wampster Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Hei. Har fått en god ide etter mange mange dårlige. (La oss gå utifra at det er en veldig god ide som evt bedrifter vil bruke på sine produkter rundt om i verden). Jeg har derimot ikke kunnskap nok til å lage/produsere produktet selv. Ei heller lage en demo/showcase. Det er absolutt 100% uaktuelt å pitche ideen til noen med kunnskapen/teknologien til å lage den, ettersom jeg da ikke trengs lenger. Hvordan kan man pitche ideen/få solgt ideen? Har også snakket med en advokat ang patent og han mente det var veldig dumt, da det vil koste altfor mye og gi de store bedriftene ideen uten at jeg som enkeltperson kan gjøre noe mot det. Noen tips til fremgangsmåte? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Dumt å ta patent? Høres dumt ut. For å selge ideèn, uten patent, så må du ta sjansen og håpe på at den ikke blir stjålet. Du kan dog betale noen for å lage en prototyp og ha en kontrakt som gjør at de må betale i dyre dommer hvis de stjeler ideèn. Nå vet jeg ikke hva ideèn er, men det kan bli dyrt å få noen til å lage en prototyp. Selv om du kommer med en prototyp til en bedrift så kan de stjele ideèn din hvis du ikke har patent. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 (endret) Dumt å ta patent? Høres dumt ut.(...) Det gis ikke patent på en idé uten å forklare eller vise hvordan den kan gjennomføres i praksis, hvis ikke man ikke kan lage en demonstrasjon får man ikke patent. Men vanligvis er det slik at når man får en god ide, er man ikke første person som kommer på dette. Og derfor er patenter vanligvis bortkastet tid og penger for privatpersoner da det ikke skal mye til å gjøre din patent ugyldig. til informasjon: https://www.patentstyret.no/tjenester/patent/hva-kan-du-soke-patent-pa/ Endret 15. november 2016 av Civilix Lenke til kommentar
wampster Skrevet 15. november 2016 Forfatter Del Skrevet 15. november 2016 Ifølge advokaten jeg snakket med har de fleste store firmaer patenthaier (folk som leter igjennom nye patenter) for å finne ideer til egne produkter. Noe som for meg gir mening. Eneste grunnen til at dette (min ide) ikke er i bruk enda (tror jeg) er at ingen har kommet på ideen enda. Legger jeg ut ideen som patent vil det ikke gå lang tid før det blir tatt i bruk, og jeg har ikke tid/økonomi eller kunnskap til å gjøre noe med det.. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Med kun ein idé så er det veldig vanskelig å kome seg nokon veg. For at du skal fortelle kva din idé går ut på så vil du vell kreve at det blir inngått ein avtale som gjer at idéen ikkje kan stjelast? Og svært få av dei som har muligheit til å gjere noke med idéen din vil signere ein slik avtale, risikoen er for stor for at din idé er så enkel og diffus at kontrakta kan gjere seg gjeldande for nesten alt. Og utan å vite kva idéen din er så vil heller ingen betale noke nevneverdig for den. Du har då kun to valg. Enten må du hoste opp pengane til å betale dei som kan gjere noke med idéen din (få vil gjere all jobben kun for ein vag lovnad om å få betalt). Eller så må du offentleggjere idéen din slik at nokon kan bruke den, men då tjener ikkje du noke. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 15. november 2016 Forfatter Del Skrevet 15. november 2016 Min ide er veldig spesifik. Vet akkurat hva/hvordan/på hvilken måte, hvilken teknologi som skal benyttes etc. Får brainstorme litt rundt hvordan jeg kan få til noe. Innspill er alltid godt mottatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå