ØrjanM Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Jeg skal styre 2 motorer (pumper) med felles start og stopp. Jeg skal ha drift lampe og lampe for overbelastning av hver pumpe samt lampe ved høyt vannivå i tank med sirene som kan skrues av/på. Ser skjema jeg har tegnet fornuftig ut? Lenge siden jeg har styrt med automatikk. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Moderatormelding Trådtittel er endret til noe mer beskrivende, samt flyttet til en mer passende kategori, i henhold til retningslinjene punkt 2.1 og punkt 2.3.Reaksjoner på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Det jeg tenker først på er hvorfor du behøver 2 sett holdekontakter? 1 bør jo holde hvis motorene alltid skal gå likt. Hvordan er det ment at man skal måle om motorene blir overbelastet? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Høyt nivå lampen vill jo alltid stå på, Så denne delen må du gjøre om på. I tillegg mangler du knapp for å skru av sirenen. Ellers bør du få inn mer merking av utstyr, motorvern har jo ikke merking, sirenen må få symbol, forklaring til merking osv. Lenke til kommentar
ØrjanM Skrevet 15. november 2016 Forfatter Del Skrevet 15. november 2016 Høyt nivå lampen vill jo alltid stå på, Så denne delen må du gjøre om på. I tillegg mangler du knapp for å skru av sirenen. Ellers bør du få inn mer merking av utstyr, motorvern har jo ikke merking, sirenen må få symbol, forklaring til merking osv. Endret litt på tegningen. Den var litt slurvete. Hvordan ser det ut nå? http://bildr.no/view/T3pEMHZo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Høyt nivå lampen vill jo alltid stå på, Så denne delen må du gjøre om på. I tillegg mangler du knapp for å skru av sirenen. Ellers bør du få inn mer merking av utstyr, motorvern har jo ikke merking, sirenen må få symbol, forklaring til merking osv. Endret litt på tegningen. Den var litt slurvete. Hvordan ser det ut nå? http://bildr.no/view/T3pEMHZo Ja det ser greit ut det der, du bør dog slenge inn ett ikon på sirenen. Sjekk google for hvordan den skal se ut. Lenke til kommentar
Elnix Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Fortsatt litt småplukk. - Alle komponenter må ha merking uansett hvor de er plassert på tegningen. - Hjelpekontakten til driftslyset, hvor henter du den? - Hjelpekontakter på motorvern må være NO med mindre du vil at lyset skal slukke når motoren går i feil (97/98 er riktig, men symbolet er feil). - Ville brukt et annet symbol for ON/OFF vender for sirene. Som nevnt må også symbolet for sirenen på plass. I tillegg er den koblet i serie med lyset slik du har tegnet nå, og så lenge du fortsatt har direkte forbindelse fra flottøren til lyset vil det fungere dårlig. Foreslår at du trekker -X1:10 direkte ned til L2. Angående 2 holdekontakter, så blir dette egentlig en vurderingssak med tanke på redundans og systemkrav. Dette må en bare vurdere med tanke på hvilken jobb pumpene skal utføre. Jeg ville nok tatt med begge, slik som du tegnet først Lenke til kommentar
ØrjanM Skrevet 15. november 2016 Forfatter Del Skrevet 15. november 2016 Fortsatt litt småplukk. - Alle komponenter må ha merking uansett hvor de er plassert på tegningen. - Hjelpekontakten til driftslyset, hvor henter du den? - Hjelpekontakter på motorvern må være NO med mindre du vil at lyset skal slukke når motoren går i feil (97/98 er riktig, men symbolet er feil). - Ville brukt et annet symbol for ON/OFF vender for sirene. Som nevnt må også symbolet for sirenen på plass. I tillegg er den koblet i serie med lyset slik du har tegnet nå, og så lenge du fortsatt har direkte forbindelse fra flottøren til lyset vil det fungere dårlig. Foreslår at du trekker -X1:10 direkte ned til L2. Angående 2 holdekontakter, så blir dette egentlig en vurderingssak med tanke på redundans og systemkrav. Dette må en bare vurdere med tanke på hvilken jobb pumpene skal utføre. Jeg ville nok tatt med begge, slik som du tegnet først -Hjelpekontakten til driftslyset tar jeg rett fra holdekontakten NO på Q1. Skal endre litt på tegningen og hente den rett fra 13 istedenfor L1. - Kontakten på motorvernet skal selvfølgelig være NO på tegningen. - Symbol for sirene skal inn - Hvorfor vil den ikke virke i serie? Fort gjort å flytte forbindelsen ned til L2, så det kan jeg gjøre. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Sirenen vill ikke være aktiv når bryteren står i åpen stilling, nei. Lenke til kommentar
Elnix Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 -Hjelpekontakten til driftslyset tar jeg rett fra holdekontakten NO på Q1. Skal endre litt på tegningen og hente den rett fra 13 istedenfor L1. - Kontakten på motorvernet skal selvfølgelig være NO på tegningen. - Symbol for sirene skal inn - Hvorfor vil den ikke virke i serie? Fort gjort å flytte forbindelsen ned til L2, så det kan jeg gjøre. Høres bra ut, visst ikke ville stopp-knappen ha funka dårlig ettersom den samme hjelpekontakten er brukt som holdekontakt. Dersom du dropper direkteforbindelsen mellom flottør og lys (husk at strømmen tar letteste vei), vil sirenen fungere i serie, men da blir spenningen fordelt over både lys og sirene. Resultatet blir da svakere lys og svakere lyd enn normalt. Er dette en akseptabel løsning, så er det ikke feil, men som hovedregel bør ikke forbrukere kobles i serie. Lenke til kommentar
ØrjanM Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Nå er styringen bygd og alt fungerte smurt. Takk for hjelpen :-D Nå har jeg et nytt spørsmål, i og med at jeg er litt rusten på automasjon: Jeg har en vribryter (auto/manuell) som starter en vifte og åpner noen spjeld(NC). Viften kan kjøres manuelt og automatisk(ved brann). Spjeldene ligger normalt med spenning(lukket spjeld) og skal åpne dersom vribryteren står i manuell eller auto. Jeg klarer å koble det opp slik at spjeldene åpnes(mister spenning) når vribryteren står i auto, men jeg ønsker også at de skal åpnes når bryteren står i manuell. Noen forslag? :-) Endret 8. desember 2016 av ØrjanM Lenke til kommentar
ØrjanM Skrevet 21. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2016 Nå er styringen bygd og alt fungerte smurt. Takk for hjelpen :-D Nå har jeg et nytt spørsmål, i og med at jeg er litt rusten på automasjon: Jeg har en vribryter (auto/manuell) som starter en vifte og åpner noen spjeld(NC). Viften kan kjøres manuelt og automatisk(ved brann). Spjeldene ligger normalt med spenning(lukket spjeld) og skal åpne dersom vribryteren står i manuell eller auto. Jeg klarer å koble det opp slik at spjeldene åpnes(mister spenning) når vribryteren står i auto, men jeg ønsker også at de skal åpnes når bryteren står i manuell. Noen forslag? :-) Opp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå