Gå til innhold

Jaguars elektriske suv får over 500 km rekkevidde


Anbefalte innlegg

Det er ikke tilfeldigvis noe som vet om et grundig og ærlig forsøk på å kvantifisere statens direkte og indirekte kostnader med støtteordningene for elbiler? Det jeg har sett så langt har ikke imponert meg, venstrehåndsarbeid* og politisk motivert ønsketenkning!

 

Edit: Og eventuelle inntekter også. Jeg regner med at Tesla sine norske ansatte betaler skatt, bare for å nevne noe..

 

 

*høyrehåndsarbeid, hvis du er keivhendt..

 

Det blir nok mye om og men og hva viss osv. I tillegg kan en jo prøve å tenke seg miljøfordelene, har vi spart noe her? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Staten er avhengig av inntekter. Moms utgjør ca. 19 % av de totale statlige inntektene. Hva om alle biler i eks. 2025 er unntatt fra moms? Det vil i så fall bety mange mrd. kr i reduserte momsinntekter for staten. Det er neppe bærekraftig, spesielt med tanke på at oljeinntektene vil falle kraftig i fremtiden og det blir stadig færre i arbeid for hver trygdet.

 

 

De aller fleste av oss er jo inneforstått med at ett slik scenario ikke går. Men det er ikke poenget, hvilke ekstra utgifter har vi pga folk kjøper elbil pr i dag? 

 

Reduserte statlige inntekter.

 

 

Javel, er det gitt at disse folkene ville kjøpt bil om det ikke var for elbilen? Og når vi er inne på det, hvor stort var ditt bidrag til de reduserte inntektene i 2015? Jeg kan ikke huske å ha betalt inn noe ekstra, selv om jeg også er en del av "fellesskapet".

 

En god del ville nok ha kjøpt en ny bil, ja. Kjøpte du eks. en elbil til 600.000 kr, så gikk staten glipp av 150.000 kr i momsinntekter. En ordinær bil (med forbrenningsmotor) til 600.000 kr ville ha sørget for 120.000 momskroner i statskassa (hvis fravær av andre avgifter).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En god del ville nok ha kjøpt en ny bil, ja. Kjøpte du eks. en elbil til 600.000 kr, så gikk staten glipp av 150.000 kr i momsinntekter. En ordinær bil (med forbrenningsmotor) til 600.000 kr ville ha sørget for 120.000 momskroner i statskassa (hvis fravær av andre avgifter).

 

 

Jeg er enig med at det er sannsynlig, men resten er jeg ikke helt enig i. Det er ikke gitt at de hadde kjøpt en så dyr bil da de fleste går for en noe dyrere elbil da de har reduserte kostnader i etterkant. Også er det langt i fra alle som ville kjøpt en ny bil, jeg hadde muligens kjøpt ny men sannsynligvis brukt. Da ville det blitt betraktelig mindre moms kroner inn til staten avhengig om jeg kjøpte privat eller via butikk. Uansett ett helt annet regnestykke. 

 

Så var det dette med utgiftsposten da som var det som originalt var poenget, hvor mange kroner var det sa du?

Lenke til kommentar

 

Det er ikke tilfeldigvis noe som vet om et grundig og ærlig forsøk på å kvantifisere statens direkte og indirekte kostnader med støtteordningene for elbiler? Det jeg har sett så langt har ikke imponert meg, venstrehåndsarbeid* og politisk motivert ønsketenkning!

 

Edit: Og eventuelle inntekter også. Jeg regner med at Tesla sine norske ansatte betaler skatt, bare for å nevne noe..

 

 

*høyrehåndsarbeid, hvis du er keivhendt..

 

Det blir nok mye om og men og hva viss osv. I tillegg kan en jo prøve å tenke seg miljøfordelene, har vi spart noe her? 

 

Finansdep. og Samferdselsdep. har nok garantert regnet på det. Spørsmålet er hvor lenge dette kan vare. Nå er elbiler "fredet" frem til 2020, men det er neppe sannsynlig at det blir momsfritak etter dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Finansdep. og Samferdselsdep. har nok garantert regnet på det. Spørsmålet er hvor lenge dette kan vare. Nå er elbiler "fredet" frem til 2020, men det er neppe sannsynlig at det blir momsfritak etter dette.

 

 

Men da kan vi være enig at enn så lenge så er det ikke fellesskapet eller meg, deg og resten som står for momsbetalingen? 

Nei tviler på at det varer til 2020 engang egentlig, det er jo åpent for endring om jeg ikke leste det helt feil. 

 

Vi er jo alle enig at dette ikke er noe som kan vare enig, i tillegg ville det være idiotisk å drive med slikt om elbiler går ned i pris fremover. 

 

Det er bare dette med at noen tror de betaler for at andre kjøper seg elbil som irriterer meg, for det er ikke meg bekjent sannheten. på samme måte som jeg ikke betaler for manglende skatt for ola nordmann kjøper seg latterlig dyr leilighet i Oslo.  

Lenke til kommentar

 

 

En god del ville nok ha kjøpt en ny bil, ja. Kjøpte du eks. en elbil til 600.000 kr, så gikk staten glipp av 150.000 kr i momsinntekter. En ordinær bil (med forbrenningsmotor) til 600.000 kr ville ha sørget for 120.000 momskroner i statskassa (hvis fravær av andre avgifter).

 

 

Jeg er enig med at det er sannsynlig, men resten er jeg ikke helt enig i. Det er ikke gitt at de hadde kjøpt en så dyr bil da de fleste går for en noe dyrere elbil da de har reduserte kostnader i etterkant. Også er det langt i fra alle som ville kjøpt en ny bil, jeg hadde muligens kjøpt ny men sannsynligvis brukt. Da ville det blitt betraktelig mindre moms kroner inn til staten avhengig om jeg kjøpte privat eller via butikk. Uansett ett helt annet regnestykke. 

 

Så var det dette med utgiftsposten da som var det som originalt var poenget, hvor mange kroner var det sa du?

 

Poenget er momsfritak eller ei. Momsfritak = null inntekter til staten, 25 % moms = inntekter til staten.

 

Forstår egentlig ikke det siste spørsmålet ditt. Jeg har ikke kjøpt bil det siste året, men kjører normalt sett buss til og fra jobb. Det betyr 10 % moms til staten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Poenget er momsfritak eller ei. Momsfritak = null inntekter til staten, 25 % moms = inntekter til staten.

 

Forstår egentlig ikke det siste spørsmålet ditt. Jeg har ikke kjøpt bil det siste året, men kjører normalt sett buss til og fra jobb. Det betyr 10 % moms til staten.

 

 

Men kan det tenkes at utgiftene til staten reduseres? 

 

Det siste refererte til at det var vi, altså fellesskapet som betalte for dette. Altså må du ha hatt en ekstra utgift ila de årene det har blitt solgt elbiler. Og jeg lurte på hvor mange kroner dette var i 2015. For jeg finner det ikke i min selvangivelse eller regning fra staten/skattevesenet eller andre instanser. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Litium-ionbatteri

 

"ord deling" som det så fint heter... nesten :)

 

 

Jeg liker Wikipedia, bruker det ofte og gir dem sågar en slant hver mnd. Men her lurer jeg på om ikke forfatteren har helt styring på ord deling, sam skriving og sær skrivings regelen  :confused:  :hm:

Snl. f.eks. skriver klorion https://snl.no/klorion Da vil det vel også hete litiumion? Og dermed litiumionbatteri? https://snl.no/batteri skriver i hvert fall litiumbatterier  http://www.korrekturavdelingen.no/K4sammenskriving.htm

Lenke til kommentar

 

 

Finansdep. og Samferdselsdep. har nok garantert regnet på det. Spørsmålet er hvor lenge dette kan vare. Nå er elbiler "fredet" frem til 2020, men det er neppe sannsynlig at det blir momsfritak etter dette.

 

 

Men da kan vi være enig at enn så lenge så er det ikke fellesskapet eller meg, deg og resten som står for momsbetalingen? 

Nei tviler på at det varer til 2020 engang egentlig, det er jo åpent for endring om jeg ikke leste det helt feil. 

 

Vi er jo alle enig at dette ikke er noe som kan vare enig, i tillegg ville det være idiotisk å drive med slikt om elbiler går ned i pris fremover. 

 

Det er bare dette med at noen tror de betaler for at andre kjøper seg elbil som irriterer meg, for det er ikke meg bekjent sannheten. på samme måte som jeg ikke betaler for manglende skatt for ola nordmann kjøper seg latterlig dyr leilighet i Oslo.  

 

Jo, selvfølgelig. Eks. du kjøper en bil til 600.000 kr med 25 % moms. Du betaler 600.000 kr til selger. Selger bokfører 120.000 kr som moms (som inngår i et momsregnskap) og 480.000 som inntekt. Du betaler altså ikke momsen direkte til staten selv, men indirekte via selger.

 

Det er ingen som betaler andre for å kjøpe eilbil, men det betyr reduserte inntekter for staten som må dekkes inn på andre måter.

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jo, selvfølgelig. Eks. du kjøper en bil til 600.000 kr med 25 % moms. Du betaler 600.000 kr til selger. Selger bokfører 120.000 kr som moms (som inngår i et momsregnskap) og 480.000 som inntekt. Du betaler altså ikke momsen direkte til staten selv, men indirekte via selger.

 

Det er ingen som betaler andre for å kjøpe eilbil, men det betyr reduserte inntekter for staten som må dekkes inn på andre måter.

 

 

Nei, for det var snakk om bruktbil. Og da er det vell bare avansen han skal betale moms for som er tilnærmet "ingenting" ift nybil, og er det privat så trengs det nødvendigvis ikke om han faktisk er en privat selger. 

 

Ok da er vi tilbake til inndekningen, hvor er de og hvor kommer de fra? Jeg har ikke sett dette i regnskapet, har du?

Lenke til kommentar

 

 

 

Poenget er momsfritak eller ei. Momsfritak = null inntekter til staten, 25 % moms = inntekter til staten.

 

Forstår egentlig ikke det siste spørsmålet ditt. Jeg har ikke kjøpt bil det siste året, men kjører normalt sett buss til og fra jobb. Det betyr 10 % moms til staten.

 

 

Men kan det tenkes at utgiftene til staten reduseres? 

 

Det siste refererte til at det var vi, altså fellesskapet som betalte for dette. Altså må du ha hatt en ekstra utgift ila de årene det har blitt solgt elbiler. Og jeg lurte på hvor mange kroner dette var i 2015. For jeg finner det ikke i min selvangivelse eller regning fra staten/skattevesenet eller andre instanser. 

 

Det er jo ikke poenget. Momsfritaket handler om reduserte inntekter for staten, noe som igjen går utover felleskapet (redusert velferd, helsetilbud, etc.). Moms utgjør som sagt 19 % av de statlige inntektene. Ikke ubetydelig, med andre ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jo, selvfølgelig. Eks. du kjøper en bil til 600.000 kr med 25 % moms. Du betaler 600.000 kr til selger. Selger bokfører 120.000 kr som moms (som inngår i et momsregnskap) og 480.000 som inntekt. Du betaler altså ikke momsen direkte til staten selv, men indirekte via selger.

 

Det er ingen som betaler andre for å kjøpe eilbil, men det betyr reduserte inntekter for staten som må dekkes inn på andre måter.

 

 

Nei, for det var snakk om bruktbil. Og da er det vell bare avansen han skal betale moms for som er tilnærmet "ingenting" ift nybil, og er det privat så trengs det nødvendigvis ikke om han faktisk er en privat selger. 

 

Ok da er vi tilbake til inndekningen, hvor er de og hvor kommer de fra? Jeg har ikke sett dette i regnskapet, har du?

 

Hvilket regnskap?

Lenke til kommentar

 

 

Det er jo ikke poenget. Momsfritaket handler om reduserte inntekter for staten, noe som igjen går utover felleskapet (redusert velferd, helsetilbud, etc.). Moms utgjør som sagt 19 % av de statlige inntektene. Ikke ubetydelig, med andre ord.

 

 

Jo det er akkurat det som er poenget, for jeg har aldri sett noe slikt. Altså at det faktisk påvirker felleskapet, verken tilbud eller økte avgifter eller innkrevninger. altså selve logikken bak er lett å forstå, altså det kommer inn mindre moms på bilene som blir solgt, men gir det underskudd totaltsett? Det er det som mangler her, det kan komme inn i andre former, det kan selges ekstra mye biler slik at moms på fossiler faktisk utgjør nok, det kan gi mindre utgifter ift miljø og avtaler som er satt ift klima osv.

 

Jeg vet ikke, jeg mangler bare å faktisk se at det går ut over fellesskapet og jeg søker etter noen som faktisk kan påvise dette. Ikke bare si "jeg betaler for at du kjører elbil" som er en gjengganger.  

Lenke til kommentar

Og du har full oversikt over hva de ansatte holder på med? Skattedirektoratet har 280 ansatte og ca. halvparten er jurister. De har ansvaret for adm. av Skatteetaten.

 

Skattedirektoratet hadde 281 heiltidstilsette i 2013, 338 heiltidstilsette i 2014, 444 heiltidstilsette i 2016 og eg reknar med godt over 500 i 2016. Ikkje lit på nettsidene diera. Det er ingen som oppdaterer dei. Sjå heller her: http://www.nsd.uib.no/polsys/data/forvaltning/enhet/1193/ansatte

 

Skatteetaten sender vanskelege spørsmål vidare til Skattedirektoratet når dei ikkje ynskjer svar. Eg har spørsmål til utfylling av sjølvmelding og skatt frå inntektsåra 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 og 2015, samt uavklarte mva-spørsmål frå 2011 og framover. Dei har enno ikkje svart på førespurnad om eit møte frå oktober 2013, trass mange purringar. Tru meg: Desse folka gjer ingenting anna enn å heve løn, drikke kaffi og sjå ut glaset. So skriv dei opp arbeidslause kompisar på lønningslistene når det høver.

 

Om du hadde flytta heile Skattediraktoratet til Kyrkseterøra utan tilsette, og tilsett ein person der, er eg sikker på at dei hadde fått gjort mykje meir.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er jo ikke poenget. Momsfritaket handler om reduserte inntekter for staten, noe som igjen går utover felleskapet (redusert velferd, helsetilbud, etc.). Moms utgjør som sagt 19 % av de statlige inntektene. Ikke ubetydelig, med andre ord.

 

 

Jo det er akkurat det som er poenget, for jeg har aldri sett noe slikt. Altså at det faktisk påvirker felleskapet, verken tilbud eller økte avgifter eller innkrevninger. altså selve logikken bak er lett å forstå, altså det kommer inn mindre moms på bilene som blir solgt, men gir det underskudd totaltsett? Det er det som mangler her, det kan komme inn i andre former, det kan selges ekstra mye biler slik at moms på fossiler faktisk utgjør nok, det kan gi mindre utgifter ift miljø og avtaler som er satt ift klima osv.

 

Jeg vet ikke, jeg mangler bare å faktisk se at det går ut over fellesskapet og jeg søker etter noen som faktisk kan påvise dette. Ikke bare si "jeg betaler for at du kjører elbil" som er en gjengganger.  

 

Så lenge elbilsalget er lavt vil de reduserte momsinntektene utgjør lite. Det blir verre når elbilsalget utgjør brorparten av det totale salget. Da må staten enten øke skatter og avgifter på andre områder eller kutte kostnader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser fram til at fellesskapet skal subsidiere også denne luksusbilen, slik at samfunnets bedrestilte kan supplere bilsamlingen sin med en Jaguar.

 

Ser frem til at fellesskapet skal subsidiere for presise lover på alt her i landet for å spare noen millioner kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...