Gå til innhold

Hvordan overbevise mamma om katt?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 14år og har ett ønske. En katt. Jeg ser på annonser om katter og kattunger omtrent daglig og det er ingenting jeg vil mer enn å ha min egen pus.

Jeg har snakket med mamma om det, og jeg har sagt at jeg mener jeg er stor nok til å ha ansvaret for en katt. Om vi får oss en kattunge vil jeg ta den med meg videre i livet etter at jeg flytter ut, men jeg vet at det er lettere sagt en gjort, så det blir nesten ikke en mulighet. Jeg har sett mye på en katt fra dyrebeskyttelsen som er 9år om jeg ikke husker feil, og jeg har så og si forelsket meg i den. Mamma sier at hun tror at jeg kan ha ansvaret for en pus, men så lenge katten bor under hennes tak vil hun alltid føle et visst ansvar for den, noe jeg naturlig forstår, men jeg tror fortsatt ikke hun har 100% tro på meg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å overbevise henne at jeg kan ha ansvaret for den. Ja, jeg skjønner at hun føler ansvar, det er henne som blir nødt til å ta den med til dyrlegen om noe skulle skje men hvor ofte skjer det?

Noen som har noen tips?

 

ALT HJELPER! takk på forhånd <3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Katt, i hvert fall utekatt, er et av de minst krevende kjæledyrene som finnes. Du må bidra med mat og veterinær ved behov, og ellers klarer den seg. Langhårete katter trenger pelsstell i tillegg, men hvis det ikke høres ut som noe du vil bruke tid på, er det bare å få seg korthåret. Personlig hygiene fikser de også selv, de trenger bare unntaksvis å bli vasket av oss.

Katter er stort sett friske. Få den sterilisert/kastrert, og så er det ikke sikkert du trenger å ta den med til dyrlegen igjen før den er ved veis ende. Men, det er klart at ting kan skje, og er man dyreeier må man være forberedt på å punge ut.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Katt, i hvert fall utekatt, er et av de minst krevende kjæledyrene som finnes. Du må bidra med mat og veterinær ved behov, og ellers klarer den seg. Langhårete katter trenger pelsstell i tillegg, men hvis det ikke høres ut som noe du vil bruke tid på, er det bare å få seg korthåret. Personlig hygiene fikser de også selv, de trenger bare unntaksvis å bli vasket av oss.

Katter er stort sett friske. Få den sterilisert/kastrert, og så er det ikke sikkert du trenger å ta den med til dyrlegen igjen før den er ved veis ende. Men, det er klart at ting kan skje, og er man dyreeier må man være forberedt på å punge ut.

 

tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Planen om å ta dyret med seg når du flytter hjemmefra, høres derimot mindre realistisk ut. Det er vanskelig nok å finne seg et sted å bo som fersk student, om du ikke skal måtte holde deg til de få som godtar dyr. Moren din tenker nok, med rette, at det nok er hun som blir sittende igjen med katten når du drar.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Katter er stort sett friske. Få den sterilisert/kastrert, og så er det ikke sikkert du trenger å ta den med til dyrlegen igjen før den er ved veis ende. Men, det er klart at ting kan skje, og er man dyreeier må man være forberedt på å punge ut.

 

Jeg er enig i at man kan være litt avslappet når det gjelder besøk hos dyrlegen. Men hvis man ikke drar dit mellom kastrering og avlivning, blir det vel litt for avslappet. Selv om katten er frisk, bør den ha vaksiner av og til, bare for at farlige sykdommer skal holdes i sjakk. Det trenger ikke skje hvert år - det spørs hvilken vaksine vi snakker om. Men jeg tror at selv de mest "avslappede" veterinærer vil vaksinere annethvert eller tredjehvert år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøver du å starte en diskusjon? Jeg sa ikke at det er unødvendig, bare at det er uvanlig hjemme. I hvertfall var det uvanlig på åtti- og nittitallet, nå har strøket blitt mer urbant, og moderne pleie av syke dyr ligner mer og mer på det vi unner folk.

Uansett - selv om et par vaksiner må påregnes, er ikke en normalt frisk katt dyr i drift.

Lenke til kommentar

Prøver du å starte en diskusjon? Jeg sa ikke at det er unødvendig, bare at det er uvanlig hjemme. I hvertfall var det uvanlig på åtti- og nittitallet, nå har strøket blitt mer urbant, og moderne pleie av syke dyr ligner mer og mer på det vi unner folk.

Uansett - selv om et par vaksiner må påregnes, er ikke en normalt frisk katt dyr i drift.

 

Nei, jeg prøver ikke å diskutere. Jeg bare etterlyste informasjon.

 

Før om årene var det smått med veterinærbesøk også i tettbygde strøk. Skulle vært fint å vite litt eksakt hva dette har hatt å bety når det gjelder helse generelt og smittsomme sykdommer spesielt.

 

Nei, en katt er ikke akkurat dyr i drift. Men hvis den skal ha jevnlige veterinærbesøk, ordentlig mat og forsikring, blir det fort noen tusen.

Lenke til kommentar

Det beste er vel å respektere din mors ønsker og avgjørelser? Jeg skjønner godt at hun sier nei siden det blir, som du skriver, hun som antagelig får ansvaret etterhvert, en katt lever lenge.

 

sant det, men tenkte at hun kanskje for mer lyst på katt om hun vet at jeg kan ta ansvar for den. Uansett er mamma utrolig glad i dyr, så jeg tror faktisk ikke hun ville ha latt meg dra av gåre med katten når jeg flytter ut uansett, hehe, Men vil hun ikke ha katt så vil hun vel ikke, ser nok ut som jeg må akseptere det. :/

Endret av MarieT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...