Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil smadret i kjedekollisjon, skyldspørsmål


Inventory

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg var for noen dager siden involvert i en kjedekollisjon. 

 

Det var køkjøring med variert fart. Jeg lå i ca 55km/t og plutselig hogget bilen foran meg i bremsene. Jeg svarte selvfølgelig og sto på bremsen. Bilen bak treffer meg i ca 40-45km/t, og jeg kolliderer med bilen foran. Jeg er ganske sikker på at jeg hadde klart å stoppe, og at det var den bakerste bilen som presset meg i bilen foran. Dette er vanskelig å bevise, og jeg er redd jeg kommer til å få skylden for å ha kjørt i den fremste bilen.

 

Bil A (fremst) kjente ett smell. Bil C (bakerst) fortalte meg at h*n var uoppmerksom før kollisjonen, og fulgte med på bussen i feltet ved siden av. Bil C husker ikke så mye av hva som skjedde, men fortalte at farten var 50km/t før oppbremsing.  Bil A fikk skade på støtfanger, mens min nye (el)bil B er knust både foran og bak. Fronten er ganske trykket sammen, men det er vel fordi motoren ligger i bunn(?) Bil C er totalskadet, og må kondemneres. Det var store krefter i sving, og airbag til bil C ble utløst.

 

Ingen personskader, så politiet opprettet ikke sak. Nå sitter jeg å prøver å formulere meg i en skaderapport. Jeg har skrevet skademelding med A-B og B-C, men ikke selve forklaringen på hva som skjedde. Noen som har noe tips. Tror dere jeg får skyld for kollisjonen med bil A?

 

Jeg er 19, hadde splitter ny bmw i3. Nå er den totalvrak, og jeg har fått en leiebil til verdi max 50tusen. Verkstedet har ikke tid til å se på skaden før om en ukes tid. Hvis den kan repareres, så tar det hvertfall 4uker. Dette er faen ikke greit.............

 

Takk for svar og innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme skjedde meg i sommer.

 

Bil A (foran) stoppet for rødt lys, jeg stopper bak bil A. Bil C kjører så på meg bakfra, noe som gjør at jeg treffer bil A i hekken.

 

Skrev rapport for A-B og B-C som deg, nevnte ingenting om skyldspørsmål, men bare forklarte hva som skjedde. Resultatet her ble at Bil Cs forsikringsselskap måtte dekke skadene på både min bil og bilen foran.

Lenke til kommentar

Her gjelder det egentlig å ikke nøle. Ikke si kanskje, ikke si at du er usikker. Si at bil C krasjet i deg bakfra som gjorde at du ble dyttet inn i bil A. Når det er snakk om forsikringselskaper og pengene deres må du bare være kynisk, desverre. I verste fall finner de en måte å vri seg unna full utbetaling på.

Lenke til kommentar

Som sagt, det er viktig at du presiserer at du/din bil stod stille i kollisjonsøyeblikket. Fyller du ut skademeldingsskjema så krysser du av under pkt 12.1. på forsiden. Hvis ingen av de andre partene bestrider dette så er du fritatt for skyld, og den bakerste bilen må dekke alle skadene.

 

Har selv vært med på en lignende "sandwich". I dette tilfellet ble ikke bilen foran skadet (traff ham på hengerfestet), men bilen som kom bakfra måtte dekke skadene både foran og bak på min bil.

Lenke til kommentar

Tror nok du kan slappe av ang skyld, si det som det er og vær klar på at dette ikke hadde skjedd uten C. Ang leiebilen er det bare til å ta kontakt, det er helt håpløst å få noe slikt til leiebil når du har en ny elbil. I tillegg bør de stå for drivstoffet, det gjør iallefall de jeg har kjøpt bil av de gangene de ikke klarer å levere ut elbil. 

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. 

På skademeldingen med bil C krysset jeg ikke av at jeg sto i ro ved kollisjonen, rett og slett fordi jeg er veldig usikker. Men samtidig tenker jeg at dersom jeg hadde gjort det, så hadde det gitt utrykk for at jeg kolliderte med bil A, og så kolliderte bil C med meg.                        

Lenke til kommentar

Dersom bil A oppgir at h*n kjente kun ett smell, så er det et ganske sikkert tegn på at du ikke traff ham først og at bil C har skyld.

 

En kjenning av meg var i lignende situasjon som bil D (det var fire innvolvert) hvor bil D fikk skylda for alle skader på bil C, skadene bak på bil B. Bil B fikk skyld for skade på bil A og på egen front. Forsikringsselskapene mente at bil B hadde stanset alt for nært bil A før kollisjonen inntraff.

Lenke til kommentar

En kjenning av meg var i lignende situasjon som bil D (det var fire innvolvert) hvor bil D fikk skylda for alle skader på bil C, skadene bak på bil B. Bil B fikk skyld for skade på bil A og på egen front. Forsikringsselskapene mente at bil B hadde stanset alt for nært bil A før kollisjonen inntraff.

 

Er det regler for hvor langt unna en annen bil du må stoppe?

Lenke til kommentar

Er det regler for hvor langt unna en annen bil du må stoppe?

Det vet jeg ikke. Men det er jo generelt ikke lurt å kline fronten helt inn til baken på forankjørende. Hva gjør du hvis bilen foran triller en meter bak i bakkestart? Hva gjør du hvis det kommer uttrykningskjøretøy som skal passere?

 

Hendelsen jeg beskrev og skylden til bil B kan kanskje begrunnes med §3? Han ville ikke kommet i sammenstøt med bilen foran, om han hadde hatt lengre avstand. Forutsatt at for kort avstand i stillestående kø er å anse som uforsvarlig eller unødvendig til hinder for. 

Lenke til kommentar

 

Er det regler for hvor langt unna en annen bil du må stoppe?

Det vet jeg ikke. Men det er jo generelt ikke lurt å kline fronten helt inn til baken på forankjørende. Hva gjør du hvis bilen foran triller en meter bak i bakkestart? Hva gjør du hvis det kommer uttrykningskjøretøy som skal passere?

 

Hendelsen jeg beskrev og skylden til bil B kan kanskje begrunnes med §3? Han ville ikke kommet i sammenstøt med bilen foran, om han hadde hatt lengre avstand. Forutsatt at for kort avstand i stillestående kø er å anse som uforsvarlig eller unødvendig til hinder for. 

 

 

Jeg er prinsipielt enig i at det er lurt å ha litt å gå på, men at det er uaktsomt i den grad at du får skyld i et sammenstøt du ikke forårsaket synes jeg virker som drøyt av forsikringsselskapet. Og da lurer jeg på hvilken avstand som kan regnes som ikke uaktsomt? Hvis du drar den litt langt og kalkulerer med at du skal kunne bli påkjørt av en lastebil uten å treffe bilen foran bør du jo regne minst 50 meter...  :-/

Lenke til kommentar

Da jeg kolliderte i sommer kom det ikke et eneste spørsmål om skyld, avstander e.l. Selv om det ikke var personskader ble politiet tilkalt og tok en prat med alle innvolverte, men dette spørsmålet kom aldri opp. Bil C i dette tilfellet la seg flat med en gang og forklarte at hun ikke hadde fått med seg at det var stans i trafikken (vi kolliderte mellom to lyskryss). Vi skrev skademeldinger på stedet, sendte inn til respektive forsikringsselskap og hørte aldri noe mer fra de.

Lenke til kommentar

Det er jo en kollisjon, uansett hvem som har skyld i saken så får man jo utbetalt penger.. er jo derfor man har forsikring.. Forsikringen gjelder også selv om man er skyld i uhellet, så sant man ikke har utvist vesentlig uforsiktighet..

 

Mange missforstår dette med forsikring og roper etter uskydlighet å lyver til forsikringsselskapet, i det ressultat at forsikringsselskapet ber deg ta kontakt med den som er skydlig og ber deg kreve penger fra de :p

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Det er jo en kollisjon, uansett hvem som har skyld i saken så får man jo utbetalt penger.. er jo derfor man har forsikring.. Forsikringen gjelder også selv om man er skyld i uhellet, så sant man ikke har utvist vesentlig uforsiktighet..

 

Mange missforstår dette med forsikring og roper etter uskydlighet å lyver til forsikringsselskapet, i det ressultat at forsikringsselskapet ber deg ta kontakt med den som er skydlig og ber deg kreve penger fra de :p

Her ser det ut som den eneste som har misforstått noe faktisk er deg..

 

Jada, forsikringen gjelder selv om du selv har skylden..

Men det vil være nødvendig med kaskoforsikring for å få dekket skade på egen bil.

Dersom man har skyld i ulykken vil man oppleve bonustap, som gjør at forsikringen blir dyrere i svært mange år fremover (med mindre man har hatt mye bonus lenge nok til å slippe det da)..

Dersom man har skyld i ulykken og benytter seg av kaskoforsikringen må man også betale en egenandel.

 

Forsikringsselskapet ber deg heller ikke ta kontakt med den skyldige, det hender selskapet som påtar seg erstatningsansvaret tar kontakt med motparten for å ordne opp direkte men det er ikke noen selvfølge det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...