Gå til innhold

Ikke opplyst om ikke-utskiftbare lys i taklamper


Stolsete

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Foreldrene mine kjøpte to taklamper (2 x 1300,-) for noen uker tilbake hos en elektrobutikk (med elektrikere). De ringte etter en elektriker fra et annet firma, og jeg var hjemme når han satte opp lampene. Det viste seg at taklampene var med ledlys som ikke kan skiftes ut. Levetiden på lysene er 15 000 timer, noe som gjør at vi må få en elektriker tilbake og kjøpe nye lamper om under 2 år (lampene står på 24/7). 

 

Foreldrene mine fikk ikke opplyst fra selger at lampene hadde lys som ikke kan skiftes, og hadde de visst det ville de ikke ha kjøpt lampene - noe jeg ser på som mangel etter forbrukerkjøpsloven § 15 b og § 16 b. De regnet også med at en lampe skal vare i mer enn 2 år.      

 

Dessuten går ikke lampekuppelen helt opp til taket slik at vi ser direkte på ledlysene fra enkelte vinkler som er veldig ubehagelig. 

 

Er dette noe vi kan klage på, og i så fall hva tror dere vi kan oppnå med det?

 

Takker på forhånd for svar!  

Endret av Stolsete
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sannsynligvis ikke. Det forventes at en forbruker gjør litt research selv før man kjøper slikt. 

 

Kan dem ikke bare bytte lampene selv? hvorfor 10-doble kostnaden og hyre elektriker til å bytte en lampe? helt lovlig å gjøre selv. 

 

At lampen ikke lyser behagelig er nok ingen grunn til å få erstatning. 

Lenke til kommentar

Snakk med butikken, de fleste seriøse butikker er imøtekommende og vet at det er lurt å gi god service i slike situasjoner, veldig dumt å få dårlig rykte pga 2.600,- lusne kroner.

 

Det forventes ikke at en forbruker skal sjekke hva de kjøper mer enn det som er innafor normalen, å sjekke om lampen har utskiftbare pærer er utenfor normalen da det ikke er vanlig at man ikke kan skifte pærer selv. Dette burde butikken opplyst om.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Snakk med butikken, de fleste seriøse butikker er imøtekommende og vet at det er lurt å gi god service i slike situasjoner, veldig dumt å få dårlig rykte pga 2.600,- lusne kroner.

 

Det forventes ikke at en forbruker skal sjekke hva de kjøper mer enn det som er innafor normalen, å sjekke om lampen har utskiftbare pærer er utenfor normalen da det ikke er vanlig at man ikke kan skifte pærer selv. Dette burde butikken opplyst om.

Men om man forventer at pærene kan byttes, hvorfor undersøkte de ikke hvilke pærer de måtte kjøpe? Det er ikke vanlig at pærene følger med på en lampe. Hvis det er sånn at de spurte butikken, og de ansatte sa "det følger med pære", så burde helt klart de ansatte ha sagt i fra at pærene ikke kunne byttes. Hvis kjøper ikke spurte om pære, så er det ikke å forvente at butikken informerer om det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Snakk med butikken, de fleste seriøse butikker er imøtekommende og vet at det er lurt å gi god service i slike situasjoner, veldig dumt å få dårlig rykte pga 2.600,- lusne kroner.

 

Det forventes ikke at en forbruker skal sjekke hva de kjøper mer enn det som er innafor normalen, å sjekke om lampen har utskiftbare pærer er utenfor normalen da det ikke er vanlig at man ikke kan skifte pærer selv. Dette burde butikken opplyst om.

Men om man forventer at pærene kan byttes, hvorfor undersøkte de ikke hvilke pærer de måtte kjøpe? Det er ikke vanlig at pærene følger med på en lampe. Hvis det er sånn at de spurte butikken, og de ansatte sa "det følger med pære", så burde helt klart de ansatte ha sagt i fra at pærene ikke kunne byttes. Hvis kjøper ikke spurte om pære, så er det ikke å forvente at butikken informerer om det heller.

 

 

De spurte om de følgte med pærer til lampene og da fikk de til svar at de følgte med i eskene. 

 

Hva mener dere de kan be om/kreve fra butikken? De vil jo få lampe- og elektrikerutgifter om 2 år igjen som de ikke ville ha fått dersom de fikk opplyst om hvilke lyspærer det var - tror dere butikken vil gi dem nye lamper og sette de opp for dem nå? Eller er jeg litt for positiv/naiv?

Lenke til kommentar

sannsynligvis ikke. Det forventes at en forbruker gjør litt research selv før man kjøper slikt. 

 

Kan dem ikke bare bytte lampene selv? hvorfor 10-doble kostnaden og hyre elektriker til å bytte en lampe? helt lovlig å gjøre selv

 

At lampen ikke lyser behagelig er nok ingen grunn til å få erstatning. 

 

Sannhet med betingelser. 

 

Du kan bytte den, hvis den er koblet med DLC-stikk. Hvis den er fast tilkoblet, og kabler er koblet rett i lampe er det ikke lov.

Lenke til kommentar

 

sannsynligvis ikke. Det forventes at en forbruker gjør litt research selv før man kjøper slikt. 

 

Kan dem ikke bare bytte lampene selv? hvorfor 10-doble kostnaden og hyre elektriker til å bytte en lampe? helt lovlig å gjøre selv

 

At lampen ikke lyser behagelig er nok ingen grunn til å få erstatning. 

 

Sannhet med betingelser. 

 

Du kan bytte den, hvis den er koblet med DLC-stikk. Hvis den er fast tilkoblet, og kabler er koblet rett i lampe er det ikke lov.

 

Sikker?

 

  • Koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen.

Så lenge lampene har en slags "skruterminal" hvor du kan skru ut og sette i ledninger så kan du bytte dem ut... kan du ikke?

Lenke til kommentar

Men om man forventer at pærene kan byttes, hvorfor undersøkte de ikke hvilke pærer de måtte kjøpe? Det er ikke vanlig at pærene følger med på en lampe. Hvis det er sånn at de spurte butikken, og de ansatte sa "det følger med pære", så burde helt klart de ansatte ha sagt i fra at pærene ikke kunne byttes. Hvis kjøper ikke spurte om pære, så er det ikke å forvente at butikken informerer om det heller.

 

 

I mitt lange liv har jeg kjøpt opptil flere lamper av ulike slag. Det har aldri falt meg inn å spørre om pæra kan skiftes, det tar jeg som en selvfølge(i liket med alle andre...). Hvis en lampe er så spesiell at man må ha elektriker for å bytte pære må man forvente å bli opplyst om dette.

Lenke til kommentar

Jeg har taklampe med LED på soverommet.

Så langt kjempefornøyd.

 

Når den ryker må jeg bytte den med ny.

Det er dumt at jeg ikke bare kan bytte pære, men jeg tror den skal holde lenge.

Om skruehullene er like, er ikke det allverdens jobb.

Om skruehullene er annerledes, må jeg borre i betong. Det blir straks verre.

 

Jeg er uansett frisk og kompetent til å gjøre jobben selv.

Tror det er denne jeg har:

econ_white-30rozr45f2nvdlfoeerj7k.jpg

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

De spurte om de følgte med pærer til lampene og da fikk de til svar at de følgte med i eskene. 

 

Hva mener dere de kan be om/kreve fra butikken? De vil jo få lampe- og elektrikerutgifter om 2 år igjen som de ikke ville ha fått dersom de fikk opplyst om hvilke lyspærer det var - tror dere butikken vil gi dem nye lamper og sette de opp for dem nå? Eller er jeg litt for positiv/naiv?

 

Når dere ble informert om at det ikke var mulig å bytte pærer, hvorfor ville dere fortsatt ha de montert? Slik jeg ser det gjorde dere det fort vanskeligere for dere selv når dere må levere de tilbake 'brukt'.

 

Når det kommer til salget vil jeg si at det kommer veldig an på hvordan de ble gjort, hvis dine foreldre selv fant lampene de ønsket har jo ikke selger noe grunn til å overprøve det valget. Men var det slik at selger anbefalte de lampene har han selvfølgelig mer ansvar. Det var jo for så vidt ikke galt det han sa om at lyspærer fulgte med.

Lenke til kommentar

 

Når dere ble informert om at det ikke var mulig å bytte pærer, hvorfor ville dere fortsatt ha de montert? Slik jeg ser det gjorde dere det fort vanskeligere for dere selv når dere må levere de tilbake 'brukt'.

 

 

Les førsteinnlegget en gang til, der står det tydelig at de ikke ble opplyst om dette, og at de i såfall ikke hadde kjøpt dette produktet.

Lenke til kommentar

Les førsteinnlegget en gang til, der står det tydelig at de ikke ble opplyst om dette, og at de i såfall ikke hadde kjøpt dette produktet.

 

Selger var heller ikke den som monterte hvis du leser første posten, slik jeg leser den ble han informert om dette av elektriker som monterte.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Er selger pliktig til å informere om noe skulle være unormal side ved et produkt? Som god service ser jeg på det som naturlig at de skal gjøre dette, men jeg skjønner ikke at det skal være noen lov som tvinger dem til det. Og hva er grensen for hva som er unormal?

-Dagens mobiler kan man ikke bytte batterier på selv. Er dette noe selger må presisere hver gang han selger en mobil?

-Mange laptoper kommer har blitt vanskeligere å skifte ram/harddisk på selv. Er dette noe selger må informere kunden om?
-En PC som står i et sagbruk blir den full av støv og potensielt tar skade av det. Har kunden angrerett siden selger ikke nevnte det?

-En dieselbil som kjøres helt tom for drivstoff kan ta skade av det. Er det selgers jobb å informere kunden om?

-Kunde kjøpte en smarttelefon og dusjet med den og den ble ødelagt. Er selgeren skyldig som ikke sa i fra om dette ved salg?

 

Listen kan fortsette i det uendelige, og hvis selger måtte stått og ramset opp alle minusene med et produkt til hver kunde hadde han måtte brukt en halvtime ekstra per kunde. Hvor går grensen for hva selger i så fall plikter å opplyse om i så fall?

Lenke til kommentar
Listen kan fortsette i det uendelige, og hvis selger måtte stått og ramset opp alle minusene med et produkt til hver kunde hadde han måtte brukt en halvtime ekstra per kunde. Hvor går grensen for hva selger i så fall plikter å opplyse om i så fall?

 

Fordi 99,99 % av alle lamper har pærer som kan byttes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

-Dagens mobiler kan man ikke bytte batterier på selv. Er dette noe selger må presisere hver gang han selger en mobil?

 

Ikkje no lenger, då batterier som forbrukaren ikkje sjølv kan bytte har blitt bransjestandaren. Men for 15-20 år sidan når mobilane hadde batteripakkar som enkelt kunne byttast ut med vanlige AA-batteri dersom ein ikkje hadde tilgang til ladaren, så ville slik informasjon ha vært viktig for forbrukaren å få vite om.

 

-Mange laptoper kommer har blitt vanskeligere å skifte ram/harddisk på selv. Er dette noe selger må informere kunden om?

 

Spørs kor vanskelig det er. Til no så er vell ram og harddisk ein av dei få tinga som forbrukaren fortsatt lett kunne bytte ut sjølv, dersom laptoppen som du kjøper i dag kun kan åpnast på verksted og dermed i realiteten er el-avfall når den begynder å bli treig, så er også det informasjon som forbrukaren har grunn til å forvente å få.

Men her beveger bransjen seg i den rettninga av at bærbare datamaskiner likner på nettbrett og mobiltelefonar slik at forbrukaren snart ikkje lenger kan forvente at elektronikken dei kjøper er mulig å reparere sjølv.

 

-En PC som står i et sagbruk blir den full av støv og potensielt tar skade av det. Har kunden angrerett siden selger ikke nevnte det?

Nei, slike ting treng ikkje selgaren å nevne med mindre kunden ber om slik informasjon, eller at kunden beskriver kva PC'en skal brukast til.

Selgaren kan trygt ta utgangspunkt i at kunden har tenkt å bruke produktet på vanlig måte.

 

-En dieselbil som kjøres helt tom for drivstoff kan ta skade av det. Er det selgers jobb å informere kunden om?

 

JDet skal ikkje være nødvendig å spesifisere slike ting med mindre kunden beskriver eit slikt spesielt bruksområde der den gamle bensinbilen blei brukt til å kjøyre tom for drivstoff og at kunden no vil ha ein ny slik bil og lurer på om dieselbil oppfyller dette behovet. I tillegg henvises det til brukarmanualen til bilen. 

 

-Kunde kjøpte en smarttelefon og dusjet med den og den ble ødelagt. Er selgeren skyldig som ikke sa i fra om dette ved salg?

Ikkje enda, då utgangspunktet fortsatt er at elektronikk ikkje tåler vatn. Men dersom det er nokre år er slik at nesten alle mobiltelefonane på markedet er heilt vanntette så må nok ein selgar opplyse om kva mobiltelefonar som ikkje er vanntette.

 

 

 

I praksis så er det ikkje noke problem for selgaren å opplyse om slike ting, då dette vanligvis blir gjort i forbindelse med at selgaren også foreslår eit langt dyrare alternativ av betre kvalitet enn det produktet som kjøparen står og vurderer. 

Lenke til kommentar

Er selger pliktig til å informere om noe skulle være unormal side ved et produkt?

Som god service ser jeg på det som naturlig at de skal gjøre dette, men jeg skjønner ikke at det skal være noen lov som tvinger dem til det. [...]

Ja, det er han forpliktet til.

Jo, det finnes en lov som tvinger han.

 

Forbrukerkjøpsloven:

 

"§ 15. Tingens egenskaper

 

[...] Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper [...]

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b)selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet [...]"

 

Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34 for hele Forbrukerkjøpsloven.

 

Så hvis forbrukeren har grunn til å forvente at lyspærer kan byttes, så er det en mangel hvis de ikke kan byttes og avtalen ikke sier noe annet.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...