Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Slutte i jobben (hjelp!)


lucasand789

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en arbeidskontrakt på ett år som jeg nylig skrev under på. Frem til 1. oktober 2017, altså en ett års kontrakt. Den sier ingenting om oppsigelse, men jeg trives virkelig ikke i jobben. Miljøet er dårlig, lønna er elendig, sjefen er ikke god, de andre ansatte møter ikke opp etc. Hvordan kan jeg si opp jobben når jeg har signert at jeg skal jobbe frem til neste høst, og der ikke står noe om oppsigelse? Hva sier norsk lov om å slutte i arbeid der en har en slik kontrakt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

§ 15-3.Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

(2) For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder.

(3) Blir arbeidstaker sagt opp etter minst 10 års sammenhengende ansettelse i samme virksomhet, skal oppsigelsesfristen være minst fire måneder dersom den finner sted etter at arbeidstakeren er fylt 50 år, minst fem måneder etter fylte 55 år og minst seks måneder etter fylte 60 år. Arbeidstakeren kan si opp arbeidsavtalen med en oppsigelsesfrist på minst tre måneder.

(4) Oppsigelsesfrister som er fastsatt i første til tredje ledd løper fra og med første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted.

(5) Den sammenhengende ansettelse som kreves i andre og tredje ledd avbrytes ikke ved midlertidig fratreden i henhold til oppsigelse på grunn av lovlig arbeidskamp. Den tid arbeidstakeren er fraværende skal likevel ikke medregnes, med mindre noe annet avtales ved arbeidskampens avslutning.

(6) Ved beregning av ansettelsestid etter denne paragraf skal medregnes den tid arbeidstakeren har vært ansatt i annen virksomhet innenfor konsern som arbeidsgiver tilhører eller innenfor annen gruppe av virksomheter som er knyttet sammen gjennom eierinteresser eller felles ledelse på en slik måte at det er naturlig å se ansettelsesforholdene i sammenheng. Har virksomheten eller del av den blitt overdratt eller leiet ut til ny arbeidsgiver, skal også medregnes den tid arbeidstakeren har vært ansatt hos den tidligere arbeidsgiver eller i virksomhet innenfor konsern eller gruppe av virksomheter som den tidligere arbeidsgiver tilhørte.

(7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.

(8) Partene kan ikke ved tariffavtale eller annen avtale fravike oppsigelsesfristene i andre eller tredje ledd før oppsigelse har funnet sted, eller bestemme at oppsigelsesfristen ved oppsigelse fra arbeidstakerens side skal være lenger enn ved oppsigelse fra arbeidsgiverens side.

(9) Arbeidstaker som er permittert uten lønn i forbindelse med driftsinnskrenkning eller driftsstans, kan gå til oppsigelse med en oppsigelsesfrist på 14 dager regnet fra den dag oppsigelsen blir mottatt av arbeidsgiver. Dette gjelder uansett hvilken oppsigelsesfrist som følger av loven eller avtale.

(10) Dersom ulykker, naturhendelser eller andre uforutsette hendelser gjør det nødvendig helt eller delvis å innstille driften, og arbeidstaker derfor sies opp, kan oppsigelsesfristen overfor arbeidstakere ved det arbeid som må innstilles, settes ned til 14 dager regnet fra hendelsen. Er gjeldende oppsigelsesfrist kortere enn 14 dager, gjelder denne. Oppsigelsesfristen kan ikke settes ned etter dette ledd ved arbeidsgivers død eller konkurs, og heller ikke ved arbeidsstans som skyldes at arbeidsrom, maskiner, redskap, arbeidsmaterialer eller andre hjelpemidler som arbeidsgiver skal stille til rådighet, ikke kan brukes, med mindre arbeidstakeren selv er skyld i arbeidsstansen.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Min sjef (som er en tulling) kommer til å være veldig pirkete der, for jeg har ikke tariffavtale.. er fast utbetalt pr. mnd. Har hørt om andre som har hatt slike kontrakter, og så har de blitt tvunget til å jobbe ut hele tidsperioden.

 

Spør etter arbeidsavtalen din, ikke kontrakten. Der skal det stå, om det ikke gjør det så ser du på det over. 

Lenke til kommentar

Det går an å få sparken ;)

Ja, for det er jo veldig smart, særlig for fremtiden å stille seg slik...

 

Høres ut som at du har blitt ansatt i en midlertidig stilling, og arbeidsforholdet vil derfor opphøre av seg selv ved sluttdato. Står det noe i arbeidsavtalen om hvilket rettsgrunnlag du er ansatt på (f.eks. aml. § 14-9 (1), som det nesten kan virke som her)? For i så fall er regler for opphør av en slik arbeidsavtale gitt i aml. § 14-9 (5). I Rt. 2012 s. 168 har Høyesterett tolket det dithen at det i utgangspunktet ikke er adgang til å bringe arbeidsforholdet til opphør i avtaleperioden på grunnlag av § 14-9 (5).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

14-9: "I avtaleperioden gjelder lovens regler om opphør av arbeidsforhold". Det er vel bl.a 15-3 det siktes til her? Jeg nekter å tro at man ikke kan si opp en midlertidig stilling hvis man f.eks får tilbud om fast stilling et annet sted.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

14-9: "I avtaleperioden gjelder lovens regler om opphør av arbeidsforhold". Det er vel bl.a 15-3 det siktes til her? Jeg nekter å tro at man ikke kan si opp en midlertidig stilling hvis man f.eks får tilbud om fast stilling et annet sted.

 

Om dette er sant er det virkelig galskap, men det har vell gått mer og mer mot slike løsninger etter de nye kom til makten. Håper noen fra "jussen" kan avfeie at det faktisk ikke er så galt, enda. 

Lenke til kommentar

 

Det går an å få sparken ;)

Ja, for det er jo veldig smart, særlig for fremtiden å stille seg slik...

 

 

Kan du utdype litt? Har man opplysningsplikt ovenfor neste arbeidsgiver? Kan den samme arbeidsgiver finne ut av hvor du har jobbet før, og hva som skjedde med arbeidsforholdet?

 

Han har akkurat begynt der, så jeg ser ingen grunn til å noensinne nevne jobben igjen til noen?

Lenke til kommentar

Om dette er sant er det virkelig galskap, men det har vell gått mer og mer mot slike løsninger etter de nye kom til makten. Håper noen fra "jussen" kan avfeie at det faktisk ikke er så galt, enda. 

Du tok ikke med 1. punktum av aml. § 14-9 (5):

Midlertidige arbeidsavtaler opphører ved det avtalte tidsrommets utløp, eller når det bestemte arbeidet er avsluttet, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.

 

Det den borgerlige regjeringen gjorde ang. midlertidig ansettelser var å åpne opp for en begrenset adgang til midlertidig ansettelse på generelt grunnlag, se aml. § 14-9 (1) (f). Når det kommer til opphør av en midlertidig arbeidsavtale etter § 14-9 (5) skjedde det ikke noe vesentlig her. Og det var det som også ble uttalt i dommen jeg viste til over, som et utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Kan du utdype litt? Har man opplysningsplikt ovenfor neste arbeidsgiver? Kan den samme arbeidsgiver finne ut av hvor du har jobbet før, og hva som skjedde med arbeidsforholdet?

 

Han har akkurat begynt der, så jeg ser ingen grunn til å noensinne nevne jobben igjen til noen?

Nei, det har man ikke. Men tingen er at man vet aldri, man kan finne ut langt mer enn man tror. Norge er ikke så stort, og det man gjør på et tidspunkt kan slå tilbake som en boomerang når man minst venter det.

 

Jeg har opplevd det der selv. Søkte jobb og den som intervjuet meg ringte rundt for å sjekke referanser. Han fant frem til en person som jeg ikke hadde ført opp på CVen og spurte om meg. Og jeg vet faktisk ikke hvem han kontaktet. Men jeg vet å oppføre meg, så det bare styrket mitt kandidatur. Og jeg fikk jobben.

 

Hvis TS veldig gjerne vil ut, så bør TS heller få til en minnelig ordning om en ordinær oppsigelse. Klart, hvis det er snakk om en aml. § 14-9 (1) f) ansettelse, så følger det begrensninger for hvor stor andel av arbeidsstokken som kan være ansatt samtidig innenfor virksomheten. I tillegg følger karantenebestemmelser ved opphør av en/flere slik(e) ansettelse®. Denne deklaratoriske uoppsigeligheten er omdiskutert og kontroversiell slik Høyesterett har tolket denne bestemmelsen, uten tvil.

Lenke til kommentar

"Dersom man er tilsatt midlertidig over en lengre periode og det blir nødvendig med en oppsigelse av forholdet før avtaleperiodens utløp, gjelder de vanlige oppsigelsesfristene i arbeidsmiljøloven"

 

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=220966

 

TS kan uten videre si opp med henvisning til AML 15-3 (1).

Hvis arbeidsavtalen har punkt om oppsigelse, ja. Noe den ikke har.

 

Edit: Men TS kan jo levere inn en oppsigelse i kraft av § 14-9 (5) jf. § 15-3 (1) og se.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

stigfjel, jeg har nå lest den saken fra høyesterett som du nevner, og den dreier seg om arbeidsgivers anledning til å bringe midlertidige ansettelser til opphør i avtaleperioden (spesielt tilfelle med fotballspillere under tidsbestemt kontrakt). Jeg ser at saken kan være kontroversiell for arbeidsgivere, men den har ingen effekt på arbeidstageres rett til å si opp iht AML.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...