Gå til innhold

Investere i Lyoness?

Momspaghetti

Anbefalte innlegg

Har akkurat sjekket postjournalen til Lotteritilsynet, og kom over to dokumenter av interesse.

Det første dokumentet er presentasjonen Lyoness sine advokater fremførte i møte med Lotteritilsynet 14. Mars 2018. Det andre dokumentet viser Lotteritilsynets tilsvar, 20. Mars 2018, hvor de også fremmer noen krav om dokumentasjon og informasjon ved virksomheten med svarfrist 06.04.-18...

Personlig synes jeg punkt 1 og 4 skal bli interessant å se nærmere på :)

Kilde: https://lottstift.pj.360online.com/Journal/Search/?querytype=or&title=Lyoness&description=Lyoness&casenumber=Lyoness&offset=20

Dette stemmer jo ikke med fakta ang lyconett. Hvis man ikke betaler 400 kr som et minimum pr måned som er 50 SP så er man ikke lengre berettiget få utbetaling fra selskapet. ESP er en rein deltakeravgift. Uten rekrutering av nye msrkedsførere og stadig salg av skyer og ESP vil man falle i level så man må hele tiden jobbe med verving

Håper du har gitt beskjed om dette til tilsynet. Det beviser jo at de ikke er ærlige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat sjekket postjournalen til Lotteritilsynet, og kom over to dokumenter av interesse.

Det første dokumentet er presentasjonen Lyoness sine advokater fremførte i møte med Lotteritilsynet 14. Mars 2018. Det andre dokumentet viser Lotteritilsynets tilsvar, 20. Mars 2018, hvor de også fremmer noen krav om dokumentasjon og informasjon ved virksomheten med svarfrist 06.04.-18...

Kilde: https://lottstift.pj.360online.com/Journal/Search/?querytype=or&title=Lyoness&description=Lyoness&casenumber=Lyoness&offset=20

Dette stemmer jo ikke med fakta ang lyconett. Hvis man ikke betaler 400 kr som et minimum pr måned som er 50 SP så er man ikke lengre berettiget få utbetaling fra selskapet. ESP er en rein deltakeravgift. Uten rekrutering av nye msrkedsførere og stadig salg av skyer og ESP vil man falle i level så man må hele tiden jobbe med verving
Håper du har gitt beskjed om dette til tilsynet. Det beviser jo at de ikke er ærlige.
Dette er hentet fra advokat firma til lyoness det bildet jeg la ut . Enten må man ha ESP på 400 kr pr måned som er 50 SP heller handel i sitt nettverk på 10000 kr for være berettiget utbetaling fra selskapet.Så advokat firma bommer her og det veit selvsagt lotteritilsynet med alle tips og dokumentasjon de har fått inn. Endret av Petter100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er en av 18 000 markedsførere, les dette, hentet fra offentlig brev fra lotteritilsynet! De prøver her å la dere ta ansvaret for deres kriminelle aktivitet og kaste dere under bussen! Anmeld og samarbeid med lotteritilsynet er mittt tips. De har gjort 18 000 nordmenn til å gjennomføre kriminell aktivitet og det er ikke greit. Jeg tviler på at alle kommer til å bli straffeforfulgt, men hvis du fremdeles driver å fremmer dette er det en sjanse der. Jeg tror sjeldent vi har sett såpass stor svindel satt i system i Norge. 

"I redegjørelsen fraskriver Lyoness seg også ansvaret for eventuelle regelbrudd som begås av den enkelte deltaker i virksomheten. Til dette bemerker Lotteritilsynet at dersom det skulle vise seg at norske deltakere i Lyoness driver et ulovlig pyramidelignende omsetningssystem i Norge, som selskapet mottar inntekter fra, vil også selskapet kunne bli holdt ansvarlig for dette. Det vises til lotteriloven § 16 første ledd hvor det fremgår at forbudet mot pyramidelignende omsetningssystem rammer vidt og omfatter alle, både selskap og personer, som oppretter, driver, deltar i eller utbrer pyramidespill eller lignende system. Når Lyoness mottar informasjon om at deltakere i dette systemet driver virksomhet i Norge som kan være i strid med norsk lov må det også kunne forventes at selskapet som mottar inntekter fra dette sørger for at denne mulige lovstridige virksomheten opphører."

https://lottstift.no/wp-content/uploads/2017/10/Brev-til-Lyoness-6okt2017.pdf

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest bruker-457060

Lurer på hvorfor alle som er med i Lyoness, spesielt han jeg kjenner er så kritiske til alt som står på nett. Vedkommende er kritisk til absolutt alt som blir publisert på nett tilogmed nettaviser... Men at disse personene velger å stole på en mann som har vært innvolvert i ett slikt selskap før hvor det ikke gikk så veldig bra *host* Terje *host* så undrer jeg på hvilket vaskeprogramm som har blitt kjørt. For enkelte av disse vedkommende er jo så totalt hjernevasket at det er helt utroligt.

Jeg går ut ifra at MLM / Pyramide skolens første leksjon 101 er at alt som blir publisert på internett skal du være veldig kritisk til og ikke helst stole på, men personer som har vært innvolvert i *host* pyramide selskaper tidligere samt også en big brother skandale (?) er personer som det er verdt å stole masse på...

Noen tanker?

Dette går igjen. Ikke bare her i Norge.

Det er så absolutt ikke ett sunnhetstegn at en ikke skal kunne snakke kritisk om Lyoness.

Og det er ikke tilfeldig.

En stor del av "opplæringen" går på det å distansere seg fra de som måtte ha noen innsigelser. Om det er venner eller familie har ingenting å si. Enhver negativ kontakt er en hindring på din vei mot stor suksess.

Og alle "vet" jo at en oppnår dette langt raskere ved å omgås kun ens like.

Trist men sant.

Det er ikke bare penger som konsumeres her.

Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Endret av bruker-457060
Lenke til kommentar

Definitivt hjernevasket. De har troen på at dette kommer til å gjøre de rike, og sjalu folk der ute ønsker å stoppe de. Derfor mange sammenligner slike mlm og pyramidespill med kulter og religioner. De bruker mange av de samme taktikkene for å få med medlemmer. Jeg håper at mange av disse innbitte forsvarerne kommer med en solid unnskyldning til alle de prøvde å verve og motsi når dette faller sammen.

Tviler på at de kommer med en unnskyldning. Når dette raker, er det fordi Lotteritilsynet (og evt media m.fl.) motarbeidet dem, ikke fordi systemet ikke var bærekraftig.  

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det første dokumentet er presentasjonen Lyoness sine advokater fremførte i møte med Lotteritilsynet 14. Mars 2018. Det andre dokumentet viser Lotteritilsynets tilsvar, 20. Mars 2018, hvor de også fremmer noen krav om dokumentasjon og informasjon ved virksomheten med svarfrist 06.04.-18...

Lurer på hvor lenge dem kan holde på med denne treneringen! Latterlig å påstå at dem ikke tjener på vervingen - hva i svarte har Duesund tjent penger på da???? Har noen sett noe konkret svar på dette?

Jeg har vært med selv, så jeg VET at eneste måten man tjener på, er andres innbetalinger/investeringer! (Sorry Lyonessere som leser her, jeg bruker ord dere ikke får lov å bruke..... i Lyoness hjernevasksystem kaller man det «forhåndskjøp av handel, rabattkuponger etc. men på vanlig norsk så er det investeringer).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det første dokumentet er presentasjonen Lyoness sine advokater fremførte i møte med Lotteritilsynet 14. Mars 2018. Det andre dokumentet viser Lotteritilsynets tilsvar, 20. Mars 2018, hvor de også fremmer noen krav om dokumentasjon og informasjon ved virksomheten med svarfrist 06.04.-18...

Hei, først og fremst takk for en utrolig innsats du + mange flere her inne gjør for å opplyse. Jeg er ikke innvolvert selv, men har en kollega som er helt hjernevasket. Har forsåvidt gitt opp å advare har for et par år siden. Selv om jeg stadig sender han små drypp.

Han tror blant annet han skal få utbetalt 120.000 for en polsk sky nå i sommer (invistert 12.000 og regner med 10 gangen tilbake)

Vi har jo alle sett at det regnestykket aldri kan gå opp. Men det som jeg synes er veldig interessant med tilsvaret fra advokatene var den totale omsetningen på 170 millioner fordelt på 1000 partnere/butikker. Håper noen kan hjelpe med svar på dette. Er dette som å forstå at det i snitt er omsatt for 17000 kroner i hver av disse butikkene med fordelskortet i løpet av et helt år?

I så fall er jo omsetningen latterlig lav, at den var lav var vel ikke vanskelig å forutse, men SÅ lav trodde jeg ikke på.

Jeg har sett litt på Polen, man kan kanskje si at de er 2,5 ganager større i antall butikker/partnere. Aner ingenting om omsetningen, men la oss si den er tilnærmet lik. Det er da handlet for i underkant av 500 millioner. Snittet tilbake er vel 2-3%. Er det disse pengene som skal fordeles i denne skyen? I beste fall et par millioner etter at Lyoness sentralt har tatt sitt. Hvor mange andeler er det i disse skyene? Kan jo ikke bli mer enn smuler til hver? Eller misser jeg noe her?

Endret av Golfnissen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ble vel opplyst at det var 88.888 andeler i den Italienske (?) skyen. Så vil tippe Polen er av noenlunde tilsvarende størrelse.

Må vel i tillegg anta at det er overskuddet, og ikke omsetningen, som er grunnlaget for utbetalinger. Det er tidligere estimert at Lyoness får ca. 10% av omsetningen fra butikken. Altså er det rundt 50 millioner igjen (gitt at ditt estimat stemmer sånn noenlunde), hvor Lyoness selv skal ha sin bit av kaka. Det blir ikke mange kroner per hode.

Endret av NoTrace
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Definitivt hjernevasket. De har troen på at dette kommer til å gjøre de rike, og sjalu folk der ute ønsker å stoppe de. Derfor mange sammenligner slike mlm og pyramidespill med kulter og religioner. De bruker mange av de samme taktikkene for å få med medlemmer. Jeg håper at mange av disse innbitte forsvarerne kommer med en solid unnskyldning til alle de prøvde å verve og motsi når dette faller sammen.

Tviler på at de kommer med en unnskyldning. Når dette raker, er det fordi Lotteritilsynet (og evt media m.fl.) motarbeidet dem, ikke fordi systemet ikke var bærekraftig.  

Helt riktig, det har jeg sett flere tilfeller av hos tidligere pyramideliknende omsetningssystemer. Det er det som er så trist. Og det virker ikke som om majoriteten av dem faktisk lærer noe av det...Det er på med skylappene, og som du sier, så er det alle andre sin skyld, og de ser ingen feil ved eget konsept...Og når neste pyramidespill lanseres i Norge vet de hvem de skal fronte først, de kjøper medlemslistene til tidligere pyramideselskap...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig 18 000 markedsførere i Norge som har blitt lurt inn i dette, det er jo sinnsykt.

Uansett håpløst å prøve å skille cashbackworld og lyconet når de er såpass tett knyttet sammen i markedsføring og praksis.

At det har tatt så lang tid å legge frem disse opplysningene lover dårlig for dem:p

Det jeg finner smått utrolig er at siden senhøsten 2017 har antallet markedsførere steget fra 16.600 til 18.000! Og dette er ETTER at Lotteritilsynet sendte sine brev...Skremmende hvor lite folk undersøker ting før de hopper på!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det ble vel opplyst at det var 88.888 andeler i den Italienske (?) skyen. Så vil tippe Polen er av noenlunde tilsvarende størrelse.

Må vel i tillegg anta at det er overskuddet, og ikke omsetningen, som er grunnlaget for utbetalinger. Det er tidligere estimert at Lyoness får ca. 10% av omsetningen fra butikken. Altså er det rundt 50 millioner igjen (gitt at ditt estimat stemmer sånn noenlunde), hvor Lyoness selv skal ha sin bit av kaka. Det blir ikke mange kroner per hode.

Polen 33.888 sponsor andeler,ta den første skyen østerriket som var 8888,alt har med antall innbyggere og antall wheite label avtaler, som er til nå fotball,brannvesen,idretsforbund,golfforbund,så får vi se kva som kommer,tilbake til skyen østerriket,den hadde en oppbygningstid,og den 19 desber i 2017 vart det utbetalt til dei som har sponsorandeler i form av Limitid Edition rabattkupong,19 des fekk dei 780 shoping poeng pr andel,780 gange 8 Kr(8 har med euro) =6240kr ,for dei som ville ta ut i cash fekk det,og andre som ville foreta seg andre ting med dei Shoping poengene gjorde det.. fritt valg,og før året 2018 er omme er alle rabattkuppongene tilbake betalt til den som har den Limitid Edition rabattkupong eller 3,og så går en over i rein profittdeling av handelen,og då sponsortidebn er slutt så fornyer man di,og fordelinga på fks på 10% forbidlerprovisjon(butikk-Lyoness)så tar lyoness 2% 8%tilbake til systemet,3 til kunden som cashback 4 som shoping poeng 1 til fks Rapid Wien. Endret av Brasil12
Lenke til kommentar

Polen 33.888 sponsor andeler,ta den første skyen østerriket som var 8888,alt har med antall innbyggere og antall wheite label avtaler, som er til nå fotball,brannvesen,idretsforbund,golfforbund,så får vi se kva som kommer,tilbake til skyen østerriket,den hadde en oppbygningstid,og den 19 desber i 2017 vart det utbetalt til dei som har sponsorandeler i form av Limitid Edition rabattkupong,19 des fekk dei 780 shoping poeng pr andel,780 gange 8 =6240kr ,for dei som ville ta ut i cash,eller foreta seg andren ting med dei Shoping poengene,og før året er omme er alle rabattkuppongene tilbake betalt til den som har den Limitid Edition rabattkupong eller 3,og så går en over i rein profittdeling av handelen,og då sponsortidebn er slutt så fornyer man di,og fordelinga på fks på 10% forbidlerprovisjon(butikk-Lyoness)så tar lyoness 2% 8%tilbake til systemet,3 til kunden som cashback 4 som shoping poeng 1 til fks rapid wien.

Ok, dette er jo bare lek med tall. Som det påpekes så genereres det penger mer enn ett år. La oss si 3 år da, x 3 millioner og legger til litt så har vi 10 millioner som skal deles på 33.888 andeler. Da er hver andel verd ca 300 kroner. Hvor mange andeler fikk man da for 12.000 kroner som jeg forstår er et vanlig innskuddsbeløp?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, først og fremst takk for en utrolig innsats du + mange flere her inne gjør for å opplyse. Jeg er ikke innvolvert selv, men har en kollega som er helt hjernevasket. Har forsåvidt gitt opp å advare har for et par år siden. Selv om jeg stadig sender han små drypp.

Han tror blant annet han skal få utbetalt 120.000 for en polsk sky nå i sommer (invistert 12.000 og regner med 10 gangen tilbake)

Vi har jo alle sett at det regnestykket aldri kan gå opp. Men det som jeg synes er veldig interessant med tilsvaret fra advokatene var den totale omsetningen på 170 millioner fordelt på 1000 partnere/butikker. Håper noen kan hjelpe med svar på dette. Er dette som å forstå at det i snitt er omsatt for 1700 kroner i hver av disse butikkene med fordelskortet i løpet av et helt år?

