Soale Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 (endret) Inngikk en avtale pr mail med et firma om utleie av mine 2 soverom i en kort periode. De signerte og returnerte på mail. Problemet er det at firmaet har booket på vegne av sine 2 ansatte og disse har da ikke fått korrekt informasjon om leiligheten- nemlig at det er noen som bor der fra før (Airbnb leilighet). De skulle selv låse seg inn på kvelden/natt da de kom men så da at det ikke passet for dem og tok inn på hotell. Dette fikk jeg beskjed om dagen etter. Begrunnelsen de kom med var at det var mat i kjøleskapet og leker i leiligheten. Pengene er utbetalt og kontrakt er som følger: Hei, viser til samtale nå nettopp om å lage avtale utenom airbnb for leie av (Adr) i perioden 15 november - 22 desember 2016. Leietakerne leier 2 rom i leilighet med disponibel stue og bad. De har tilgang til vaskemaskin. De vil ha leiligheten helt for seg selv den tiden de faktisk er i huset. Husregler+ følges ihht til profilen utleier har på Airbnb. Leietaker (firma) garanterer med dette å erstatte i sin helhet en hver gjenstand/objekt og innbo som skulle bli ødelagt under oppholdet inntil kr 10.000,- 350,- pr dag fom 15/11 tom 30/11 utgjør 16dgr: 5600,- 700,- pr dag fom 1/12 tom 20/12 utgjør 20dgr: 14000,- Rengjøringsgebyr 100,- pr uke i 5 uker: 500,- Settes inn på kontonummer: xxxxxxxxxxx senest 15/11.16 Bekreft og godkjenn med å svare på denne epost. ___________________________________________ Jeg lurer da på hvilken lov dette faller under da vi hverken tok med angrerett eller noe annet med i denne lille avtalen. De ønsker selvfølgelig pengene tilbake mens jeg ønsker kompensasjon. De klager på at det blir for privat for dem å bo mens jeg satte det som kriterie at jeg skal ha tilgang for at de skulle få lov til å bo her så lenge. Dette avtalte vi muntlig, men i kontrakten står det formulert slik at de vil ha leiligheten for seg selv den tiden de faktisk er i huset. Jeg henviser til profilen min på airbnb at den skal gjelde, det er vanlige husregler som jeg selv har laget. Ellers er alt utenom airbnbs reglement. Hva blir rett her? Hva kan de kreve? Endret 17. november 2016 av Soale Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 For å få leiligheten tilbake kreves et grunnlag for prisavslag, dvs. at leieobjektet er mindre verdt enn det de har krav på i henhold til avtalen. Etter avtalen har de krav på å "ha leiligheten helt for seg selv den tiden de faktisk er i huset". Hva sa du muntlig, eksakt, og når - før eller etter at avtalen ble inngått? Husleieloven gjelder ikke dette forholdet, jf. husleieloven § 1-1 fjerde ledd (dette bærer preg av korttidsutleie/pensjonatutleie). Siden det her er snakk om over 20 000 kr kan det lønne seg å ta kontakt med profesjonell bistand. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Altså, er situasjonen her at de hadde leiligheten for seg selv når de var der, men de ikke ville bruke den fordi den hadde blitt brukt tidligere? Lenke til kommentar
Soale Skrevet 18. november 2016 Forfatter Del Skrevet 18. november 2016 For å få leiligheten tilbake kreves et grunnlag for prisavslag, dvs. at leieobjektet er mindre verdt enn det de har krav på i henhold til avtalen. Etter avtalen har de krav på å "ha leiligheten helt for seg selv den tiden de faktisk er i huset". Hva sa du muntlig, eksakt, og når - før eller etter at avtalen ble inngått? Husleieloven gjelder ikke dette forholdet, jf. husleieloven § 1-1 fjerde ledd (dette bærer preg av korttidsutleie/pensjonatutleie). Siden det her er snakk om over 20 000 kr kan det lønne seg å ta kontakt med profesjonell bistand. For å få leiligheten tilbake kreves et grunnlag for prisavslag, dvs. at leieobjektet er mindre verdt enn det de har krav på i henhold til avtalen. Etter avtalen har de krav på å "ha leiligheten helt for seg selv den tiden de faktisk er i huset". Hva sa du muntlig, eksakt, og når - før eller etter at avtalen ble inngått? Husleieloven gjelder ikke dette forholdet, jf. husleieloven § 1-1 fjerde ledd (dette bærer preg av korttidsutleie/pensjonatutleie). Siden det her er snakk om over 20 000 kr kan det lønne seg å ta kontakt med profesjonell bistand. Takk for svar! Jeg var tydelig på at dersom de skulle leie såpass lenge måtte det bli på det premisset at vi brukte leiligheten på dagtid, men dro før/når de kom hjem. Det var i orden sa hun som booket for leietakerne. I ettertid sier hun at hun ikke var klar over at vi skulle være der så mye som hver dag. Når du sier profesjonell bistand, hva tenker du på da? Hva er det de kan "ta meg" på? Bilder og beskrivelser ligger ute på airbnb profilen min som jeg henviser til i kontrakten. Lenke til kommentar
Soale Skrevet 18. november 2016 Forfatter Del Skrevet 18. november 2016 Altså, er situasjonen her at de hadde leiligheten for seg selv når de var der, men de ikke ville bruke den fordi den hadde blitt brukt tidligere? Takk for svar! Situasjonen er at en representant for firma booket for disse 2 som skulle leie rom, når de kom så de at det faktisk bodde noen der, det var mat i kjøleskapet og leker i stuen. De følte det ble for privat å skulle bo på den måten. Her har representanten ikke informert nok HVA slags type leieforhold det var (Type airbnb, bo i privat bolig) Og kriteriet var som sagt at dersom de skulle leie skulle vi kunne være der på dagtid. Har de krav på at jeg betaler ut hele leien..? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Når du sier profesjonell bistand, hva tenker du på da? Advokat. Lenke til kommentar
Soale Skrevet 18. november 2016 Forfatter Del Skrevet 18. november 2016 Når du sier profesjonell bistand, hva tenker du på da? Advokat. Jeg tenker det kan være litt drastisk å gå rett dit eller er saken såpass uklar at jeg burde? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Jeg var tydelig på at dersom de skulle leie såpass lenge måtte det bli på det premisset at vi brukte leiligheten på dagtid, men dro før/når de kom hjem. Det var i orden sa hun som booket for leietakerne. I ettertid sier hun at hun ikke var klar over at vi skulle være der så mye som hver dag. [...] Hva er det de kan "ta meg" på? Bilder og beskrivelser ligger ute på airbnb profilen min som jeg henviser til i kontrakten. Det de eventuelt må ta deg på er uklarhet i kommunikasjonen. Men det har de ikke gode holdepunkter for. Når du sier profesjonell bistand, hva tenker du på da? Advokat eller annen juridisk rådgiver. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 (endret) Hva er Airbnb? Var representanten klar over at det var slik type leieforhold? Og kan du dokumentere det? I så fall kanskje konflikten blir mellom representanten og de to arbeidstakerne? Slik sett at du bare sender faktura, så må de ordne opp seg i mellom, men det er da fortsatt fare for at ditt krav blir bestridt Endret 18. november 2016 av Slettet-EZE0dRsY Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 (endret) Hva er Airbnb? Airbed (luftmadrass) and breakfast, delingsøkonomi-overnattingstilbud billigere enn hotell, men ikke gratis som couchsurfing. https://www.airbnb.no. Endret 18. november 2016 av Svinks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå