Gå til innhold

Jaguars elektriske suv får over 500 km rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"litiumionebatteri"

litium-IONbatteri. Herregud, TU, dette er ikke vanskelig.

Forresten så må man legge merke til en viss trend: mens andre i el/it delen (de som produserer telefoner, tablets, laptoper etc... ikke direkte relatert til biler nei men bare følg med...) har egentlig satset på ytelse og ofte gått med på noen ganske dårlige kompromisser i det som gjelder "batteritid" - eller i dette tilfellet rekkevidde - så har samtlige produsenter av konvensjonelle "gammeldags" biler, samt alle deres tilhengere, gått ut med det eneste de kunne egentlig kritisere elbilene med; rekkevidde. Og bare se hvor dypt denne rekkevidde-fobiaen har gått at nå så driver samtlige elbilprodusenter krig mot hverandre der trumpkortet er omtrent utelukkende rekkevidde.
Så for kundenes del er dette helt fantastisk, og jeg tipper man kommer ikke til å se slutten av denne "krigen" til man har passert 1000km, for mer enn det vil bli vanskelig å argumentere at man har absolutt behov for enda mer (hel dags kjøring fra morgen til kveld med nesten bånn gass).

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

 

Ser fram til at fellesskapet skal subsidiere også denne luksusbilen, slik at samfunnets bedrestilte kan supplere bilsamlingen sin med en Jaguar.

 

Javel, hvor mye vill det koste deg at noen kjøper denne bilen mener du?

 

 

Er vi mot slutten av 2016 fremdeles ikke inneforstått med at et subsidie ikke nødvendigvis betyr at man får kontanter i lanken?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ser fram til at fellesskapet skal subsidiere også denne luksusbilen, slik at samfunnets bedrestilte kan supplere bilsamlingen sin med en Jaguar.

 

Javel, hvor mye vill det koste deg at noen kjøper denne bilen mener du?

Folk bruker ordet subsidie helt feil. Dette er ikke subsidie. Men jeg synes det kan være avgiftsfritak på de første 400000kr bilen koster for eksempel. For biler dyrere enn dette kan det være litt avgift kanskje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ser fram til at fellesskapet skal subsidiere også denne luksusbilen, slik at samfunnets bedrestilte kan supplere bilsamlingen sin med en Jaguar.

 

Javel, hvor mye vill det koste deg at noen kjøper denne bilen mener du?

Er vi mot slutten av 2016 fremdeles ikke inneforstått med at et subsidie ikke nødvendigvis betyr at man får kontanter i lanken?

Kontrollspørsmål: Dersom du fyller koppen din med vatn frå ein fjellbekk og drikk det, drikk du då subsidiert vatn? Er lufta du pustar subsidiert? Pleier du å takke folk for at dei ikkje ranar deg?

 

Folk latar til å tru at Gud har pålagt staten å ta avgifter for alt, og når dei ikkje gjer det skal, vi vere takksame for at vi får subsidiar. Det er ei mental kortslutning. Vi må tvihalde på dei få avgiftsfritaka vi har, og heller fjerne fleire avgifter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Ser fram til at fellesskapet skal subsidiere også denne luksusbilen, slik at samfunnets bedrestilte kan supplere bilsamlingen sin med en Jaguar.

 

Javel, hvor mye vill det koste deg at noen kjøper denne bilen mener du?

Folk bruker ordet subsidie helt feil. Dette er ikke subsidie. Men jeg synes det kan være avgiftsfritak på de første 400000kr bilen koster for eksempel. For biler dyrere enn dette kan det være litt avgift kanskje.

"kanskje".

 

Vel kanskje hvis man ser på resten av verden som ikke har skatter og avgifter på ALT som modus operandi så kan man lære noe nytt. Det eneste som omtrent samtlige politikere her i landet ser som et virkemiddel mot alle problemer er høyere skatter og avgifter, og hvis ikke det er nok så finner man nye unnskyldninger/grunner til å lage nye avgifter på noe som var "gratis" så langt. Sånn type MDG/AP opplegg der man kommer med null løsninger og bare sier "det må koste mer!"

 

Norge er velsignet med ren elkraft, og ikke nok med det - vannkraft (og vindkraft) er så å si endeløse, og man bruker per dags dato bare en uskyldig liten brøkdel av det.

Så ikke bare er den "ren" av så å si alle praktiske hensyn, men den kan av flere grunner med gode resultater brukes til først en del og til slutt så godt som hele bilparken i Norge.

Fortell meg da - hva i all verden er vitsen å slakte en travhest midt i løpet? For det er det som skjer idag; at regjeringen har skjønt at tross all det positive med elbilene så går man glipp av inntekter.

Dette derimot er en fantastisk situasjon at ved å gå helt forbi hele tullet med subsidier (som trenger administrasjon for å kunne deles ut, derav økte utgifter) så kan man bare la være å skattelegge.

Jeg bor ikke i noe luftslott og jeg skjønner at staten må ha inntekter, men før man krever mer av folket så BØR man kanskje først kutte litt på utgiftene, og i alle fall ikke slakte elbilen før den har etablert seg på markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Ser fram til at fellesskapet skal subsidiere også denne luksusbilen, slik at samfunnets bedrestilte kan supplere bilsamlingen sin med en Jaguar.

 

Javel, hvor mye vill det koste deg at noen kjøper denne bilen mener du?

Er vi mot slutten av 2016 fremdeles ikke inneforstått med at et subsidie ikke nødvendigvis betyr at man får kontanter i lanken?
Kontrollspørsmål: Dersom du fyller koppen din med vatn frå ein fjellbekk og drikk det, drikk du då subsidiert vatn? Er lufta du pustar subsidiert? Pleier du å takke folk for at dei ikkje ranar deg?

 

Folk latar til å tru at Gud har pålagt staten å ta avgifter for alt, og når dei ikkje gjer det skal, vi vere takksame for at vi får subsidiar. Det er ei mental kortslutning. Vi må tvihalde på dei få avgiftsfritaka vi har, og heller fjerne fleire avgifter.

 

 

En stor Amen til det.

Lenke til kommentar

 

 

Ser fram til at fellesskapet skal subsidiere også denne luksusbilen, slik at samfunnets bedrestilte kan supplere bilsamlingen sin med en Jaguar.

 

Javel, hvor mye vill det koste deg at noen kjøper denne bilen mener du?

 

 

Er vi mot slutten av 2016 fremdeles ikke inneforstått med at et subsidie ikke nødvendigvis betyr at man får kontanter i lanken?

 

Ja, det er visst ikke så lett, gitt. Direkte subsidier er pengeoverføringer. Indirekte subsidier er eks. avgiftslette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Ser fram til at fellesskapet skal subsidiere også denne luksusbilen, slik at samfunnets bedrestilte kan supplere bilsamlingen sin med en Jaguar.

 

Javel, hvor mye vill det koste deg at noen kjøper denne bilen mener du?

Er vi mot slutten av 2016 fremdeles ikke inneforstått med at et subsidie ikke nødvendigvis betyr at man får kontanter i lanken?
Kontrollspørsmål: Dersom du fyller koppen din med vatn frå ein fjellbekk og drikk det, drikk du då subsidiert vatn? Er lufta du pustar subsidiert? Pleier du å takke folk for at dei ikkje ranar deg?

 

Folk latar til å tru at Gud har pålagt staten å ta avgifter for alt, og når dei ikkje gjer det skal, vi vere takksame for at vi får subsidiar. Det er ei mental kortslutning. Vi må tvihalde på dei få avgiftsfritaka vi har, og heller fjerne fleire avgifter.

 

Staten er avhengig av inntekter. Moms utgjør ca. 19 % av de totale statlige inntektene. Hva om alle biler i eks. 2025 er unntatt fra moms? Det vil i så fall bety mange mrd. kr i reduserte momsinntekter for staten. Det er neppe bærekraftig, spesielt med tanke på at oljeinntektene vil falle kraftig i fremtiden og det blir stadig færre i arbeid for hver trygdet.

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Staten er avhengig av inntekter. Moms utgjør ca. 19 % av de totale statlige inntektene. Hva om alle biler i eks. 2025 er unntatt fra moms? Det vil i så fall bety mange mrd. kr i reduserte momsinntekter for staten. Det er neppe bærekraftig, spesielt med tanke på at oljeinntektene vil falle kraftig i fremtiden og det blir stadig færre i arbeid for hver trygdet.

 

 

De aller fleste av oss er jo inneforstått med at ett slik scenario ikke går. Men det er ikke poenget, hvilke ekstra utgifter har vi pga folk kjøper elbil pr i dag? 

Lenke til kommentar

Staten er avhengig av inntekter. Moms utgjør ca. 19 % av de totale statlige inntektene. Hva om alle biler i eks. 2025 er unntatt fra moms? Det vil i så fall bety mange mrd. kr i reduserte momsinntekter for staten. Det er neppe bærekraftig, spesielt med tanke på at oljeinntektene vil falle kraftig i fremtiden og det blir stadig færre i arbeid for hver trygdet.

 

Staten kan bruke mindre pengar. Kutt ut Skattedirektoratet, til dømes. Dei har meir enn 500 tilsette, men eg har aldri sett teikn til at nokon jobbar der. Departementa har mange tusen tilsette. Om dei hadde sparka ni av ti trur eg ingen hadde merka noko. Det som ikkje er berekraftig er dei oljefinansierte offentlege utgiftene. Oljeinntektene vert til oljeutgifter om få år, og du må ikkje tru at vi kan hente inn alle dei pengane ved å berre auke skattane på alt anna.
Lenke til kommentar

 

 

Staten er avhengig av inntekter. Moms utgjør ca. 19 % av de totale statlige inntektene. Hva om alle biler i eks. 2025 er unntatt fra moms? Det vil i så fall bety mange mrd. kr i reduserte momsinntekter for staten. Det er neppe bærekraftig, spesielt med tanke på at oljeinntektene vil falle kraftig i fremtiden og det blir stadig færre i arbeid for hver trygdet.

 

 

De aller fleste av oss er jo inneforstått med at ett slik scenario ikke går. Men det er ikke poenget, hvilke ekstra utgifter har vi pga folk kjøper elbil pr i dag? 

 

Reduserte statlige inntekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Staten er avhengig av inntekter. Moms utgjør ca. 19 % av de totale statlige inntektene. Hva om alle biler i eks. 2025 er unntatt fra moms? Det vil i så fall bety mange mrd. kr i reduserte momsinntekter for staten. Det er neppe bærekraftig, spesielt med tanke på at oljeinntektene vil falle kraftig i fremtiden og det blir stadig færre i arbeid for hver trygdet.

 

 

De aller fleste av oss er jo inneforstått med at ett slik scenario ikke går. Men det er ikke poenget, hvilke ekstra utgifter har vi pga folk kjøper elbil pr i dag? 

 

Reduserte statlige inntekter.

 

 

Javel, er det gitt at disse folkene ville kjøpt bil om det ikke var for elbilen? Og når vi er inne på det, hvor stort var ditt bidrag til de reduserte inntektene i 2015? Jeg kan ikke huske å ha betalt inn noe ekstra, selv om jeg også er en del av "fellesskapet".

Lenke til kommentar

 

Staten er avhengig av inntekter. Moms utgjør ca. 19 % av de totale statlige inntektene. Hva om alle biler i eks. 2025 er unntatt fra moms? Det vil i så fall bety mange mrd. kr i reduserte momsinntekter for staten. Det er neppe bærekraftig, spesielt med tanke på at oljeinntektene vil falle kraftig i fremtiden og det blir stadig færre i arbeid for hver trygdet.

Staten kan bruke mindre pengar. Kutt ut Skattedirektoratet, til dømes. Dei har meir enn 500 tilsette, men eg har aldri sett teikn til at nokon jobbar der. Departementa har mange tusen tilsette. Om dei hadde sparka ni av ti trur eg ingen hadde merka noko. Det som ikkje er berekraftig er dei oljefinansierte offentlege utgiftene. Oljeinntektene vert til oljeutgifter om få år, og du må ikkje tru at vi kan hente inn alle dei pengane ved å berre auke skattane på alt anna.

 

Og du har full oversikt over hva de ansatte holder på med? Skattedirektoratet har 280 ansatte og ca. halvparten er jurister. De har ansvaret for adm. av Skatteetaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke tilfeldigvis noe som vet om et grundig og ærlig forsøk på å kvantifisere statens direkte og indirekte kostnader med støtteordningene for elbiler? Det jeg har sett så langt har ikke imponert meg, venstrehåndsarbeid* og politisk motivert ønsketenkning!

 

Edit: Og eventuelle inntekter også. Jeg regner med at Tesla sine norske ansatte betaler skatt, bare for å nevne noe..

 

 

*høyrehåndsarbeid, hvis du er keivhendt..

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...