagt einig i at det er unødvendig å ha personleg informasjon hengande ute på husveggen, men eg stiller meg tvilande til at ein er meir utsatt for ID-tyveri ved å ha fysisk postkasse. Ei fysisk postkasse minimerer antallet potensielle tjuvar til dei som fysisk er i ditt område, medan elektronisk ID-tjuveri kan skje frå kvar som helst i verda.

Lenke til kommentar

Tipper at jeg vil bli tvunget til å skaffe meg digital postkasse om et par år.

Begynner som ett gratis "tilbud", deretter blir det "obligatorisk", deretter blir det en mindre bot om man ikke har det, deretter innfører man gebyr for "tjenesten"

scp_MEBNUQ7_Si1_V9c_ISybhg_YHNGPBb_GQe_I

Påbudet om ID-kort kommer som neste

nasjonalt%20id-kort.jpg

Tilslutt tatovering av personnummer på underarmen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...