Harald Brombach (digi.no) Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Microsoft blir medlem av Linux Foundation og ønsker Google velkommen til .NET Foundation Lenke til kommentar
Eplekatt Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Ååh, har altid ønsket meg .net l linux :x 1 Lenke til kommentar
Huseby Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Er Java utvikler selv, men det er MYE i .net jeg er misunnelig på. Om google sitt engasjement i .net starter for fult, og de får inn rammeverk som guice og guava inn i .net, da er jeg VIRKELIG solgt. Den store "turnoffen" med .net forsvant med mono, og det var Windows. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Eg er også Javautvikler og finner ikkje ein einaste grunn til å velja C# eller .net. Dei har jo enda ingenting tilsvarande JRebel.... 1 Lenke til kommentar
angeland89 Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Er Java utvikler selv, men det er MYE i .net jeg er misunnelig på. Om google sitt engasjement i .net starter for fult, og de får inn rammeverk som guice og guava inn i .net, da er jeg VIRKELIG solgt. Den store "turnoffen" med .net forsvant med mono, og det var Windows. Du kommer ikke til å savne dem. Det er en uting at nesten alle må ha dem med i java/appen sin. 1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Eg er også Javautvikler og finner ikkje ein einaste grunn til å velja C# eller .net. Kanskje fordi du ikke har vært eksponert for det? Jeg jobber også som Javautvikler og det er plenty med ting i C# som Java sårt trenger, og massevis i .NET som JVM trenger. Reified generics for eksempel. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Problemet med Reified generics i Java er at det vil øydeleggja bakoverkompatibilitet. Og det er på sånne ting økosystemet til Java virkelig skinner, der f.eks Groovy kan dramatisk forenkle komplisert Java kode med f.eks generics. Det kule med Groovy samanlikna med andre JVM språk er at Groovy er kompatibel med Java på byte level nivå. Som betyr at Java kan kalle på Groovy kode, bruke de samme typene og motsatt. Groovy er også kompatibel med 99% av vanlig Java syntaks så det er heller ingenting du må lære deg for å bruke det. Og for å bruke Groovy så trenger du stort sett bare å inkludere biblioteket i Maven. Problemet med Groovy er at det støtter så sinnsjukt mykje forskjellige syntax enchantments som eg aldri har fått bruk for. Vanlig Java dekker 95% av alle utfordringane mine. Akkurat som C++, så blir det til slutt 1000 måter å løyse same problem på og det gjer koden bare enda meir krevjande å forstå. Eit anna alternativ er jo Kotlin, der eg veit dei jobber med å få på plass Reified Generics. Men Kotlin er jo eit nytt språk du faktisk må bruke tid på å lære deg. Er det noko eg finner totalt verdilaust å bruke tid på idag, så er det å lære eit nytt programmeringsspråk. Dei aller fleste nye programmeringsspråk løyser ikkje businessproblemer, dei er skapt for å lure utviklere inn i ein tung spiral som reduserer deira return of investment sånn at det blir vanskelegare å dytte dei *store* ned frå tronen sin. Lenke til kommentar
mkotsbak Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Er Java utvikler selv, men det er MYE i .net jeg er misunnelig på. Om google sitt engasjement i .net starter for fult, og de får inn rammeverk som guice og guava inn i .net, da er jeg VIRKELIG solgt. Den store "turnoffen" med .net forsvant med mono, og det var Windows. Har du tatt en titt på Scala? Da får du så godt som alt du savner i dotNet, i tillegg til masse mer. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Problemet med Reified generics i Java er at det vil øydeleggja bakoverkompatibilitet. Det er planer om å innføre reified generics i samme slengen som value types etter Java 9 en gang. Og det er på sånne ting økosystemet til Java virkelig skinner, der f.eks Groovy kan dramatisk forenkle komplisert Java kode med f.eks generics. Det kule med Groovy samanlikna med andre JVM språk er at Groovy er kompatibel med Java på byte level nivå. Som betyr at Java kan kalle på Groovy kode, bruke de samme typene og motsatt. Groovy er også kompatibel med 99% av vanlig Java syntaks så det er heller ingenting du må lære deg for å bruke det. Og for å bruke Groovy så trenger du stort sett bare å inkludere biblioteket i Maven. Det er ikke som om dette er annerledes på Java enn på .NET... Problemet med Groovy er at det støtter så sinnsjukt mykje forskjellige syntax enchantments som eg aldri har fått bruk for. Vanlig Java dekker 95% av alle utfordringane mine. Akkurat som C++, så blir det til slutt 1000 måter å løyse same problem på og det gjer koden bare enda meir krevjande å forstå. Eneste jeg har brukt av Groovy er egentlig i forbindelse med Gradle, så jeg vet ikke så fryktelig mye om det. Eit anna alternativ er jo Kotlin, der eg veit dei jobber med å få på plass Reified Generics. Men Kotlin er jo eit nytt språk du faktisk må bruke tid på å lære deg. Kotlin kjenner derimot ganske godt, og det er et fantastisk programmeringsspråk. Det sprarer deg for mye av slurvet som Java etterlater seg. Er det noko eg finner totalt verdilaust å bruke tid på idag, så er det å lære eit nytt programmeringsspråk. Dei aller fleste nye programmeringsspråk løyser ikkje businessproblemer, dei er skapt for å lure utviklere inn i ein tung spiral som reduserer deira return of investment sånn at det blir vanskelegare å dytte dei *store* ned frå tronen sin. Men Kotlin løser da absolutt businessproblemer. Et eksempel er at NPE er langt mindre vanlig i Kotlin da den ikke automatisk initialiserer klasse-felter til null, og legger inn run-time sjekker for deg. I tillegg så sparer det deg for ganske mye kode, spesielt i DTO-er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå