Gå til innhold

Mazda jobber med en elbil som skal selges i Norge


Anbefalte innlegg

og innen 10 år kan en elbil lades på 4 minutter og rekker 2000km på en lading. Trolig holder det at bilen står ute i dagslys og får lading av vanlig lys/sol. Ledninger trenger vi ikke.

 

Det ser ut til at enkelte batteribiltilhengere har like mye rare påstander som hydrgogen-gjengen.

 

Hva i alle dager får deg til å tro at du i fremtiden vil kunne lade bilen bare ved hjelp av dagslys? Selv ved 100% utnyttelse av solstrålene vil bilens areal aldri kunne lade noe særlig mer enn 4-5 kwt i døgnet med mindre du driver å vinkler og snurrer bilen, og det aldri er overskyet. Og det er få som tror at vi noengang kommer opp i 100%.

 

Tror du oppriktig at vi får biler med 2000 km rekkevidde? Hvorfor tror du det ikke selges fossilbiler med så god rekkevidde? Og dette batteriet, som altså må være minst 200 kwh for småbiler skal du lade på 4 minutter.... Ladekabelen må altså gi 3 000 kw! Idag gir disse tjukke hurtigladerne opp til 70 kw...

 

Hvis du vil "lade" på 4 minutter og ha 2000 km rekkevidde tror jeg nok du må gå for fossilt, hydrogen eller atomkraft...

 

Sorry men fremtidstroen din er basert på vås og tull. Batteribilen er fremtiden, men noe særlig over 100 kw batterier tviler jeg på at vi får innen ti år for volumbiler. Tunge premiumbiler vil sikkert få noe mer, men det må de hvis de skal ha rekkevidde på mer enn 50 mil. Produsentene velger da heller den kommende reduserte batterivekten til å senke bilens egenvekt fremfor å dytte inn flere kwh. Lading over 150 kw innen 10 år er heller lite trolig. I 2030 så kanskje vi er oppe i 250 kw, men vi er fortsatt milevis fra dine 3 000 kw.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

og innen 10 år kan en elbil lades på 4 minutter og rekker 2000km på en lading. Trolig holder det at bilen står ute i dagslys og får lading av vanlig lys/sol. Ledninger trenger vi ikke.

 

Hva i alle dager får deg til å tro at du i fremtiden vil kunne lade bilen bare ved hjelp av dagslys? Selv ved 100% utnyttelse av solstrålene vil bilens areal aldri kunne lade noe særlig mer enn 4-5 kwt i døgnet med mindre du driver å vinkler og snurrer bilen, og det aldri er overskyet. Og det er få som tror at vi noengang kommer opp i 100%.

Sola strålar 1 kW pr m², og taket + panser og sider er fleire m² so 5 kWh i døgeret skulle vere innan rekkjevidde i dag. Faktisk seier Sono Motors at deira Sion vil klare 30 km dagleg berre med solenergi: https://www.sonomotors.com/sion/

 

30 km held til dagleg bruk for mange. Ein treng sjølvsagt hurtiglading på langtur og under lange periodar med mørketid eller dårleg vêr.

Lenke til kommentar

 

 

og innen 10 år kan en elbil lades på 4 minutter og rekker 2000km på en lading. Trolig holder det at bilen står ute i dagslys og får lading av vanlig lys/sol. Ledninger trenger vi ikke.

Hva i alle dager får deg til å tro at du i fremtiden vil kunne lade bilen bare ved hjelp av dagslys? Selv ved 100% utnyttelse av solstrålene vil bilens areal aldri kunne lade noe særlig mer enn 4-5 kwt i døgnet med mindre du driver å vinkler og snurrer bilen, og det aldri er overskyet. Og det er få som tror at vi noengang kommer opp i 100%.
Sola strålar 1 kW pr m², og taket + panser og sider er fleire m² so 5 kWh i døgeret skulle vere innan rekkjevidde i dag. Faktisk seier Sono Motors at deira Sion vil klare 30 km dagleg berre med solenergi: https://www.sonomotors.com/sion/

 

30 km held til dagleg bruk for mange. Ein treng sjølvsagt hurtiglading på langtur og under lange periodar med mørketid eller dårleg vêr.

 

 

Jeg ser at ulike kilder gir ulike tall for innstråling (SNL gir 0,5kw/m2, mens Wiki gir ca 1). Årsaken tipper jeg ligger i at man får langt mer energi ut hvis man vinkler, kontra flatt.  

 

Og hva gjør man om vinteren her i landet? Svært lite sol, og i tillegg snø. Og det fremstår som en usedvanlig dårlig idè å med vilje sette bilen i solsteiken. Det er liksom det man som regel prøver å unngå.  MULIG solceller på bil har noe for seg hvis man tenker seg det som et alternativ til induktiv lading. At man har lamper i taket som kun sender ut de fargene som cellene omdanne, men det kan fort bli ganske slitsomt å ha i nærheten nattestid. 

Lenke til kommentar

Jeg ser at ulike kilder gir ulike tall for innstråling (SNL gir 0,5kw/m2, mens Wiki gir ca 1). Årsaken tipper jeg ligger i at man får langt mer energi ut hvis man vinkler, kontra flatt.

1 kW/m² er for flata som sett frå sola. Eit kvadrat på 1m² vil ha mindre areal sett frå sola dersom du legg det flatt på bakken. Ein bil vil ha fleire flater som er eksponert i ulik grad. Det er totalarealet dekt av solcellepanel som sett frå sola som tel. Om vinteren i Noreg kan det løne seg å plassere solcellepanelet flatt på veggen.

 

Og hva gjør man om vinteren her i landet? Svært lite sol, og i tillegg snø. Og det fremstår som en usedvanlig dårlig idè å med vilje sette bilen i solsteiken. Det er liksom det man som regel prøver å unngå.

På vinteren i Noreg er det jo nettopp å setje bilen i solsteiken som er tingen, men eg ser poenget ditt. Å køyre ei vifte for å lufte og halde temperaturen nede kostar ikkje all verda mange watt. Dekkjer du til vindauga vert ikkje bilen spesielt varm inni heller.

 

MULIG solceller på bil har noe for seg hvis man tenker seg det som et alternativ til induktiv lading. At man har lamper i taket som kun sender ut de fargene som cellene omdanne, men det kan fort bli ganske slitsomt å ha i nærheten nattestid. 

 

Nah, det er meir som eit alternativ til typisk opportunistisk, eller til og med heimelading for byfolk. I staden for å alltid plugge i bilen når du kan, parkerer du han i sola i staden. Då har du til småturar i det daglege utan å kople til, og treng ikkje vere redd for å parkere bilen i lang tid utan tilkopling, til dømes på ein flyplass når du er på lang ferie, men må sjølvsagt hurtiglade på langtur som alle andre. I mørketida må du òg lade.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...