Gå til innhold

Svinge til høyre når det er rødt for alle?

Valkyria

Anbefalte innlegg

Jeg har et lyskryss jeg passerer hver gang jeg skal hjem fra jobb som er ganske idiotisk programert.

Se vedlegg:

post-100542-0-90776900-1479170826_thumb.jpg

Det er et lyskryss her hvor den blå bilen har både et vanlig trafikklys, og en egen med pil til de som skal til venstre over veien.

Den røde bilen har egentlig 2 trafikklys som signaliserer både venstre og til høyre.

Jeg som er den grå bilen har kun ett trafikklys med vanlige sirkler, altså ingen med pil til høyre, som er veien jeg skal. 

Når den røde bilen har grønt lys og skal til f eks venstre har jeg selvfølgelig rødt lys siden jeg ikke kan kunne kjøre framover. Her er det derimot helt åpen for meg å svinge til høyre ettersom det ikke er noen biler som kan passere her. Dette var aldri noe jeg spurte kjørelæreren om fordi dette er eneste krysset jeg vet om hvor kommunen har "glemt" å montere et eget trafikklys med pil til høyre når veien er ledig, så jeg lurer på om det er noen generelle regler for å kunne kjøre "på rødt" når man svinger til høyre slik jeg har hørt de har i USA.

Har aldri kjørt på rødt siden jeg er better safe than sorry, men siden lyskrysset er av typen som har 1-2 min med grønt for den røde bilen så blir det et irritasjonsmoment hver dag som jeg bare vil høre hvordan reglene for egentlig fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det tilfellet burde det absolutt vært mulighet for grå bil å kjøre til høyre når rød bil har klarsignal. Men det kanskje en litt for stor jobb ettersom det kanskje burde vært 2 felt inn mot krysset for grå bil hvis det skulle vært noe poeng å montere opp en høyrepil der?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikkje lov å kjøyre på raudt lys, så den saken er grei.

Ein av grunnane til at lyskrysset er satt opp slik kan kanskje være fordi det er fare for sammenstøt dersom den raude bilen kuttar svingen? Er vegbana delt opp med gule midtlinjer i dette krysset? Utan midtlinje er det større fare for sammenstøt enn dersom det er tydelig merka kvar kjøyrebanene går.

Dersom det ikkje foreligger ein grunn til at programmeringa er slik så burde det være ein smal sak å jobbe for at krysset blir endra slik at trafikkflyten går betre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

I det tilfellet burde det absolutt vært mulighet for grå bil å kjøre til høyre når rød bil har klarsignal. Men det kanskje en litt for stor jobb ettersom det kanskje burde vært 2 felt inn mot krysset for grå bil hvis det skulle vært noe poeng å montere opp en høyrepil der?

Kan det tenkes at man rent juridisk sett skal kunne ta en usving når man har grønn pil uten å bli hindret? 

Lenke til kommentar

Hvis du skal vende ("usving") så har du vikeplikt for annen trafikk, det følger av trafikkreglene § 11:

"§ 11. Rygging og vending

1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

2. Rygging og vending er forbudt på motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg."

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...