Thoto79 Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Vi er vant med at kristenekstremister på ytre høyre bruker sin maktposisjon for å fremme egen religion, vi er også vant til at Listhug bruker sin religion som ett ledd i polarisering mot andre religioner og da spesielt Islam. Det man kanskje trodde man skulle slippe å oppleve i sekulære Norge er at vår egen minister OG statsminister også går til angrep på oss andre ikke troende og human etikere som holder ett flertall i folket og stempler oss som avvikere..... De mener Human Etisk Forbund bedriver ett korstog mot Kristendommen, og bruker med det retorikk ifra egen religiøse ideologi for å beskrive oss andre utenforstående. Som Tom Hedalen, styreleder i HEF svarer over, vi har tros og livssynsfrihet i landet og statsministeren skal ihvertfall holde seg for god til å uttale at kristendommen er noe alle har godt av og burde oppleve i Norge. Innvandringsministeren mener human-etikerne fører korstog mot kristendommen. – Trump–retorikk, svarer HEF. Hun fortsetter å forkynne skolegudstjeneste og angriper HEF også i egen blogg: https://sylvi-listhaug.com/2016/11/16/skolegudstjeneste-en-tradisjon-verdt-a-beholde/ Også Hareide har selvfølgelig vært ute og raslet med kristen-sabelen, og fikk tilsvar av HEF: – Nei, Hareide! Vi ønsker ikke religion ut av samfunnet. Men vi ønsker Den norske kirke ut av skolen. Dette begynner å gli helt ut og selvfølgelig ikke akseptabelt å få servert ifra regjeringsmedlemmer. Forhåpentligvis er dette utspill hun og kristenekstremistene i sittende regjering vil angre veldig på ette valget neste høst. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 (endret) Ehm, du driver jo med nøyaktig de samme angrepene og denne "stemplingen", bare motsatt vei. Jeg er ikke kristen, men er ikke spesielt stor fan av humanetisk forbund. Folk må få tro på det de vil. Så lenge den vanlige normann feirer jul og andre kristne høytider, er det helt naturlig med skolegudstjeneste, så lenge den er frivillig. At våre politikere mener dette, er helt som forventet. Siden du tilsynelatende er sterkt imot religion, regner jeg med at du selvsagt ikke feirer jul, og at du naturligvis jobber på helligdagene til normal lønn. Endret 17. november 2016 av Kajac 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Jeg er ateist men synes fortsatt skolegudstjeneste ikke er negativt, og HEF er ganske så ekstreme i mye de gjør så har lite til overs for mye av det de gjør. Vi skal ikke tvinge barna til å aktivt delta, men jeg tror det bare er sunt å observere ritualene. Den siste linken din har jeg bare ett problem med og det er hvis det var slik at barna ble lært at det var gjenskaping av noe historisk, jeg synes ikke vi skal kaste ut ting bare fordi det har religiøst innhold. Vi løser ingenting med å frykte religion og kaste det ut av samfunnet, kunnskap om forskjellige religioner kan skape toleranse og gjør det mindre sannsynlig at barna står maktesløse når de blir presentert for mer ekstrem religion senere i livet. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 (endret) Vår innvandringsminister er jo en varm støttespiller av Jan Hanvold og Visjon Norge, så derfra kan en vel ikke forvente stort annet. Skolegudstjenester og generøse donasjoner til Hanvold (aka Jesus) bør nok skje regelmessig fra et slikt ståsted. Så er jeg forsåvidt enig med Solberg når hun sier at "det blir feil å droppe den årlege julegudstenesta ut frå ein tanke om at slike tradisjonar kan vera støytande for foreldre og barn med ein annan religiøs bakgrunn." Den bør derimot droppes fordi vi lever i et oppegående, kunnskapsbasert samfunn der det bør være en selvfølge at det offentlige ikke bidrar til at eventyr presenteres som om det var fakta, hverken for skolebarn eller andre. Endret 17. november 2016 av Zork 4 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Den bør derimot droppes fordi vi lever i et oppegående, kunnskapsbasert samfunn der det bør være en selvfølge at det offentlige ikke bidrar til at eventyr presenteres som om det var fakta, hverken for skolebarn eller andre. Da ser jeg frem til at man dropper historie, samfunnsfag, det meste av (ny-)norsken, etc fra skolen 3 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Kirke er historie og samfunnsfag. Heldigvis kaller stadig færre av oss i dette landet seg kristne, men at kirken har hatt en sentral posisjon i det norske samfunnet tidligere kommer man ikke unna. Jeg personlig er glad vi var på skolegudstjenester, for da skjønte flesteparten av oss at dette ikke er noe for oss. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Siden du tilsynelatende er sterkt imot religion, regner jeg med at du selvsagt ikke feirer jul, og at du naturligvis jobber på helligdagene til normal lønn.Det er mange måter å feire jul på. Selv feirer jeg at sola snur. Argumentet om at han skulle jobbe uten tillegg på helligdager er tåpelig. Hvorfor skulle vi ha forskjellsbehandling på akkurat dette? Skal eventyrtroende ha et privilegium om fri enkelte dager i året? 5 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 (endret) Hvor ofte hører man ikke fra Frp'ere "foreldre skal ikke skal tvinge sin religion på barna" med det gjelder åpenbart bare muslimer og ikke kristendom. Mange tror at Norge er en sekulær stat, men det er feil. Skolegudstjeneste er et eksempel. For egen del bryr jeg meg ikke, men bare påpeker det. Endret 17. november 2016 av Mr.M 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Vi skal ikke tvinge barna til å aktivt delta, men jeg tror det bare er sunt å observere ritualene. Da kan vel foreldre som er interessert, ta med barna på Gudstjeneste sjøl? Dvs. det er et privat-anliggende? 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 17. november 2016 Forfatter Del Skrevet 17. november 2016 Vi skal ikke tvinge barna til å aktivt delta, men jeg tror det bare er sunt å observere ritualene. Da kan vel foreldre som er interessert, ta med barna på Gudstjeneste sjøl? Dvs. det er et privat-anliggende? Nemlig. Her er det ingen, ei heller Humanetisk Forbund, som ønsker å forby kristendom i Norge. Det som derimot må poengteres veldig klart når politikere begynner å forkynne fordi de selv på ett tidspunkt lot seg forlede, er at det nettopp er en privatsak og har ingenting med å være norsk eller å repektere tradisjoner å gjøre. Deres personlige overbevisning har da ingenting inn i politikken å gjøre og det skulle bare mangle at vi har noen i landet her som tør å stå fram når mennesker med politisk makt misbruker denne til sin fordel og forteller dem akkurat dette i klare ordelag. Pr nå så er det nær sagt kun HEF som tar tak i dette for oss alle hver gang det dukker opp noe vi alle skal være taknemlige for og ikke ta for gitt. Den store komedien kommer til synet i det øyeblikk noen bruker deres egne argumentasjon til fordel for en annen religion... da er brått moroa over og de som roper høyest når det kommer til formidle sitt kristene verdigrunnlag, er da også de samme som gråter høyest når vi bare bytter ut deres egne lille yndlingsreligion med en annen tilsvarende abrahamsk religion. For oss, det store flertallet som ikke har noen religiøs overbevisning, blir dette veldig avslørende og ett hykleri uten sidestykke. Det avsløres at disse føler at akkurat sitt livvssyn er det eneste rette og den eneste grunnen til at disse religiøse maktpersoner er såpass spake når konfrontert, er jo at de er fult klar over at de faktisk er i ett mindretall og tvinges dermed til å respektere oss troløse hunder.. 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Da kan vel foreldre som er interessert, ta med barna på Gudstjeneste sjøl? Dvs. det er et privat-anliggende? De foreldrene som er interessert tar sikkert med barna på andre gudstjenester, det er ikke på grunn av de vi burde ha skolegudstjenesten. Skolegudstjenesten burde som alt annet i skolen være en mulighet til å lære, ikke lære hva presten forkynner men hvordan religion fungerer i praksis. Nå har vi allerede en tradisjonen med skolegudstjenesten så da burde vi bruke den for hva den er verdt, det er ikke å tvinge noe på elevene(utover den tvang all skolegang er). Thoto79: Og der er den holdningen som gir HEF dårlig rykte blant mange ikke-troende også, HEF snakker på vegne av humanetikere og ikke på vegne av ikke-troende. Det å være ateist betyr ikke at man er motstander av alt som har med religion å gjøre, og mange av oss setter pris på kulturelle innslag religion har gitt oss. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Da kan vel foreldre som er interessert, ta med barna på Gudstjeneste sjøl? Dvs. det er et privat-anliggende? Joda det må jeg si meg enig i, dog samme argumentet kan fremmes vedrørende skolegang f.eks. Tross alt, de foreldrene som er interessert i å ha barna i skolen kan vel ta barna dit sjøl, og selv betale for dette. Så kan de som ikke ønsker å ha barna i skole for inndoktrinering (eller ikke har barn) slippe å bli tvunget til å betale for noe som de ikke ønsker? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 17. november 2016 Forfatter Del Skrevet 17. november 2016 Thoto79: Og der er den holdningen som gir HEF dårlig rykte blant mange ikke-troende også, HEF snakker på vegne av humanetikere og ikke på vegne av ikke-troende. Det å være ateist betyr ikke at man er motstander av alt som har med religion å gjøre, og mange av oss setter pris på kulturelle innslag religion har gitt oss. Det gjør jeg, vi og de også, og med det så blir utsagnet ditt for stråmann å regne. Ganske utrolig at du bruker eksakt samme hersketeknikk som de religiøse selv serverer oss, nemlig at siden vi ikke ønsker at religion skal være ett offentlig anliggende, så ønsker vi heller ikke å feire jul eller ta ferier eller noe. Mener du at alle disse samfunnsmessige goder burde da inndras til pass for oss og være forebeholdt de som respekterer troen? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Den store komedien kommer til synet i det øyeblikk noen bruker deres egne argumentasjon til fordel for en annen religion... da er brått moroa over og de som roper høyest når det kommer til formidle sitt kristene verdigrunnlag, er da også de samme som gråter høyest når vi bare bytter ut deres egne lille yndlingsreligion med en annen tilsvarende abrahamsk religion. Sånn sett er det også et paradoks når Listhaug sabler ned visse andre religioner for manglende likestilling, tradisjonelle kjønnsroller, motstand mot vigslede homofile ekteskap, osv. mens hun samtidig altså omfavner den (norske) kirken, som har vært en bremsekloss i alle år på de selvsamme tingene. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Jeg er ateist men synes fortsatt skolegudstjeneste ikke er negativt, og HEF er ganske så ekstreme i mye de gjør så har lite til overs for mye av det de gjør. Har du noen eksempler å at HEF er ekstreme? Hva er det de gjør som du har lite til overs for? Skal skolebarn tvinges til å delta i muslimske ritualer også? Hva med buddhistiske, hinduistiske, osv.? Listhaug savner engasjement hos HEF om andre religioner. Har hun fulgt med i det hele tatt? Det er direkte skremmende at en ledende politiker kan være så kunnskapsløs. Og nå er det nå engang slik at kristendommen er dominant i Norge, så det er ikke rart den får størst fokus. Listhaug mener visst at religionen hennes skal være fritatt for kritikk, og blir hårsår når noen ikke bøyer seg i støvet for den imaginære skypappaen hennes. 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Det gjør jeg, vi og de også, og med det så blir utsagnet ditt for stråmann å regne. Ganske utrolig at du bruker eksakt samme hersketeknikk som de religiøse selv serverer oss, nemlig at siden vi ikke ønsker at religion skal være ett offentlig anliggende, så ønsker vi heller ikke å feire jul eller ta ferier eller noe. Mener du at alle disse samfunnsmessige goder burde da inndras til pass for oss og være forebeholdt de som respekterer troen? (...)Pr nå så er det nær sagt kun HEF som tar tak i dette for oss alle (...)For oss, det store flertallet som ikke har noen religiøs overbevisning,(..) stråmann? Vi får la folk selv trekke konklusjonen på det. Men jeg tror du burde sjekke kildene dine for hvem som har snakket om å feire Jul, for du vil vel ikke legge ord i munnen på meg...jeg tror det er hva du kaller stråmann Å jobbe for et skille mellom stat og kirke er en ting, å jobbe for å fjerne tradisjoner fordi det kan linkes til noe som har med religion å gjøre er en helt annen ting. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Da kan vel foreldre som er interessert, ta med barna på Gudstjeneste sjøl? Dvs. det er et privat-anliggende? Joda det må jeg si meg enig i, dog samme argumentet kan fremmes vedrørende skolegang f.eks. Tross alt, de foreldrene som er interessert i å ha barna i skolen kan vel ta barna dit sjøl, og selv betale for dette. Så kan de som ikke ønsker å ha barna i skole for inndoktrinering (eller ikke har barn) slippe å bli tvunget til å betale for noe som de ikke ønsker? Here we go again, anarkispam... Men nå er det engang slik at det ikke er foreldrenes interesser som er det sentrale, men barnas. Jeg vet jo at du mener at barn er foreldres eiendom og at foreldre kan gjøre hva de vil med barna uten at noen skal kunne gripe inn, men barn er faktisk mennesker med egne rettigheter. De er ikke foreldres eiendom. Det er barnas beste, ikke foreldrenes, som er viktig. Det er viktig at barn får en skolegang. Det er statens oppgave å sørge for dette. Uten det vil barn bli kunnskapsløse analfabeter. Metoden din er nemlig prøvd ut før, og da gikk det rett til helvete. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Å jobbe for et skille mellom stat og kirke er en ting, å jobbe for å fjerne tradisjoner fordi det kan linkes til noe som har med religion å gjøre er en helt annen ting. Julegudstjeneste er ikke bare noe som kan linkes til noe som har med religion å gjøre. Det er en direkte utøvelse av en konkret religion. Det går direkte på kristne tekster, fokus på kristne dogmer som forkynnes for de som er der, osv. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Da kan vel foreldre som er interessert, ta med barna på Gudstjeneste sjøl? Dvs. det er et privat-anliggende?Joda det må jeg si meg enig i, dog samme argumentet kan fremmes vedrørende skolegang f.eks. Tross alt, de foreldrene som er interessert i å ha barna i skolen kan vel ta barna dit sjøl, og selv betale for dette. Så kan de som ikke ønsker å ha barna i skole for inndoktrinering (eller ikke har barn) slippe å bli tvunget til å betale for noe som de ikke ønsker? Here we go again, anarkispam... Men nå er det engang slik at det ikke er foreldrenes interesser som er det sentrale, men barnas. Jeg vet jo at du mener at barn er foreldres eiendom og at foreldre kan gjøre hva de vil med barna uten at noen skal kunne gripe inn, men barn er faktisk mennesker med egne rettigheter. De er ikke foreldres eiendom. Det er barnas beste, ikke foreldrenes, som er viktig. Det er viktig at barn får en skolegang. Det er statens oppgave å sørge for dette. Uten det vil barn bli kunnskapsløse analfabeter. Metoden din er nemlig prøvd ut før, og da gikk det rett til helvete. Så du mener barna er statens eiendom? Formodentlig må de vel være det ettersom du konkluderer med at jeg mener barna er foreldrenes eiendom fordi jeg anser at foreldrene er best istand til å vurdere hva som er best for deres barn. På tilsvarende grunnlag, at staten vet hva som er best for dine barn, så må man jo konkludere med at barna er statens eiendom. Denne ideen din har vært prøvd ut før, og da gikk det rett til helvete. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 (endret) Da kan vel foreldre som er interessert, ta med barna på Gudstjeneste sjøl? Dvs. det er et privat-anliggende?Joda det må jeg si meg enig i, dog samme argumentet kan fremmes vedrørende skolegang f.eks. Tross alt, de foreldrene som er interessert i å ha barna i skolen kan vel ta barna dit sjøl, og selv betale for dette. Så kan de som ikke ønsker å ha barna i skole for inndoktrinering (eller ikke har barn) slippe å bli tvunget til å betale for noe som de ikke ønsker? Here we go again, anarkispam... Men nå er det engang slik at det ikke er foreldrenes interesser som er det sentrale, men barnas. Jeg vet jo at du mener at barn er foreldres eiendom og at foreldre kan gjøre hva de vil med barna uten at noen skal kunne gripe inn, men barn er faktisk mennesker med egne rettigheter. De er ikke foreldres eiendom. Det er barnas beste, ikke foreldrenes, som er viktig. Det er viktig at barn får en skolegang. Det er statens oppgave å sørge for dette. Uten det vil barn bli kunnskapsløse analfabeter. Metoden din er nemlig prøvd ut før, og da gikk det rett til helvete. Så du mener barna er statens eiendom? Formodentlig må de vel være det ettersom du konkluderer med at jeg mener barna er foreldrenes eiendom fordi jeg anser at foreldrene er best istand til å vurdere hva som er best for deres barn. Nå finnes det vel et tredje, nokså innelysende, alternativ her også? Endret 17. november 2016 av Zork Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå