AnonymDiskusjon Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Hei! Vi er tre studenter som leier fra et utleierfirma i Bergen. Vi har imidlertid hatt noen problemer i løpet av vår leietid, og nå har det oppstått en situasjon vi ikke hadde sett for oss da vi signerte leiekontrakten. I april 2016 signerte vi leiekontrakten. Leiligheten var på dette tidspunktet faktisk ikke-eksisterende, da utleierfirmaet skulle renovere hele leilighetskomplekset den befinner seg i. Komplekset besto av flere store leiligheter, som nå skulle deles inn i mindre. Vår leilighet, som ligger på gateplan, var på denne tiden bare en stor kjeller som skulle omgjøres til leilighet. I og med at leiligheten rett og slett ikke fantes da vi signerte kontrakten, ble leiligheten utleid usett. Vi hadde kun sitt plantegninger over hvordan det skulle se ut når enheten var ferdig renovert. I forbindelse med den usette leiligheten hadde vi så klart en del spørsmål. Et av disse spørsmålene gikk på hva vi kunne forvente i strømbruk, ettersom leiligheten er på gateplan. Her fikk vi svar om at det skulle bli varmekabler i leiligheten. Videre skrev de ”det skal ikke gå særlig utover strømregningene, ettersom varme fra gulvet kompenserer for varmebruk i panelovner eller annen oppvarming”. Mot slutten av juli, rett før leiligheten skulle stå klar til overtakelse (1. August) fikk vi beskjed om at den ikke var klar. Dette var ikke et problem for oss, da vi ikke hadde tenkt og flytte inn før midten av måneden likevel. Utleierfirmaet sa at den skulle være klar til dette tidspunkt. Når vi befant oss i midten av august var leiligheten fremdeles ikke klar, og lovnadene om når leiligheten skulle være klar fortsatte og strømme på. Vi gikk derfor i uvisshet om når vi faktisk kunne flytte inn. Utleierfirmaet gav oss midlertidige steder å bo, samt at vi slapp å betale for husleie. Mot slutten av september fikk vi endelig flytte inn. Som kompensasjon for den lange ventetiden fikk vi møbler fra Ikea. Vi fikk også tilbud om å si opp leiekontrakten, da leiligheten ble fremstilt såpass sent. Vi valgte å takke nei til dette tilbudet, på grunn av mye styr og at det ikke er så lett å finne seg en ledig leilighet i Bergen i september måned. Leiligheten var derimot ikke helt klar, da det manglet to vinduer. Dette skulle de fikse i løpet av kort tid, og vi valgte å flytte inn. Der vinduene skulle være var det satt opp midlertidige løsninger; en dør på det ene området og en papplate på det andre. Det gikk ikke lang tid etter innflytning før vi begynte å reagere på hvor godt renoveringsarbeidet var gjort – deriblant kvaliteten på varmekablene. Gulvvarmen er svært ujevn og termostatene må stå på svært høye temperaturer, uten at det gir noe utslag i varmen i leiligheten. Så vidt vi har lagt merke til, er arbeidet utført av polakker som ikke kan norsk. Ved flere anledninger har vi spurt de om diverse ting da de arbeidet i leiligheten. Dette kunne de ikke svare på. Om det er språkbarriere eller kompetansemangel er noe usikkert. For oktober måned fikk vi en strømregning på over 2400 kroner, noe som tilsvarer et forbruk på 2950 kwh. Vi forventet en høy strømregning pga kulde og lite regn, men ikke på dette nivået. Vi har hørt litt rundt med familie og venner hva de betaler. I sammenligning betalte to personer omtrent 2200 kr i oktober måned for et hus på tre etasjer. Vi er bekymret for at varmekablene kanskje er lagt ned direkte på betonggulv uten noe buffer, noe som betyr at en del av varmen trekker ned i bakken istedenfor opp. Det at gulvvarmen er ujevn tolkes av oss at det kanskje kan dreie seg om dårlig kvalitet på arbeidet. I tillegg ser det ut til at vinduene ikke er noe isolert – det kommer en iskald bris fra vinduene. Det kan også nevnes at det mangler innholdsfortegnelse på sikringene i sikringsskapet. Dette kan være ren glemsel, eller kanskje et signal på at det elektriske arbeidet er utført av ufaglærte/arbeidere uten kjennskap til hvordan objekter knyttet til elektrisitet skal merkes i Norge. Når det gjelder oppsigelsestid på leiligheten, kan vi kun si opp én gang i året. Dette er i juni, og vi må betale frem til august. Vi kan imidlertid finne andre leieboere, men det er nok ikke så mange som verken er interessert eller har råd til å betale såpass mye i måneden for bolig. Dersom vi hadde visst at disse varmekablene kom til å ha et såpass stort utslag på strømregningen, hadde vi aldri signert avtalen. Vi betaler 5000 hver i måneden, og har ikke råd til å betale rundt 800-900 kroner hver måned for strøm. Spørsmålet her er om det er mulig å få sagt opp denne avtalen på en eller annen måte? Kan dårlig utførelse av varmekabler regnes som en mangel, i en helt nyrenovert leilighet? Har utleierens utsagn om at bruken av varmekablene ikke kommer til å slå ut på strømregningen noe å si? Anonymous poster hash: f215f...d15 Anonymous poster hash: f215f...d15 Anonymous poster hash: f215f...d15 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Mangler relatert til forsinkelse er dere fullstendig avskåret fra å påberope dere nå, fordi dere har akseptert innflytting og kompensasjon til tross for forsinkelsen. Dårlig utførelse av varmekabler er en mangel. Dere har leid en bolig med varmekabler, og det har dere ikke fått. Forutsatt at strømforbruket stemmer (altså at det ikke er feilavlesninger eller lignende) vil også det økte strømforbruket innebære en mangel. Det følger av husleieloven § 2-3 at uriktige opplysninger om husrommet, herunder om strømforbruk, vil være en mangel hvis opplysningene "har virket inn på avtalen" og ikke er rettet i tide. Strømforbruk er åpenbart noe som virker inn på avtalen. Utleier har rett til å få rette en mangel (med mindre leietaker har særlig grunn til å ikke ville gå med på retting). Retter utleier mangelen er saken over - da kan du ikke lenger kreve heving. For at du skal få gå fra leieavtalen (heving) må utleier enten nekte å rette mangelen, eller ikke klare å rette mangelen. I tillegg må mangelen utgjøre et vesentlig kontraktsbrudd. Her vil kostnadene dere blir påført være sentrale. Uavhengig av retting og heving vil dere ha rett til avslag i leie. Man kan også tenke seg at deres konkrete husleieavtale er ugyldig/urimelig i den gitte situasjonen på grunn av ugyldighetsreglene i avtaleloven kapittel 3, med den følge at man ser bort fra oppsigelsesbegrensningen i avtalen. Dette er et spørsmål du bør ta opp med noen som kan se på din konkrete leieavtale (teksten og forutsetningene). Hvis du bor i Bergen har du Jussformidlingen som er et gratis studentrettshjelpstiltak drevet av jusstudentene ved UiB. De har ganske mange husleiesaker. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Men for å rette feilen så må de jo flytte ut da gulvet antageligvis må rives opp 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. november 2016 Forfatter Del Skrevet 17. november 2016 Tusen takk for svar. Noen som har peiling på hvordan vi finner ut om vår antagelse om at gulvet er lagt feil er reell? Anonymous poster hash: f215f...d15 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Det er opp til utleier å finne ut av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå