Gå til innhold

Listhaug i strupen på HEF

Anbefalte innlegg

Argumentet er omtrent på linje med at de som foretrekker private løsninger (skole, helse, etc) derfor ikke skal få bruke de offentlige løsningene som de har betalt skatt for å finansiere.

Eller de evindelige: Om du ikke liker systemet så flytt da!

Forklar meg hvorfor disse fridagene ikke kan gå over til helt vanlige fridager noe de i praksis egenlig er allerede i dag for de fleste av oss. Det kan ikke være noen annen grunn enn at du ønsker å straffe de som velger bort kristendommen. Det er ingenting som skulle tilsi at det at ateister trenger å jobbe flere dager i året kristne

Det er ingen god grunn til at de fridager som før var religiøse fridager ikke kan gå over til å bli helt vanlige feriedager. Er det vanskelig å forstå?

Poenget mitt er, som dere sikkert egentlig forstår, at uten kristendommen ville vi ikke hatt disse fridagene. Selvsagt kan et land ha de fridagene de ønsker uansett om grunnen er religiøs eller ikke. Jeg bare mener at dere som klager på at noen får tilbud om å gå i kirken i julen, som mener at religion og stat aldri må blandes sammen, ikke kan forsvare de fridagene. De er kommet utelukkende på grunn av vår kristne bakgrunn, og jeg mener det er hyklerisk at dere går til angrep på personer som ønsker tilbud om julegudstjeneste, samtidig som dere selv nyter godt av kristenbaserte fridager.

Jeg feirer ikke Hanukkah da jeg ikke er jøde. Jeg feirer ikke Id da jeg ikke er muslim. Men jeg er ikke nektet å være med på det fordi om. Jeg kan delta på det i gode venners lag hvis jeg vil. MEN, hvis jeg var sterkt i mot jødedommen eller islam, ville det vært helt på tryne om jeg samtidig deltok på deres festligheter. Så dere ateister og HEFere, som virkelig gjør et nummer ut av hvor lite dere liker kristendommen i samfunnet, jeg tar det som en selvfølge at dere ikke feirer jul, og at dere gladelig ofrer deres helligdager. Jeg regner mer HumanEtisk forbund jobber i kulissene med å avskaffe helligdager. De er tross alt ikke hellig for dere.

Så kan oss vanlige mennesker, som ikke har noe i mot at folk har forskjellig tro, og forstår at landet har en religiøs kulturarv, få nyte våre fridager og festligheter. Vi trenger ikke å være enig om alt, men man kommer langt om man aksepterer våre forskjeller.

Blir for dumt dette. Regner med det er trolling. Gidder ikke mer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og i tillegg, er ikke den eldre generasjonen som har størst behov for kunnskap om islam?

"I believe the children are our future, teach them well and let them lead the way" for å sitere salige Whitney Houston (eller egentlig Linda Creed). 

Faktum er at mange av de eldre er så fastgrodde at de aldri kommer til å endre seg, uavhangig av hvilke fakta en presenterer for dem. Det gjelder forøvrig ikke bare religion. 

Lenke til kommentar

Poenget mitt er, som dere sikkert egentlig forstår, at uten kristendommen ville vi ikke hatt disse fridagene.

At du ikke ser at Kajac har et poeng, viser hvor far out dere ekstremateister er. Hvorfor skal ateister ha fri i påskehøytiden? Hvorfor skal dere ha helligdagstillegg for dager som ikke er hellige for dere?

I et religionsnøytralt samfunn ville vi IKKE hatt disse fridagene, og ikke annen lønn for å jobbe på kristne helligdager enn for andre dager. Men kristne kunne likevel ha hatt en felles arbeidsavtale hvor de fikk fri på disse dagene, og et ubekvemtillegg dersom de likevel måtte jobbe. Da ville situasjonen vært som i dag, med unntak av at dere ateister ikke var omfattet av disse godene.

Dere står selvsagt fritt til å inngå egne avtaler om ateistiske/humanetiske fridager, som andre tros- og livssynsretninger. Men når dere vil ha et religionsnøytralt samfunn, så er det naturlig å spørre hvorfor dere ønsker å beholde godene de kristne har opparbeidet.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Poenget mitt er, som dere sikkert egentlig forstår, at uten kristendommen ville vi ikke hatt disse fridagene.

At du ikke ser at Anatman har et poeng, viser hvor far out dere ekstremateister er. Hvorfor skal ateister ha fri i påskehøytiden? Hvorfor skal dere ha helligdagstillegg for dager som ikke er hellige for dere?

I et religionsnøytralt samfunn ville vi IKKE hatt disse fridagene, og ikke annen lønn for å jobbe på kristne helligdager enn for andre dager. Men kristne kunne likevel ha hatt en felles arbeidsavtale hvor de fikk fri på disse dagene, og et ubekvemtillegg dersom de likevel måtte jobbe. Da ville situasjonen vært som i dag, med unntak av at dere ateister ikke var omfattet av disse godene.

Dere står selvsagt fritt til å inngå egne avtaler om ateistiske/humanetiske fridager, som andre tros- og livssynsretninger. Men når dere vil ha et religionsnøytralt samfunn, så er det naturlig å spørre hvorfor dere ønsker å beholde godene de kristne har opparbeidet.

Enda et troll?
Lenke til kommentar

At du ikke ser at Anatman har et poeng, viser hvor far out dere ekstremateister er. Hvorfor skal ateister ha fri i påskehøytiden? Hvorfor skal dere ha helligdagstillegg for dager som ikke er hellige for dere?

Nå er det kun én fridag denne julen, så dere kristne gjorde en jævla dårlig forhandlingsjobb når dere ikke la julen til faste ukedager slik det ble gjort med påsken.

Garanterer at ikke-religøse får forhandlet frem langt bedre fridager enn dere klarte.

Lenke til kommentar

Kan forsikre deg om at jeg ikke troller mer enn hva du gjør :)

Sikker på du mener Anatman? Det du skriver passer bedre med mitt synspunkt, ikke hans.

Lenke til kommentar

Ateisme, i likhet med religion, bygger på troen. Det er jo ingen som kan bevise eller motbevise eksistens av Gud?

Ateisme er fravær av tro. Bevisbyrden er hos den som påstår at Gud eksisterer.

Jeg er totalt uenig med HEF, de kritiserer kun kristendommen, men hva med islam?

Det stemmer ikke. De kritiserer også islam.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

HEF er ekstreme. Men ikke direkte.

I Norsk sammenheng er HEF bygget på 200 år med borgerskap og en 60 år med anti Kristen lobbivirksomhet.

I og seg selv er HEF moderate, historisk. Det historiske HEF hvor man ønsker å tilby alternativ til Menigheten som fellesrom og sermonisted, og HEF som samfunnsrollemodell.

Men utenfor Humanistiske Verdier og Humanistiske Sermonier føler jeg at det er mer som en retningsløs ren antireligiøs reaksjon som bygger på mer enn 200 år med borgerskapshat ovenfor Kristendommen.

Hele greia med HEF er at de er innenfor det Norske samfunnet, og på mange måter gir en god kontrast til Kirken.

Men hvordan er HEF ekstreme? På hvilken måte utarter denne ekstremismen seg?

Lenke til kommentar

Fordi det handler om tradisjon. De færreste er personlig kristne i dag. Det er altså ikke religionen som er relevant, men tradisjonen. Man kan fint fortsette tradisjonen uten at det har noe med religionen å gjøre: Det har bare blitt slik, som så mye annet. Og veldig mange gjør nettopp det. De feirer ikke en kristen høytid i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Fordi det handler om tradisjon. De færreste er personlig kristne i dag. Det er altså ikke religionen som er relevant, men tradisjonen. Man kan fint fortsette tradisjonen uten at det har noe med religionen å gjøre: Det har bare blitt slik, som så mye annet. Og veldig mange gjør nettopp det. De feirer ikke en kristen høytid i det hele tatt.

Ja, enig. Skal man følg argumentet om å holde på tradisjoner så er vel tradisjonen i Norge i nyere tid at man er medlem av den norske kirke og synes at det er koselig med julegudstjeneste. De synes alle andre har godt av å ta seg en tur i kirken, men de fleste går der aldri selv. De er heller ikke kristne, men synes det er en viktig tradisjon og at det sier noe om hva som er norsk. Spørsmålet er hvor lenge vi skal holde på med dette? Det kalles for norsk selv om kun et fåtall egentlig har et personlig forhold til det når alt kommer til alt. Skal vi virkelig bygge vår identitet på et slikt luftslott?

Lenke til kommentar

så er vel tradisjonen i Norge i nyere tid at man er medlem av den norske kirke

Vanskelig å fravike den tradisjonen når de fleste blir medlemmer av den norske kirke enten de vil eller ikke. Mange forblir sågar medlemmer selv etter gjentatte forsøk på å melde seg ut...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi virkelig bygge vår identitet på et slikt luftslott?

Har du ett bedre luftslott å bygge på?

Jeg spurte ikke meg selv. Selv er jeg ikke så veldig opptatt av slike ting. Jeg trenger ikke et luftslott for å vite hvem jeg er. Men registrerer at andre buker det som argument at de trenger disse tradisjonene for å vite hvem de er. Hva nå det enn måtte bety. Poenget mitt er at en kanskje bør stille seg spørsmålet hvor lenge en egentlig skal holde på tradisjoner ikke har noen rot i virkeligheten?

Endret av Anatman
Lenke til kommentar

Sikker på du mener Anatman? Det du skriver passer bedre med mitt synspunkt, ikke hans.

Beklager, det var deg jeg mente. Det er du som har et poeng. :)

I praksis er ateismen i dag motstand mot gudstro. Noen ateister hevder til og med at de har bevis for Guds ikke-eksistens.

Lenke til kommentar

så er vel tradisjonen i Norge i nyere tid at man er medlem av den norske kirke

Vanskelig å fravike den tradisjonen når de fleste blir medlemmer av den norske kirke enten de vil eller ikke. Mange forblir sågar medlemmer selv etter gjentatte forsøk på å melde seg ut...

Hadde vært interessant og sett hvor mange medlemmer kirken hadde fått viss alle medlemmer ble utmeldt og måtte melde seg inn igjen i et register som var umulig å jukse med

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager, det var deg jeg mente. Det er du som har et poeng. :)

I praksis er ateismen i dag motstand mot gudstro. Noen ateister hevder til og med at de har bevis for Guds ikke-eksistens.

Ingen kan bevise at Gud ikke eksiterer. Det samme gjelder for ale guder i alle religioner, enhjørninger, alver, julenissen, spøkelser, troll, drager osv.

Jeg synes det er helt greit at folk tror på slike ting. Men ikke bland meg inn i det. Ikke fortell meg at jeg har godt av det og at jeg burde føle at det er viktig fordi jeg er nordmann. Jeg ønsker ikke å ta del i disse tingene og det burde kristne respekter fult ut. Jeg som voksen trenger ikke ringe rundt til alle bedehusene i byen for å melde meg av obligatoriske møter som jeg blir automatisk påmeldt på. Slik burde det også være for barna våre i skolen

Endret av Anatman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...