Gå til innhold

Opprette bruker med få rettigheter i Windows

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC som brukes av mange ulike brukere i et laboratorium. For å benytte utstyret på laben, trenger brukerne tilgang til nødvendig software på denne PCen. Jeg har opprettet en konto med administratorrettigheter, hvor jeg har lagt inn nødvendig software, og i tillegg opprettet en del mapper med informasjon på skrivebordet. 

Jeg ønsker nå å opprette en konto som kan brukes av brukerne av laben, som viser akkurat det samme på skrivebordet og i task baren som i adminprofilen, uten at brukerne kan slette noen filer eller mapper som ligger der. Jeg vil også gjøre det slik at hvis jeg legger en ny fil i ei av mappene på adminprofilen, så havner denne automatisk i samme mappe på gjestebrukeren. Jeg ønsker med andre ord å speile min adminprofil til en bruker på samme PCen, uten at denne brukeren kan gjøre endringer eller slette noe. 

Er det noen som har noe erfaring med dette, og kan forklare hvordan det gjøres? Finner dessverre ingen fornuftig informasjon om dette på nettet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Aktiver Guest kontoen. Legg mappene utenfor profilbanen til admin. Sett at Guest har skriv, list og execute på mappen via ntfsrettighetene, men deny slett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...