Gå til innhold

super radiator?


Anbefalte innlegg

Tenkte å lage radiator selv, pga priser/effekt

 

det måtte blitt noe i denne duren;

 

langt kopper rør, ca 10m++ (?), som jeg har på et litt høyt pynkt, eks toppen ved kabinettet, etter vannet har passert blokkene pumpes det opp her, og renner need i en veldig slakk sikksakk nedoverpekende vinkel. Vil dette gå?

 

Altså av pumpen(e) kreves det vel ikke mer enn hva som må til for å få vannet OPP, etterpå er det jo bare nedover. Eller er det betydelig motstand også her?

 

så på rørprosjektet her på overklokking.no, det inspirerte:

http://www.overklokking.no/cooling/vann_ak...tor/index3.html

 

, men dette er jo kveilet opp som en runding, pumpe må jo presse vannet i flere oppover"bakker".

 

altså, jeg er ute etter tilbakemelding....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tengte litt over det selv egentlig.

men når pumpa drar vannet over den første humpen vil vel tungdekraften "dra" vannet nedover slik at det ikke blir så tungt for pumpa.

tenkte på det gamle skoleforsøket med to glass, det øverste glasset er fuldt og det nederste er tomt. et rør i mellom skal frakte vannet. hvis du bare tar røret neddi glassene uten å gjøre noe mer vil ikke vannet renne. hvis du hjelper det litt i gang ved å suge vannet over "dumpen" vil vannet renne til det er ikke er mer vann som kan flyttes fra det øverste glasset.

 

skjønner?

Lenke til kommentar

jepp, men blir det samme effekten her? ettersom systemet er lukket....

og det er små høyde forskjeller fra inntak og utslipp....

 

 

det er to alternativer:

- vannmagasininntaket er lavere enn "drop" punkt

Altså det ligger under vann og vann som har vært gjennom systemet (systemutslipp) blir droppet ovenfor inntaket.

 

- inntak og utslipp ligger i lik høyde, og går begge ned i vanntanken

 

 

 

vil slike system lage vakumeffekt i det heletatt? vil vannet få litt speed inni rørene som går nedover?

Lenke til kommentar

Joda, så lenge røret ikke får luft i seg, og utløp og innløp er i samme høyde vil du opprettholde hevert virkningen. Dette fordi densiteten er den samme i hele systemet og man kan bruke Bernoullis likning, som er en variant av bevaring av bevegelsesmengde.

 

En annen ting du også må tenke på er motstandstallet.

Rørkanten børe være loddrett på tanken og avrundet m=cirka 0,06. I motsetning til skarp kant og røret nede i tanken m=cirka 3,0.

 

Bend: Forholdet mellom radius i svingen og diameteren på røret bør være større enn 3. Forskjellen mellom R/d = 0,7 og R/d = 3 er 5 ganger, ved 90graders sving. Kuleforma T-stykker er en uting m øker 3-7 ganger forhold til den vanlige typen.

 

Røret har og et motstandstall, men dette er jo kanskje en fordel at det ikke for lavt i dette tilfellet. Dette for å få mer turbulent strømming som vil bedre varmeoverføringen.

 

Vet du alle disse motstandstallene kan du regne ut trykktapet.

Deretter kan du finne ut hvor mange l/h pumpa di kan levere ved dette mottrykket.

Ganske enkelt egentlig

Lenke til kommentar

Sååå omstendelige som Kvakksalveren legger opp til, behøver vi strengt tatt ikke være. Medmindre man ønsker en vitenskapelig oppstilling, så tror jeg godt at ting kan fungere uten beregning av radier i kanten på utløpsrøret.

 

Sjurh har jo allerede påpekt mye av prinsippet i en slik sammenstilling.

I det øyeblikket røret er fylt, vil man også oppnå statisk likevekt, og dermed behøves det ikke spesielle krav til pumpa mht. løftehøyde etc.

 

Uten å ha prøvet det, vil jeg tro at 10m kobberrør vil kunne kjøle ganske godt i seg selv, og jo større diameteren (overflaten) er, jo bedre.

Lenke til kommentar
Sååå omstendelige som Kvakksalveren legger opp til, behøver vi strengt tatt ikke være. Medmindre man ønsker en vitenskapelig oppstilling, så tror jeg godt at ting kan fungere uten beregning av radier i kanten på utløpsrøret.

 

Sjurh har jo allerede påpekt mye av prinsippet i en slik sammenstilling.

I det øyeblikket røret er fylt, vil man også oppnå statisk likevekt, og dermed behøves det ikke spesielle krav til pumpa mht. løftehøyde etc.

 

Uten å ha prøvet det, vil jeg tro at 10m kobberrør vil kunne kjøle ganske godt i seg selv, og jo større diameteren (overflaten) er, jo bedre.

Nei, det er ikke nødvendig å regne noe ut her.

Men, det kan være smart å ha i bakhode at et tynnt langt rør med mange krappe svinger kan gi en viss motstand.

Eheim pumpene har jo maks motstand mellom 0,12 - 0,20 bar. Blir motstanden større enn dette kan du risikere å svi motoren :scared:

Noe som skjedde med bensinpumpa i bilen min etter 14 år med samme bensinfilter!

Lenke til kommentar

berre sørg for å ikkje ha for mange svingar og å fylle på slik at den nypåfyllte vatnet renner "nedoverbakken" først så skulle det gå bra. må ha så stor overflate på røret i forhold til diameter som mulig for størst mulig kjøleeffekt. vatnet må ha kort veg til koparen. det er lite motstand i eit slikt system som berre har bøyar og ikkje knekkar, men ein viss motstand er det i kjøleblokkene også, men den totale motstanden trur eg ikkje kan verte større enn i eit vanleg system.

røret kunne godt vore i bunnen av kabbiset

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at den sammenligningen er litt i overkant, Kvakksalveren.

 

Vannpumpene vi bruker, vil ikke jobbe nevneverdig tyngre om motstanden i systemet blir større.

Dette har sammenheng med at klaringen mellom pumpehus og impeller er ganske generøs, noe som vil medføre at impelleren tilslutt "vasser rundt i det samme vannet", om du skjønner hva jeg mener. Selv om du fullstendig blokkerer for vannet, vil pumpa fortsatt rusle rundt med akkurat samme hastighet som ellers, dvs 3600rpm for en 50Hz pumpe.

 

En elektrisk bensinpumpe er i de fleste tilfeller utstyrt med en trykkregulert bryter, som stopper pumpa ved et visst trykk. Jeg vil tro at årsaken til at pumpa til slutt ga seg, heller skyldes slitasje enn et tett bensinfilter.

Lenke til kommentar

Tror du skal ha en rimelig god pumpe ja, men det burde la seg gjør så lenge løfthøyden ikke blir alt for stor.

 

Får man tak i kobber rør på enten 1/2" til 1" så burde være nok overflate også til meget og kjøling.

 

Men hele prosjektet virker veldig "plass" krevende spør dere meg ;)

Ville heller tenkt i rettningen av en/flere større radiator som står i paralell.

Monter disse i utflatet stilling så tar fysikken seg av resten.

Lenke til kommentar

Ok, så da betyr det at ved f eks 0,2 bar mottrykk så vil vannet stå i ro?

Ja ja det går sikker greit siden kobberør pleier å være ganske fine inni, selv om det her var snakk om 10m.

 

Og til du som mente at tykke rør var en fordel: Så vil et tynnt rør gi mer overflate pr liter vann. Men det vil føre til høyere motstand som jeg gnåler om heile tida, parallellkobling kanskje.

 

Angående bensinfilter kan det være smart å skifte av og til ja. Det gamle var som blåse gjennom en sigarett (hvor er motorvernet, Honda!?).

Lenke til kommentar

Uten å ha prøvet det, vil jeg tro at 10m kobberrør vil kunne kjøle ganske godt i seg selv, og jo større diameteren (overflaten) er, jo bedre.

Min kobberraddis på 8 meter (3/8") holder min xp1700+ Palminio greit under 40 grader, dette er med en Coolance CPU-blokk og UTEN vifter på radiatoren.

Prosessoren er uklokka da hk ikke har muligheter for dette...

 

Snart skal jeg ha nytt hovedkort og bygge radiatoren inn i en boks med 4 stk 120mm vifter, 2 som skyver luft inn og to som hjelper den ut igjen.

 

Da blir det OK for harde livet, til jeg gidder i hvertfall. Skal kjøpe ny CPU snart også...

Lenke til kommentar

Har du vurdert å kjøre mange parallelle rør istedet for et langt? Da skulle du iallefall få mye mindre indre motstand i radiatoren og bedre vanngjennomstrømning. Jeg begynte på en slik selv, men prosjektet strandet pga dårlig tilgang på billige brukte rør i rett dimensjon.

 

Jeg så det var en som foreslo stor rørdiameter for å få stor overflate. Problemet med en slik løsning er at volumet på kjølesystemet blir stort i forhold til overflaten. Koster jo litt med destvann og algemiddel om du trenger 10-15 liter for å fylle systemet :) Et rør har større overflate i forhold til volum jo mindre diameteren er.

Lenke til kommentar

dET virker til at det blir 2*6++ meter,

jeg har også to pumper, så system1_CPU&NB system_2VPU(kommende VPU:) )

 

Jeg har ikke råd til skikkelig (des.) vann, kommer bare til å koke det.

 

 

Når det gjelder algemiddel, er dette dyrt i forhold til mitt behov? aqua butikk jeg kjøper det på? (billigst?)

Lenke til kommentar

Destillert vann (batterivann) koster 6-7 kroner pr. liter på Biltema. Jeg ville ikke satset på å koke vannet. Har sett flere innlegg på andre steder på nettet der folk har kokt vann selv eller ikke brukt algedrepende middel og har endt opp med grønn suppe i slangene sine etter noen måneder. Microplex selger algedreper nok til 2.5L for ca kr 60. Har også sett at komplett får det inn snart, men jeg det står ikke hvor mye det er pr. flaske der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...