tkv95 Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Hei! Meg og min samboer leier en liten del av utleiers hus som han selv bor i, og inkludert i leien er kabel-tv osv. Vi kjøpte oss ny tv i juni når vi flyttet inn og jeg har nå fått nrk lisens regning i posten. Mitt spørsmål er da; I kontrakten våres så står det at vi leier en del av utleiers bolig, det er altså IKKE to boenheter i huset, som også er registrert i kommunen - kvalifiseres vi da som to separate husholdninger som må betale egen lisens når begge dekodere står i huseiers navn? Lenke til kommentar
Nexx Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Det finnes untak til "en lisens pr hustand" regeln." Bl.a hvis du er over 18 eller ikke forsørget av andre. Les lignende tilfelle: https://www.nrk.no/livsstil/en-nrk-lisens-per-husstand_-1.6282523 Enkleste blir å plombere TVn eller melde den som solgt, men regningene du alt har fått må du nok betale uansett Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Er du i tvil, skal du betale. NRK tar ikke feil. Så til unntaket som bekrefter regelen: Jeg kjøpte en VHS-spiller for mange år siden, og fikk den registrert på meg (jeg tenkte ikke over hvem den stod på). Jeg var da 14-15 år, og NRK sendte regning. Den slapp jeg riktig nok å betale (!). Tipper de har rutiner for sjekk av alder i dag. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Spørs korleis dere bor. Er dere en del av utleiers husstand så held det med ein lisens. Men med tanke på at dere betaler husleige og har egen TV så er det nok tvilsomt at dere har felles husstand, som då ofte også innebærer element av felles økonomi innad i husstanden. 2 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Dette er ikke mer komplisert enn hva som står beskrevet her: https://www.nrk.no/lisens/sv-kun-hvem-skal-betale-1.11575233 1 Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Det er litt moralsk spørsmål også. Benytter dere tjenesten så betaler en for den. Er ikke vanskeligere enn det. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Det er litt moralsk spørsmål også. Benytter dere tjenesten så betaler en for den. Er ikke vanskeligere enn det. Jeg mistenker at NRK ikke setter pris på denne tolkningen, i hvert fall ikke hvis den skal gjelde begge veier. Det er mange som må betale NRK-lisens selv om de aldri benytter tjenesten. 4 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Det er litt moralsk spørsmål også. Benytter dere tjenesten så betaler en for den. Er ikke vanskeligere enn det.Jeg mistenker at NRK ikke setter pris på denne tolkningen, i hvert fall ikke hvis den skal gjelde begge veier. Det er mange som må betale NRK-lisens selv om de aldri benytter tjenesten. Jeg tviler meget sterkt på at det er mange som ALDRI er innom Nrk tvkanal i løpet av et kalenderår. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Man skal betale TV lisens hvis man er over 18 år og har egen TV, selv om man bor hjemme på gutterommet. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Man skal betale TV lisens hvis man er over 18 år og har egen TV, selv om man bor hjemme på gutterommet. Hvorfor slenge ut feilaktige påstander når all riktig og nødvendig informasjon er linket til lenger oppe i tråden. 3 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Det er litt moralsk spørsmål også. Benytter dere tjenesten så betaler en for den. Er ikke vanskeligere enn det.Jeg mistenker at NRK ikke setter pris på denne tolkningen, i hvert fall ikke hvis den skal gjelde begge veier. Det er mange som må betale NRK-lisens selv om de aldri benytter tjenesten. Jeg tviler meget sterkt på at det er mange som ALDRI er innom Nrk tvkanal i løpet av et kalenderår. Da tar du nok veldig feil. Jeg vet om et større antall som kun har TV, men bare bruker den til Netflix, streaming og surfing på nett. De har ikke mulighet til å gå innom NRK sine kanaler da det ikke er koblet opp. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Man skal betale TV lisens hvis man er over 18 år og har egen TV, selv om man bor hjemme på gutterommet. Hvorfor slenge ut feilaktige påstander når all riktig og nødvendig informasjon er linket til lenger oppe i tråden. Det var sånn reglene var sist jeg sjekket ihvertfall. Men jeg glemte å si at det må være tuner i TV'en eller man må ha annen mottaker med tuner for at man skal måtte betale lisens. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Man skal betale TV lisens hvis man er over 18 år og har egen TV, selv om man bor hjemme på gutterommet. Hvorfor slenge ut feilaktige påstander når all riktig og nødvendig informasjon er linket til lenger oppe i tråden. Det var sånn reglene var sist jeg sjekket ihvertfall. Men jeg glemte å si at det må være tuner i TV'en eller man må ha annen mottaker med tuner for at man skal måtte betale lisens. Sånn er ikke reglene, og sånn har ikke reglene vært. "Reglene" er linket til lenger oppe i tråden. Der står alt du trenger å vite, svart på hvitt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 (endret) Man skal betale TV lisens hvis man er over 18 år og har egen TV, selv om man bor hjemme på gutterommet. Hvorfor slenge ut feilaktige påstander når all riktig og nødvendig informasjon er linket til lenger oppe i tråden. Det var sånn reglene var sist jeg sjekket ihvertfall. Men jeg glemte å si at det må være tuner i TV'en eller man må ha annen mottaker med tuner for at man skal måtte betale lisens. Sånn er ikke reglene, og sånn har ikke reglene vært. "Reglene" er linket til lenger oppe i tråden. Der står alt du trenger å vite, svart på hvitt. Ok da Endret 18. november 2016 av medlem-329093 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Man skal betale TV lisens hvis man er over 18 år og har egen TV, selv om man bor hjemme på gutterommet. Hvorfor slenge ut feilaktige påstander når all riktig og nødvendig informasjon er linket til lenger oppe i tråden. Det var sånn reglene var sist jeg sjekket ihvertfall. Men jeg glemte å si at det må være tuner i TV'en eller man må ha annen mottaker med tuner for at man skal måtte betale lisens. Sånn er ikke reglene, og sånn har ikke reglene vært. "Reglene" er linket til lenger oppe i tråden. Der står alt du trenger å vite, svart på hvitt. I artikkelen til NRK som det er linka til står det blant anna: Privatpersoner kan ha flere mottakere på samme lisens forutsatt at mottakerne brukes av lisenshaveren selv, ektefelle/samboer og/eller hjemmeboende barn som forsørges fullt ut av lisenshaveren, jfr. § 4 i Forskrifter om fjernsynsmottakere. Øvrige husstandsmedlemmer som forsørger seg selv skal betale egen lisens dersom de har egen mottaker i bruk. Den som har skattbar inntekt, trygd eller studielån regnes som selvforsørget. Dette er ikkje det samme som at personar over 18 år som bur heime med eigen TV må betale lisens. Men det står at heimebuande barn som ikkje fullt ut blir forsørga av foreldra må betale eigen lisens. Så ein 18 åring som bur på gutterommet kan lett falle innunder definisjonen av husstandsmedlem som delvis forsørger seg sjølv. Ein 18-åring som går på vidaregåande blir nok forsørga fullt ut av foreldra etter foreldra sin plikt om å forsørge barna til dei blir 18 eller er ferdig med den utdanning som må reknast som vanlig (vgs), vil då ikkje måtte betale lisens. Men ein 18-åring som har hoppa av skulen og no har fått seg ein liten jobb, og kanskje også betalar litt av husholdningsutgiftene vil måtte betale lisens fordi han ikkje lenger fullt ut blir forsørga av foreldrene. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Det er litt moralsk spørsmål også. Benytter dere tjenesten så betaler en for den. Er ikke vanskeligere enn det. Jeg mistenker at NRK ikke setter pris på denne tolkningen, i hvert fall ikke hvis den skal gjelde begge veier. Det er mange som må betale NRK-lisens selv om de aldri benytter tjenesten. Jeg tviler meget sterkt på at det er mange som ALDRI er innom Nrk tvkanal i løpet av et kalenderår. Da tar du nok veldig feil. Jeg vet om et større antall som kun har TV, men bare bruker den til Netflix, streaming og surfing på nett. De har ikke mulighet til å gå innom NRK sine kanaler da det ikke er koblet opp. ..og de ser aldri Nrk hos venner/bekjente/skole osv? Eller er innom Nrk.no..eller hører på Nrk radio? Jeg sliter med å forstå at noen kan isolere seg helt fra Nrk sine tjenester i dagens samfunn, de har et utrolig bredt utvalg. Så moralsk sett så burde ALLE være med på spleiselaget for å drifte Nrk og det burde gått via skatteseddelen. 1 Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Det er litt moralsk spørsmål også. Benytter dere tjenesten så betaler en for den. Er ikke vanskeligere enn det.Jeg mistenker at NRK ikke setter pris på denne tolkningen, i hvert fall ikke hvis den skal gjelde begge veier. Det er mange som må betale NRK-lisens selv om de aldri benytter tjenesten. Jeg tviler meget sterkt på at det er mange som ALDRI er innom Nrk tvkanal i løpet av et kalenderår. Da tar du nok veldig feil. Jeg vet om et større antall som kun har TV, men bare bruker den til Netflix, streaming og surfing på nett. De har ikke mulighet til å gå innom NRK sine kanaler da det ikke er koblet opp. ..og de ser aldri Nrk hos venner/bekjente/skole osv? Eller er innom Nrk.no..eller hører på Nrk radio? Jeg sliter med å forstå at noen kan isolere seg helt fra Nrk sine tjenester i dagens samfunn, de har et utrolig bredt utvalg. Så moralsk sett så burde ALLE være med på spleiselaget for å drifte Nrk og det burde gått via skatteseddelen. Skulle bare vært tatt inn over skatten. Men kanskje de tenker på at lisensgreia skaper arbeidsplasser. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Skulle bare vært tatt inn over skatten. Men kanskje de tenker på at lisensgreia skaper arbeidsplasser. Uten å spore av med ein stor diskusjon på dette, så er årsaken til at lisensen ikkje blir krevd inn over skatteseddelen at statskanalen NRK skal være politisk uavhengig. Argumentasjonen der går på at dersom det er blir politisk bestemt kor mykje NRK skal få av skattepengane, så vil det kunne påvirke media på ein slik måte at dei ikkje tørr å rette kritikk i frykt for å miste inntektene. Det er i alle fall argumentasjonen for at lisensen blir holdt unna skattepengane. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 19. november 2016 Del Skrevet 19. november 2016 ..og de ser aldri Nrk hos venner/bekjente/skole osv? Eller er innom Nrk.no..eller hører på Nrk radio? Jeg sliter med å forstå at noen kan isolere seg helt fra Nrk sine tjenester i dagens samfunn, de har et utrolig bredt utvalg. Så moralsk sett så burde ALLE være med på spleiselaget for å drifte Nrk og det burde gått via skatteseddelen. Du trenger ikke betale lisens for å se NRK TV hos venner, ei heller hvis du kommer i skade for å se på en TV hos Elkjøp som tilfeldigvis viser en NRK-sending. Det er heller ikke lisens for å høre på NRKs radiokanaler, eller for å surfe innom nrk.no. Vi snakker selvfølgelig om å benytte seg av de tjenestene som per i dag er utløser lisens; og ja, jeg kjenner flere som betaler lisens men som aldri benytter seg av NRKs lisensbelagte tilbud. Lenke til kommentar
tkv95 Skrevet 20. november 2016 Forfatter Del Skrevet 20. november 2016 (endret) Det er litt moralsk spørsmål også. Benytter dere tjenesten så betaler en for den. Er ikke vanskeligere enn det.Jeg mistenker at NRK ikke setter pris på denne tolkningen, i hvert fall ikke hvis den skal gjelde begge veier. Det er mange som må betale NRK-lisens selv om de aldri benytter tjenesten.Jeg tviler meget sterkt på at det er mange som ALDRI er innom Nrk tvkanal i løpet av et kalenderår. Er mange som kjøper seg tv bare for å bruke den til PC, som meg og min samboer. Vi har dekoder men den brukes nesten aldri og er nedstøvet, og jeg leste at selv om man ikke har noen planer om å faktisk kjøpe seg dekoder og motta tv kanaler så må man fremdeles betale for lisensen. Skulle ha kjøpt på Finn.no Det plagsomme er at når vi kjøpte tv'en på Lefdal så fikk vi null informasjon om dette her, og så et halvt år senere får vi regning i posten. Endret 20. november 2016 av tkv95 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå