Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor tømmes bilbatteriet over natta?

SittBull

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt bilen i over 6 år. I desember 2015 skiftet jeg dynamo og batteriet ble kjøpt tidligere i år, da jeg opplevde at bilen av og til var tom for strøm.

Jeg har nylig skiftet EGR-ventil, etter det opplevde jeg at batteriet var flatt etter at bilen ikke hadde vært i bruk noen døgn. Jeg fikk ladet det opp etter å ha kjørt noen mil og trodde alt var i orden.

Men det har ikke blitt bedre, av og til er det så lite strøm at jeg må låse opp med nøkkel og skyve/rette opp sidespeilene for hånd. Jeg får startet i bakke eller med startkabler og den lades opp når jeg kjører. Jeg har nå to batterier, lader de opp inne, men når de kobles til bilen er det tomt etter ca 4 timer.

Er det noen her som kan gi meg noen tips på hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 timer på et 60a batteri betyr at noe trekker 10-15a per time, noe som er mye effekt og det er en alvorlig feil et sted. En måte å gjøre det på er å ta ut sikringer. Begynne å ta ut og koble på batteriet etterpå. På denne måten finner en hvilke kurs som trekker strøm. En merkeforhandler kan koble på avansert diagnose utstyr og finne ut hvor feilen er, men dette koster jo endel penger.

Endret av Baardson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres nesten ut som du har en (eller flere) jordfeil, som gjør at det er noe som trekker strøm til enhver tid.

En kjenning av meg hadde jordfeil på kjørervarmeren i sin bil, og det tømte bilbatteriet over natten.

Hva skjer om du kobler fra batteriet da, er det «fyrverkeri» av gnister?

Baardson kom med et godt tips, sett på et tang Amperemeter og begynn å ta ut en etter en sikring, da ser du når strømforbruket minker/forsvinner og da vet du i hvert fall hvilken krets det er feil på. Det kan gjøre det mye enklere å finne hva det er feil på.

Er jo ikke nødvendigvis en fasit dette heller, men det kan i hvert fall gjøre feilsøkingen lettere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...