Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utkastelse av leietaker uten kontrakt

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! Litt fakta her for å gi et bedre bilde av saken:

Har leid ut et rom i leiligheten min til en bekjent fra skolen siden i sommer. Han signerte kontrakten og alt var under kontroll. Det gikk fint i starten, men allerede etter 1 mnd. så ble han hengende etter på leien. Ga han tid til å fikse opp i økonomien da jeg vet at som student er det ikke alltid like lett. Dette ble aldri bedre og pr. dags dato har han bare betalt for August og September. Kommer med den ene unnskyldningen etter den andre om hvorfor pengene kommer så seint. 

Ikke nok med det, så har jeg observert at ting blir tatt, generell mat og drikke, vin, sprit og diverse andre ting. Dette gjør han helt uten å spør og sier ikke noe om det før jeg legger merke til det og konferer han om dette. Da sier han at han ikke rakk vinmonopolet og skal kjøpe ny neste gang han er der f.eks.

Sist, men ikke minst så har jeg fått bekreftet at han røyker ulovlige narkotiske stoffer på terrassen og mest sannsynlig oppbevarer dette hjemme hos meg.  

Nå har jeg fått nok, ikke får jeg betalingen, jeg mangler nye ting hver uke og har heller ingen interesse av å bli assosiert med narkotika. Jeg har lyst å kaste han ut så raskt som mulig. Her dukker problemene opp:

1) Kontrakten vi signerte er borte. Den la jeg i en skuffe der jeg har diverse regninger/viktige papirer. Jeg er sikker på han har tatt den.

2) Sier jeg at han må flytte ut i løpet av måneden, så er jeg redd for at han stjeler alt jeg eier og har ved første mulighet når jeg er på skolen.

Jeg ønsker da å kaste han ut på dagen. Grunnen til at jeg skriver her, er for at jeg lurer på hvilke rettigheter har han oppi alt dette her?

Anonymous poster hash: 8e436...083

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har gode holdepunkter (hans egne innrømmelser) på at han stjeler fra deg vil du ha grunnlag for å heve leieavtalen, det vil si å frata ham retten hans til å bo der. Tyveri fra medbeboere er et mislighold som "gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør", jf. husleieloven § 9-9 første ledd bokstav e.

Det du ikke har lov til er å gjennomføre en fysisk utkastelse selv ("utkastelse" betyr her både det å kaste ut ham, det å fjerne tingene hans, og det å fysisk forhindre ham fra fortsatt bruk), det er det myndighetene (namsmannen) som har monopol på.

Dersom du hever leieavtalen må dette skje skriftlig, og du må begrunne det. Det skal stå eksplisitt i begrunnelsen at du pålegger leietakeren å flytte straks og fjerne tingene sine. Fjerner han ikke tingene sine har du rett til å be namsmannen om å gjøre det for hans regning (men det tar noe tid - minst halvannen måned, avhengig av hvor i landet du er).

Hvis leietaker ikke gir tilbake alle kopier av nøkler bør du skifte låser. Leietaker er erstatningsansvarlig for dette. Leietaker er erstatningsansvarlig for tapt leie som følge av heving.

Lenke til kommentar

Hvis du har gode holdepunkter (hans egne innrømmelser) på at han stjeler fra deg vil du ha grunnlag for å heve leieavtalen, det vil si å frata ham retten hans til å bo der. Tyveri fra medbeboere er et mislighold som "gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør", jf. husleieloven § 9-9 første ledd bokstav e.

Det du ikke har lov til er å gjennomføre en fysisk utkastelse selv ("utkastelse" betyr her både det å kaste ut ham, det å fjerne tingene hans, og det å fysisk forhindre ham fra fortsatt bruk), det er det myndighetene (namsmannen) som har monopol på.

Dersom du hever leieavtalen må dette skje skriftlig, og du må begrunne det. Det skal stå eksplisitt i begrunnelsen at du pålegger leietakeren å flytte straks og fjerne tingene sine. Fjerner han ikke tingene sine har du rett til å be namsmannen om å gjøre det for hans regning (men det tar noe tid - minst halvannen måned, avhengig av hvor i landet du er).

Men hvis han har ødelagt/tatt leieavtalen, forundrer meg ikke om han tror det skal hjelpe hans sak at den ikke eksisterer. Da er det vell ikke mye leieavtale å heve lengre? Kan jeg ikke da bare be han flytte ut frivillig nå? Han skylder jo fortsatt leie, men jeg er villig til å glemme det hvis det betyr han flytter ut på dagen. 

Lenke til kommentar

[...]

Men hvis han har ødelagt/tatt leieavtalen, forundrer meg ikke om han tror det skal hjelpe hans sak at den ikke eksisterer. Da er det vell ikke mye leieavtale å heve lengre? Kan jeg ikke da bare be han flytte ut frivillig nå? Han skylder jo fortsatt leie, men jeg er villig til å glemme det hvis det betyr han flytter ut på dagen.

Hvis dere ikke har en kontrakt så er det vel å regne som at han bare bor hos deg og at dere deler litt på utgiftene, ikke et vanlig leieforhold. Tror ikke det er noe sjakktrekk fra hans side å påstå at det ikke har blitt skrevet kontrakt, da er det bare å være enig og si at han fikk lov å bo hos deg litt. Det blir enklere å få ham ut da vil jeg tro, eller gjelder husleieloven fortsatt?

Lenke til kommentar

Det værste er om man begynner å tuske og fuske for lettvindthets skyld. Kontrakten vil i prinsippet gjelde uansett (og leietaker kan jo ha sin liggende), men situasjonen her krever øyeblikkelig utkastelse gjerne med skriftlig begrunnelse.

Jeg spør meg; hvis leietaker har fått skriftlig oppsigelse med krav om utflytting og politiet ikke har kapasitet til å komme, kan han da leie noen til fysisk å kaste personen ut? Jeg vet om en utleier som bare kjørte bort sakene til leietaker, det fikk såvidt jeg kjenner til ikke noen konsekvenser for han - men han ble gjerne ikke anmeldt heller.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar

Leieavtalen eksisterer uavhengig av det fysiske dokumentet. At du ikke har dokumentet lenger betyr ikke at avtalen slutter å eksistere.  

Jeg spør meg; hvis leietaker har fått skriftlig oppsigelse med krav om utflytting og politiet ikke har kapasitet til å komme, kan han da leie noen til fysisk å kaste personen ut?

Nei.

Lenke til kommentar

Hva om jeg får han til å skrive under på et dokument der det står at han flytter ut frivillig på dagen? Vil det da "slette" alle andre avtaler? Hvis jeg sier meg villig til å ikke anmelde han for diverse, vi setter en strek på leien som mangler hvis han signerer.

Kan dette være en løsning som gjør at jeg får han ut raskest mulig, med minst mulig styr?

Lenke til kommentar

Hva om jeg får han til å skrive under på et dokument der det står at han flytter ut frivillig på dagen? Vil det da "slette" alle andre avtaler? Hvis jeg sier meg villig til å ikke anmelde han for diverse, vi setter en strek på leien som mangler hvis han signerer.

Kan dette være en løsning som gjør at jeg får han ut raskest mulig, med minst mulig styr?

Han har jo ikke holdt sine forpliktelser i henhold til leieavtalen som dermed kan heves. Det at du får han med på en slik deal kan være den beste løsningen, ja. Sørg for at underskriften ikke er fordreid eventuelt at han skriver under i to vitners nærvær (kan være hvem som helst myndig - fks.på et off. kontor). De skal bare bekrefte riktig underskrift, ikke noe om innholdet i avtalen.

Endret av GeirHH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mye gode råd og oppklaringer her! Da vet jeg sånn ca. hva jeg har å gjøre, så får jeg ta det derfra. Håper det går med minimalt med oppstyr, går utifra at han er lite interessert i å dra inn lovens lange arm selv og forstår selv hvorfor han må ut.

Hvis han har noe som helst kunnskap til loven så vet han at han kan bare bo der så lenge han vil, nærmest umulig å få han ut... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis han har noe som helst kunnskap til loven så vet han at han kan bare bo der så lenge han vil, nærmest umulig å få han ut... 

Det kan ta litt tid å få namnsmannen til kaste ut vedkommande, men det betyr ikkje at det ikkje er mulig å få ut leigetakaren.

Jeg ville ha skifta lås på flekken.

Dette er oppskrifta for å pådra seg erstattningsansvar i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...