Gå til innhold

Mazda jobber med en elbil som skal selges i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elbiler er bare tull! Hydrogen og syntetisk drivstoff fra overskuddskraft og BTL-drivstoff fra avfall er fremtiden. Mye mer miljøvennlig og brukervennlig enn elektrisitet, da man bruker ressurser som ellers vil gå tapt.

 

Svenskene og finnene ler av oss som subsidierer elbiler mens de bygger opp en superlønnsom industri som produserer miljøvennlig drivstoff. Samtidig kutter de CO2-utslippene langt raskere og billigere enn oss nordmenn.

 

Elbiler er kun noe middelklassen med carport og lademulighet kan bruke. Fullstendig meningsløst og aldri konsekvensutredet. Elbilsubsidiene henger igjen fra redningsaksjonen for Think-fabrikken, og har ingenting med miljøvern å gjøre.

Endret av 2LK70DN1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For all del bra at Mazda hiver seg på trenden. Men det hele virker veldig halvhjertet, og jeg kan ikke tenke meg at Mazda kommer til å ta noen posisjon i dette markedet, når de til og med sier åpent at "Elbil er ikke vårt kjerneprodukt. Og det selges ikke i alle markeder." Faktisk en ganske latterlig passiv holdning til en utvikling som kommer uansett om Mazda ønsker det eller ikke. Men vi får vente og se og gi bilen en sjanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har man jo ventet på lenge.

 

De store tør ikke gå all-in på Elbiler enda, men det er ikke lenge til vi ser en fullstendig kollaps i fossilbimarkedet. Miljø er bare en av mange grunner til at elbiler er overlegne fossilbiler.

 

Dette er digitaliseringen av bilen. Folk skjønner ikke hvor stort dette er. Automatisering, selvkjøring, null-utslipp. Dette er tidspunktet hvor bilen går fra å kunne ringe til å være en fullverdig smarttelefon (hvis man sammenligner med telefonen). Og det trenger ikke ta mer enn 10 år. Hvem har fasttelefon i dag (det jeg mener fossilbilen tilsvarer).

 

Elbiler er fremtiden, for middelklassen med carport og for alle andre. Hvis elbilfornekterne tror at utviklingen har stoppet nå, så er det nesten tragikomisk. Tenk induksjonslading i veier, ekstrem hurtiglading, rekkevidde på 1000km++++

 

Framtiden for biler er utrolig interessant for oss teknologiinteresserte. Duringa fra bensinmotoren er jeg skikkelig lei av, det samme å konstant være på jakt etter billigste tidspunkt for drivstoff og den irriterende turen på bensinstasjonen som er fullstendig bortkastet tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er bare spam! Det holder at du skriver under nicket MH77 på hegnar.no om du ikke skal holde på her på TU også!

 

Elbiler er bare tull! Hydrogen og syntetisk drivstoff fra overskuddskraft og BTL-drivstoff fra avfall er fremtiden. Mye mer miljøvennlig og brukervennlig enn elektrisitet, da man bruker ressurser som ellers vil gå tapt.

 

Svenskene og finnene ler av oss som subsidierer elbiler mens de bygger opp en superlønnsom industri som produserer miljøvennlig drivstoff. Samtidig kutter de CO2-utslippene langt raskere og billigere enn oss nordmenn.

 

Elbiler er kun noe middelklassen med carport og lademulighet kan bruke. Fullstendig meningsløst og aldri konsekvensutredet. Elbilsubsidiene henger igjen fra redningsaksjonen for Think-fabrikken, og har ingenting med miljøvern å gjøre.

 

Lenke til kommentar

For all del bra at Mazda hiver seg på trenden. Men det hele virker veldig halvhjertet, og jeg kan ikke tenke meg at Mazda kommer til å ta noen posisjon i dette markedet, når de til og med sier åpent at "Elbil er ikke vårt kjerneprodukt. Og det selges ikke i alle markeder." Faktisk en ganske latterlig passiv holdning til en utvikling som kommer uansett om Mazda ønsker det eller ikke. Men vi får vente og se og gi bilen en sjanse.

 

Helt enig, se hva Huyndai har fått til med Ioniq electric, ser ikke så imponerende ut på papiret, men den knuser feks Leaf med 30 kWt batteri!

Lenke til kommentar

Norge burde øyeblikkelig skrote subsidieringen av Hydrogen basert transport.

Dette er en gjentagelse av det som skjedde på 1890 tallet i verden, der enorme summer ble invistert i utbyggingen av DC infrastruktur, selv mange år etter at AC fullstendig utkonkurrerte DC. Resultatet ble at enorme invisteringer endte opp som verdiløse.

Hydrogen tilsvarer i eksemplet "DC". Batterielektrisk tilsvarer "AC", det begynner Toyota å skjønne. Hydrogen er fullstendig dødfødt til transport.

Toyota satser på hydrogen forde de har invistert enorme summer inn i hydrogen, penger de aldri vil få tilbake, med mindre de igjennom lobbyvirksomhet og spredning av "frykt, usikkerhet og tvil" kan blinde markedet til å velge deres transportsløsning.

Akkurat som Eddison (DC) og Westinghouse (AC), hvor eddisons DC hadde noen marginale fordeler iforhold til AC på den tiden, men AC i det store og hele klart var den beste totalløsningen.

AC kjempet i ekstrem motvind, men vant igjennom til slutt, forde det var den desidert beste løsningen.

Problemet var at når støvet la seg, var tapene store, og fullstendig unødvendige, da det forlengst var opplagt at DC ville være mye dyrere å utvikle og forbruke. Akkurat som hydrogen. 

En hydrogenstasjon koster ifølge hydrogenselskapene selv 8 millioner kroner pr stykk, minst. Til den prisen kan vi bygge ut 16 hurtigladestasjoner. Drivstoffprisen er 10 ganger så høy for hydrogen som det er å lade elbilen hjemme om natten.

 

 

De japanske produsentene fokuserer på hydrogen da Japan ser for seg at det er lettere å importere hydrogen enn å importere strøm fra nabolandene.

Kineserne fokuserer på batteribiler da de ser at det er billigere for dem å produsere mer strøm enn å produsere hydrogen.

Lenke til kommentar

 

Norge burde øyeblikkelig skrote subsidieringen av Hydrogen basert transport.

Dette er en gjentagelse av det som skjedde på 1890 tallet i verden, der enorme summer ble invistert i utbyggingen av DC infrastruktur, selv mange år etter at AC fullstendig utkonkurrerte DC. Resultatet ble at enorme invisteringer endte opp som verdiløse.

Hydrogen tilsvarer i eksemplet "DC". Batterielektrisk tilsvarer "AC", det begynner Toyota å skjønne. Hydrogen er fullstendig dødfødt til transport.

Toyota satser på hydrogen forde de har invistert enorme summer inn i hydrogen, penger de aldri vil få tilbake, med mindre de igjennom lobbyvirksomhet og spredning av "frykt, usikkerhet og tvil" kan blinde markedet til å velge deres transportsløsning.

Akkurat som Eddison (DC) og Westinghouse (AC), hvor eddisons DC hadde noen marginale fordeler iforhold til AC på den tiden, men AC i det store og hele klart var den beste totalløsningen.

AC kjempet i ekstrem motvind, men vant igjennom til slutt, forde det var den desidert beste løsningen.

Problemet var at når støvet la seg, var tapene store, og fullstendig unødvendige, da det forlengst var opplagt at DC ville være mye dyrere å utvikle og forbruke. Akkurat som hydrogen. 

En hydrogenstasjon koster ifølge hydrogenselskapene selv 8 millioner kroner pr stykk, minst. Til den prisen kan vi bygge ut 16 hurtigladestasjoner. Drivstoffprisen er 10 ganger så høy for hydrogen som det er å lade elbilen hjemme om natten.

 

 

De japanske produsentene fokuserer på hydrogen da Japan ser for seg at det er lettere å importere hydrogen enn å importere strøm fra nabolandene.

Kineserne fokuserer på batteribiler da de ser at det er billigere for dem å produsere mer strøm enn å produsere hydrogen.

Japan kommer til å snu når de forstår at de enkelt kan produsere nok strøm selv med solcellepanel. Da blir hydrogen uinteressant for dem også
Lenke til kommentar

Både Mazda og Toyota har nok god tid på å ombestemme seg. Markedet for fossilbiler være der i mange tiår beklageligvis. Det er imidlertid synd at de velger å la være å delta i racet, men bare dilter etter. Hadde Toyota skrotet hele hydrogenprosjektet sitt og heller fokusert på batteribiler ville de nok ganske raskt blitt verdensledende.

Lenke til kommentar

Elbiler er bare tull! Hydrogen og syntetisk drivstoff fra overskuddskraft og BTL-drivstoff fra avfall er fremtiden. Mye mer miljøvennlig og brukervennlig enn elektrisitet, da man bruker ressurser som ellers vil gå tapt.

 

Svenskene og finnene ler av oss som subsidierer elbiler mens de bygger opp en superlønnsom industri som produserer miljøvennlig drivstoff. Samtidig kutter de CO2-utslippene langt raskere og billigere enn oss nordmenn.

 

Elbiler er kun noe middelklassen med carport og lademulighet kan bruke. Fullstendig meningsløst og aldri konsekvensutredet. Elbilsubsidiene henger igjen fra redningsaksjonen for Think-fabrikken, og har ingenting med miljøvern å gjøre.

 

Du er et godt eksempel på at den sanseløse fremstillingen av Hydrogen virker. Blottet for informasjon som ville vekket enhver med litt kompetanse sin skepsis.

 

Et eksempel, Verdensrommet er fullt av Hydrogen. Utslipp er bare rent vann som er endel av det naturlige kretsløpet i naturen der vann fordamper og kommer ned igjen som regn. Fylles på minutter (uten betingelser) Hydrogen for å slippe tunge batterier.

 

Du har gått fem på og det er du ikke alene om. Faktum er at energiforbruket ikke bare er litt større en en elbil pr mil. 1,3kWh mot 7kWh på Mirai. Uvesentlig? En Ampera E har nesten samme rekkevidde som en Mirai. Den kan lades over alt der du finner strøm. Den har bedre plass og plass til fem mot fire i mirai. Den er mye raskere koster halvparten og tiltross for et "tungt" batteri veier den 200 kilo mindre enn Mirai som BTW også har batterier. Selv den råeste Tesla S kan kjøres med et energiforbruk på godt under 2kWh / mil plass til 5/7 personer. De observante har vel registrert at alle de store knapt nok tar Hydrogen i sin munn om de ikke blir truet til det. Selv Toyota snur med satsing på elbiler selv om de enda er arrogante nok til å hevde at Hydrogen er bedre uten vilkår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbiler er bare tull! Hydrogen og syntetisk drivstoff fra overskuddskraft og BTL-drivstoff fra avfall er fremtiden. Mye mer miljøvennlig og brukervennlig enn elektrisitet, da man bruker ressurser som ellers vil gå tapt.

 

Svenskene og finnene ler av oss som subsidierer elbiler mens de bygger opp en superlønnsom industri som produserer miljøvennlig drivstoff. Samtidig kutter de CO2-utslippene langt raskere og billigere enn oss nordmenn.

 

Elbiler er kun noe middelklassen med carport og lademulighet kan bruke. Fullstendig meningsløst og aldri konsekvensutredet. Elbilsubsidiene henger igjen fra redningsaksjonen for Think-fabrikken, og har ingenting med miljøvern å gjøre.

 

DU tar feil. Hydrogen er og kaste bort 300% mer energi enn elbil bruker .

Elbil er beste løsning, og innen 10 år kan en elbil lades på 4 minutter og rekker 2000km på en lading. Trolig holder det at bilen står ute i dagslys og får lading av vanlig lys/sol. Ledninger trenger vi ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...