Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Installasjon av XP, FAT32 og div. ting!

Gjest Slettet-0ncAanc1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-0ncAanc1

Hei

Jeg måtte installere XP på nytt grunnet virus. Jeg har 2 disker, en med FAT32 (c:) og en disk med NFTS (eller noe sånt).

Forstår jeg riktig når jeg umulig kunne installere XP på C: grunnet FAT32 standarden på denne disken?

Jeg har lenge hatt win98 lagret på c: disken (hele CD'en) i tilfelle det skulle skje noe og jeg kunne bare installere direkte fra hardisken. Men nå som jeg måtte slette harddisken så mistet jeg jo all info på disken uansett. Men jeg installerte win98 først fra CD og så "oppgraderte" jeg til XP fra win98. Men skal jeg heller lage FAT32-disken om til NFTS? Kan jeg gjøre det mens jeg har programmer på denne disken?

Men kan jeg bruke win98 startup disk for å installere XP? Har hørt om å boote fra CD men det tror jeg blir litt for avansert for meg.

ER det noen som har lettfattelig forklaring på dette så svar meg. Takknemlig for svar!

Har jeg først gjort disken om til NFTS så kan jeg vel ikke installere win98 på den igjen? Og hvis jeg ikke klarer å installere XP så er jeg vel ille ute!

Endret av Slettet-0ncAanc1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier du har 2 disker. Det er viktig å skille fysiske disker fra partisjoner. Partisjoner kan du ha flere av på en fysisk disk.

Er du veldig nervøs for dataene du har på den ene fysiske disken din bør du koble den ut fysisk.

Å boote fra Windows XP cd er mye enklere enn å knote med win98 oppstartsdisket.

Sett inn cd platen med winxp og boot maskina.

Om den ikke starter opp kan dette være en innstilling i bios hvor du angir boot rekkefølgen sørg her for at cd-rom blir prioritert før hd.

Gi tilbakemelding om du har 2 fysiske disker eller om det er partisjoner du har så kan jeg sikkert forsøke å bidra videre :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1
Du sier du har 2 disker. Det er viktig å skille fysiske disker fra partisjoner. Partisjoner kan du ha flere av på en fysisk disk.

Er du veldig nervøs for dataene du har på den ene fysiske disken din bør du koble den ut fysisk.

Å boote fra Windows XP cd er mye enklere enn å knote med win98 oppstartsdisket.

Sett inn cd platen med winxp og boot maskina.

Om den ikke starter opp kan dette være en innstilling i bios hvor du angir boot rekkefølgen sørg her for at cd-rom blir prioritert før hd.

Gi tilbakemelding om du har 2 fysiske disker eller om det er partisjoner du har så kan jeg sikkert forsøke å bidra videre :)

Takk for svar!

Jeg ingen partisjoner, kun 2 disker, c: (på 16 GB) og d: (18 GB)

SKal jeg kun sette inn win XP cd når jeg starter pc'en så starter installasjonen? Må jeg inn på BIOS for å gjøre dette alstå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jepp. Du skal kunne boote fra cd platen din hvis bios'n din støtter dette.

Det er flere fordeler med å konvertere til NTFS. NTFS er sikkrere og raskere enn Fat32. Du kan konvertere til NTFS i XP med kommandoen convert.

Konverterer FAT-volumer til NTFS.

CONVERT volum: /FS:NTFS [/V] [/CvtArea:filnavn] [/NoSecurity] [/X]

volum Angir stasjonsbokstaven (etterfulgt av et kolon), monterings-punktet eller volumnavnet.

/FS:NTFS Angir at volumet skal konverteres til NTFS.

/V Angir at konvertering skal kjøres i detaljert modus.

/CvtArea:filnavn

Angir en sammenhengende fil i rotmappen, som skal være plass-holder for NTFS-systemfiler.

/NoSecurity Angir at sikkerhetsinnstillingene til de konverterte filene og mappene er tilgjengelige for alle.

/X Tvinger volumet til å demontere først, hvis nødvendig. Alle åpne referanser til volumet blir da ugyldige.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...