Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan starte en henvendelse til et amerikansk selskap?

Disco Stu

Anbefalte innlegg

Hei

Sikkert feil forum, men jeg tenkte at hvis noen kan svare på mitt spørsmål, så er det "jusfolk" :)

Jeg skal sende en henvendelse til et amerikansk selskap med forespørsel om et mulig samarbeid. De leverer et produkt, som jeg gjerne vil levere til mine kunder.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal starte min henvendelse. På kladden har jeg skrevet "to whom it may consern"

Jeg skriver e-post til en [email protected] adresse. Så jeg vet ikke hvem som er mottaker.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først bør du vurdere om sales@firma er den gunstigste adressen å bruke. Er dette et firma som selger direkte på nett, så havner kanskje eposten i verste fall hos en selger på provisjon som oppfatter deg som konkurrent. I så fall kan en telefon til sentralbordet i firmaet være nyttig. Da får du kanskje til og med et navn på vedkommende som steller med distribusjon. "Dear mister Brown" viser at du har tatt deg bryet med å gjøre hjemmeleksen...

Geir :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å skrive hvem det er til.

Hi, I want to be a reseller of your product.

From Me/ Regards Me

Når du får svar så får du navnet til den som svarer og hvis du sender til en spesifik person så vet du navnet fra før. Det er ikke, etter min erfaring, så vanlig å skrive Til.

Eneste gangene jeg får Til er i spam. "Dear XX we have a great opportunity for you"..

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk en gang tilbud om å bli salgsagent for et amerikansk firma. Det eneste jeg gjorde var å spørre om pris på produktet deres. Det var dyrt, fyren foreslo at siden det var et mye omtalt produkt og de ikke hadde salgsagenter i Norge ville det være ypperlig for meg å utnytte publisiteten det skaper og videreselge produktet.

Lenke til kommentar

Trenger litt fler tips her.

Min amerikanske kontakt starter stadig sine e-poster med " how are you doing" 

Hva er korrekt måte å svare på da? Jeg har svart "I'm doing fine thank you. How about you? "

Dette føles så veldig påtatt og rart. Sikkert på grunn av at jeg er norsk :)

Eller er det andre måter å svare på?

Lenke til kommentar

Bare formaliteter, amerikanerne er ikke vanligvis så direkte og trenger en "icebreaker", de har ingen interesse i hvordan du har det og forventer ikke at du skal svare noe annet enn fine/well/good/ok. Har også observert noen bare går rett på å starte svar-eposten med "how are you doing" uten å svare på hvordan de har det.

Hvis det er fra et firma som jobber mye internasjonalt ville jeg bare ignorert det og heller fokusert på det faktiske innholdet, hvis det er et firma som stort sett opererer innafor USA kan det være greit å spille spillet og gi ett av disse intetsigende svarene.(husk å aldri svare at ting ikke er bra)

Lenke til kommentar

"How do you do? / How are you" er et spørsmål som brukes i informelle email/tale med venner/kjente.  

Den som skriver spørsmålet forventer ikke svar - du kan velge å overse spørsmålet eller svare med samme spørsmål.

http://www.learnersdictionary.com/qa/how-are-you-in-an-email

Evt kan du svare kort: "I'm doing fine, thanks. "  

Det er også mulig å svare med samme spørsmål.  (Dvs istedenfor å besvare det.)

Hi og Hello brukes mye i email hvis det er litt uformell / "casual" type kommunikasjon - da pleier man ofte å droppe "How do you do?" type spm også.

Skal den være ganske formell så er det "Dear Sir", "Dear Madam" eller "Dear <fornavn>" og deretter rett til tema - men da er det ikke vanlig å bruke "How do you du?" i det hele tatt.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Er enig med 

Skal den være ganske formell så er det "Dear Sir", "Dear Madam" eller "Dear <fornavn>" og deretter rett til tema - men da er det ikke vanlig å bruke "How do you du?" i det hele tatt.

Og da SKAL det avsluttes med "Yours sincerely" (om du har skrevet navn til personen) eller "Yours faithfully" (dersom du ikke kan/har skrevet navnet til personen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...