Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbil - er det en fordel å velge vekk bil med turbo og/eller automatgir?


Oly

Anbefalte innlegg

Etter å ha snakket med en del folk angående det med bilhold, er det to ting jeg bevisst har holdt meg vekk i fra når det gjelder bruktbil; turbo og automatgir.

 

Ryker turboen, kan dette bli veldig dyrt. Jeg hørte fra en på min arbeidsplass om at han måtte ut med 29 000 kr for å få fikset sin Volvo etter at turboen røyk. Nå er det godt mulig at det var flere ting som feilet denne bilen i tillegg pga denne høye prisen, men dette gjorde at jeg utelukket alle biler med turbo da jeg var ute etter bruktbil.

 

I tillegg har jeg en viss fobi mot automat girkasse. Jeg forestiller meg at det kan bli veldig kostbart om denne ryker på en gammel bruktbil (mer enn 10 år gammel bil), så derfor sverger jeg til manuell girkasse.

 

Jeg er ingen bilmann, så grunnen til at jeg starter denne tråden her er for å få deres innspill og erfaringer når det kommer til automatgir og turbo. Det er godt mulig at min frykt for disse tingene er overdreven, men jeg kjøpte meg en Audi A4 uten verken turbo eller automatgir (2005 B7 stasjonsvogn) i sommer, for å være på den sikre siden.

 

 

(Jeg ser at nyere Audi'er (B8 serien fra 2008 og nyere) har turbo i alle sine varianter, både bensin og diesel. Dette kan få meg til å velge et annet bilmerke neste gang jeg skal handle bruktbil.)

Endret av Oly
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sikreste er helt klart å holde seg unn diesel, turbo og automat i de lavere prisklassene. Franske og tyske biler bør også i all hovedsak unngås... Automat pleier dog å holde bilens levetid i veldig mange tilfeller.

 

Det finnes dog unntak og man kan gå på en smell selv om man tilsyneltende gjør alt riktig. Div Toyota/Mazda med bensin kan f.eks få en voldsom apetitt for olje...

 

Når man har funnet noe man tror er bra bør man derfor grave litt for å se om modellen har alvorlige gjengangermangler. Eller kjøpe noe med garanti. For mange vil det bli langt rimeligere..

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva folk har så imot franske biler, mor og far har kjørt 250000km på en og samme Citroen, en C5 02mod. Påkosta det som er nødvendig og ikke blitt noe dyrere enn andre biler de har hatt. Runda 320000km før toppakninga røyk, men da hadde de vært sløve med oljeskift og vedlikehold pga alder og kilometer. Traust kjærre!

 

Forøvrig pleier automatkasser å holde bilens levetid, men sørg for hyppige oljeskift. Noen kasser har såkalt evigvarende olje, men det er det jo slettes ikke. ;) Har du tenkt på hva clutch kan koste å skifte? Far hadde en Saab der de skulle ha 15000kr... Men bare vær nøye med oljeskift, gjerne hyppigere enn angitt, så går det nok fint. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ingen absolutte svar på spørsmålene dine. Avhengig av type og modell så kan automatkassene være døgnfluer, eller de kan være så godt som garantert til å leve ut resten av bilen sin levetid. Turbo er litt mer risikabelt, men også her så er det alt for avhengig av modell for at jeg skal kunne gi et definitivt svar.

 

Selv så er jeg nokså trygg på at min automatkasse skal vare i 10 år til, men unngikk aktivt Audi A4 B5 med 1.8T-motoren fordi jeg vet at det er et stort vedlikeholdsproblem.

Lenke til kommentar

Alt er avhengig av servicehistorikk, forrige eiere og hvordan ting har blitt tatt vare på. Har selv en manuelbil med turbo som jeg personlig har kjørt nærmere 50k sia i fjor. Kjøpt billig og bytta slitedeler. Turbo kan holde lenge vis man er nøye på olje og service. Man får uansett tegn på at en turbo nærmer seg havari ved blårøyk ved kald motor m.m.

Lenke til kommentar

Automatkasser kan ryke og jeg har opplevd begge deler.

Første bilen jeg hadde med automat var en Nissan laurel 2,4 bensin med som var gått 227000km når jeg kjøpte den og 320000 når jeg solgte den med helt uproblematisk automatkasse.

Chevrolet Caprice med 350 motor og TH700 kasse tok kvelden etter et ukjent antall kilometer, men heldigvis kosta nyoverhalt kasse fra USA ferdig mumset og levert i norge 16500NOK så var ingen krise når kassa på den røyk.

Lenke til kommentar

Service hjelper mye, men en overarbeidet turbo, slik som på 1.8T vil nesten uansett bli for varm og knele en gang før resten av bilen gjør det.

 

Det er spesielt små motorer som må dra på mye vekt som sliter med påliteligheten. Volkswagen sine små dieselmotorer og Ford sine ecoboost-motorer har også turbo som et svakt punkt.

 

Angående automatkasser så har jeg personlige og upålitelige observasjoner om at det er få E39er som skrotes pga. problemer med automatkassen, som er årsaken til at jeg ikke stusset over mitt valg.

Lenke til kommentar

Her var det mange bra innspill :)

 

Dette ble nok litt vel generelt fra min side, er bare det at jeg ikke vil se på bil som bor på verksted og spiser kosepengene mine.

 

Jeg kommer nok til å ha min bil så lenge så den holder og er økonomisk å koste penger på, men jeg har ikke sluttet å se på biler på finn.no av den grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...