I så fall er jo omsetningen latterlig lav, at den var lav var vel ikke vanskelig å forutse, men SÅ lav trodde jeg ikke på.

Jeg har sett litt på Polen, man kan kanskje si at de er 2,5 ganager større i antall butikker/partnere. Aner ingenting om omsetningen, men la oss si den er tilnærmet lik. Det er da handlet for i underkant av 500 millioner. Snittet tilbake er vel 2-3%. Er det disse pengene som skal fordeles i denne skyen? I beste fall et par millioner etter at Lyoness sentralt har tatt sitt. Hvor mange andeler er det i disse skyene? Kan jo ikke bli mer enn smuler til hver? Eller misser jeg noe her?

Hei Golfnissen, og velkommen som ny bruker :)

Først av alt må jeg takke for fine ord, jeg føler kanskje at det er andre enn jeg som har bidratt mest her inne, og personlig finner jeg mye inspirasjon og motivasjon fra brukere som Miven, Petter100, PgUp, Jada jada jada, Rolf Tumert og noen fler. Men tusen takk! Det er folk som de jeg nevnte, og mennesker som uvitende er dratt inn i dette lureriet, samt løgnene til Lyoness og selskapets medlemmer, som gjør at jeg engasjerer meg. Er det noe som setter fyr på lunta så er det løgn, lurendreieri og urettferdighet. Og spesielt når det blir satt i system!

Det er alltid like kjipt å høre om nye ofre i saken, og Lyoness er dessverre flinke til å bedrive hjernevasking og manipulasjon. De har store problemer med å forholde seg til sannhet og fakta, og ett eksempel på det er deres gjentatte uttalelser siden tilsynsrapporten fra 2014 kom, om at "Lyoness er godkjent av Lotteritilsynet", selv om tilsynet aldri har praktisert en slik ordning...

Om han har investert 12.000,- vil han nok ikke få utbetalt 120.000,- kontant inn på konto, det nekter jeg å tro. De aller fleste medlemmer som fortsatt tror blindt på dette konseptet kommer gjentatte ganger med udokumenterte påstander om at "Vi har jo allerede fått tilbake halvparten av hva vi har skutt inn". Om dette skulle vise seg å være fakta (hvilket jeg bestrider på det sterkeste), kan han forvente seg 6.000,- og da høyst sannsynlig broderlig fordelt mellom ShoppingPoints og kontanter, så da blir det i såfall 3.000,-

Men så er det jo som Petter100 her skriver og dokumenterer; du må fortsette å skyte inn penger i såkalt ESP for fortsatt å være inntektsberettiget i systemet...M.a.o. må man fortsette å skyte inn nye penger for å få litt av de "gamle" pengene i retur. I tillegg glemmer de fleste medlemmer å ta med i regnskapet sitt alle ekstrautgiftene medlemskapet forutsetter; ESP, at man reiser land og strand rundt for å verve og holde presentasjoner, leie møtelokaler, dyre utenlandsturer for å bli "frelst" / "Lederutvikling" med høy halleluja-faktor, telefonutgifter og ikke minst egen tid.

Og glem ikke at Rabattkuponger i Lyoness har en levetid på 5 år før de blir verdiløse, så dette virker til å være en klok investering (ironi).

La oss leke litt med tallene du oppgir:

170.000.000,- / 1.000 bedrifter = 170.000,- pr år pr bedrift

170.000,- / 12 måneder = 14.167,- pr måned pr pedrift (opprundet)

14.167,- / 24 handelsdager (6 dg pr uke og 4 uker pr mnd) = 590,- pr handelsdag pr bedrift

Om det er en nettbutikk må siste regnestykke deles på 7 dager, og man får da et beløp på 472,- pr handelsdag

Så kan man jo leke seg med åpningstider, og for enkelthetsskyld kan vi si 10 timer pr handelsdag:

590,- / 10 timer = 59,- pr handelstime

For Nettbutikk blir det da:

472 / 24 timer = 20,- (opprundet) pr handelstime)

Dette er kjapp hoderegning i farten (og snitt pr bedrift), og ingen skikkelig tallknusing, da ville nok resultatet blitt enda dårligere, antar jeg...Noen bedrifter vil være over snittet, andre under. Arrester meg gjerne på matematikken.

Du virker å være ganske på ballen, og jeg tror ikke du "misser" noe som du skriver. Ganske bra ressonert, i mine øyne :)

Endret av Tjo-Bing
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det virkelig 18 000 markedsførere i Norge som har blitt lurt inn i dette, det er jo sinnsykt.

Uansett håpløst å prøve å skille cashbackworld og lyconet når de er såpass tett knyttet sammen i markedsføring og praksis.

At det har tatt så lang tid å legge frem disse opplysningene lover dårlig for dem:p

Det jeg finner smått utrolig er at siden senhøsten 2017 har antallet markedsførere steget fra 16.600 til 18.000! Og dette er ETTER at Lotteritilsynet sendte sine brev...Skremmende hvor lite folk undersøker ting før de hopper på!

Nei, alt dette er bare bløff fra Lyoness sin side, både antall markedsførere, kortinnehavere og butikker er feil. Majoriteten av Lyconet-markedsførerne er ikke registrert som næringsdrivende, ergo tyder alt på at de enten ikke tjener penger eller de driver svart.

Presentasjonen de har lagt frem for Lotteritilsynet viser at de kjører hardt på linjen med å forsøke å få det til å se ut som om Cashback-delen er hovedvirksomheten, til tross for at Lotteritilsynet allerede har påvist at dette utgjør en ubetydelig del av omsetningsstrømmen i selskapet. Vedtakene fra WMI og WV har vist at det ikke er nødvendig at det foreligger et konkret krav om å verve nye medlemmer eller betale for fortløpende deltakelse, det er hvordan dette arter seg i praksis som er det avgjørende for vedtaket.

Det sitter noen ganske skarpe hjerner i toppen av Lyoness-systemet som nok er fullstendig klar over at Lotteritilsynet ikke vil falle for forsøket på ytterligere tåkelegging. Derav skimtes deres egentlige strategi som er å dra prosessen lengst mulig ut i tid slik WMI og WV også gjorde, i et forsøk på å utsette dødsstøtet i det lengste. Når et endelig vedtak kommer vil de anke til Lotterinemnda, deretter kan de også anke til sivilombudsmannen, før de til slutt kan ta saken til rettssystemet. Denne saken kan altså fortsatt ta noen år før den er ferdig.

WMI kollapset også internasjonalt som følge av forbudet i Norge, denne dominoeffekten frykter nok også Lyoness skal inntreffe idet kroken endelig er lagt på døren i Norge, derfor er det viktig for dem å holde medlemmene overbevist om at de vil ta saken videre og vinne den i neste instans. På et tidspunkt vil misnøyen med manglende avkastning fra skyene overstige entusiasmen fra nye investorer slik at alt vil kollapse. I mellomtiden vil nok Lyoness-eierne forsøke å salte alle verdiene over i andre selskaper og land slik at de på et tidspunkt kan slå hele sulamitten konkurs, legge all skyld på Lotteritilsynet og leve resten av livet på en sydhavsøy av milliardene som naive Lyconet-investorer har spyttet inn.

Verdt å merke seg er de aller fleste nettbutikkene som hadde Cashback-avtale i 2017 ble eid av Lyconet-markedsførere. Rabattene som medlemmene har fått i disse butikkene er det altså medlemmene selv som har stått for, ergo er dette i praksis et nullsumspill medlemmene imellom. Når antallet nettbutikker i Cashback nå har stupt er det et tydelig signal om at antall aktive markedsførere også har stupt tilsvarende. Da BA begynte å skrive om dette sist sommer var det knapt 3000 aktive Lyconet-markedsførere i Norge. I løpet av sommeren stupte dette til under 2000, og dette har bare fortsatt gjennom høsten og vinteren.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Polen 33.888 sponsor andeler,ta den første skyen østerriket som var 8888,alt har med antall innbyggere og antall wheite label avtaler, som er til nå fotball,brannvesen,idretsforbund,golfforbund,så får vi se kva som kommer,tilbake til skyen østerriket,den hadde en oppbygningstid,og den 19 desber i 2017 vart det utbetalt til dei som har sponsorandeler i form av Limitid Edition rabattkupong,19 des fekk dei 780 shoping poeng pr andel,780 gange 8 Kr(8 har med euro) =6240kr ,for dei som ville ta ut i cash fekk det,og andre som ville foreta seg andre ting med dei Shoping poengene gjorde det.. fritt valg,og før året 2018 er omme er alle rabattkuppongene tilbake betalt til den som har den Limitid Edition rabattkupong eller 3,og så går en over i rein profittdeling av handelen,og då sponsortidebn er slutt så fornyer man di,og fordelinga på fks på 10% forbidlerprovisjon(butikk-Lyoness)så tar lyoness 2% 8%tilbake til systemet,3 til kunden som cashback 4 som shoping poeng 1 til fks Rapid Wien.
Det er godt mulig de betaler ut full kvote her som de lover men min tanke da er dette er strategi for kunne selge alle de andre skyer .
Lenke til kommentar

Nei, alt dette er bare bløff fra Lyoness sin side, både antall markedsførere, kortinnehavere og butikker er feil. Majoriteten av Lyconet-markedsførerne er ikke registrert som næringsdrivende, ergo tyder alt på at de enten ikke tjener penger eller de driver svart.

Presentasjonen de har lagt frem for Lotteritilsynet viser at de kjører hardt på linjen med å forsøke å få det til å se ut som om Cashback-delen er hovedvirksomheten, til tross for at Lotteritilsynet allerede har påvist at dette utgjør en ubetydelig del av omsetningsstrømmen i selskapet. Vedtakene fra WMI og WV har vist at det ikke er nødvendig at det foreligger et konkret krav om å verve nye medlemmer eller betale for fortløpende deltakelse, det er hvordan dette arter seg i praksis som er det avgjørende for vedtaket.

Det sitter noen ganske skarpe hjerner i toppen av Lyoness-systemet som nok er fullstendig klar over at Lotteritilsynet ikke vil falle for forsøket på ytterligere tåkelegging. Derav skimtes deres egentlige strategi som er å dra prosessen lengst mulig ut i tid slik WMI og WV også gjorde, i et forsøk på å utsette dødsstøtet i det lengste. Når et endelig vedtak kommer vil de anke til Lotterinemnda, deretter kan de også anke til sivilombudsmannen, før de til slutt kan ta saken til rettssystemet. Denne saken kan altså fortsatt ta noen år før den er ferdig.

WMI kollapset også internasjonalt som følge av forbudet i Norge, denne dominoeffekten frykter nok også Lyoness skal inntreffe idet kroken endelig er lagt på døren i Norge, derfor er det viktig for dem å holde medlemmene overbevist om at de vil ta saken videre og vinne den i neste instans. På et tidspunkt vil misnøyen med manglende avkastning fra skyene overstige entusiasmen fra nye investorer slik at alt vil kollapse. I mellomtiden vil nok Lyoness-eierne forsøke å salte alle verdiene over i andre selskaper og land slik at de på et tidspunkt kan slå hele sulamitten konkurs, legge all skyld på Lotteritilsynet og leve resten av livet på en sydhavsøy av milliardene som naive Lyconet-investorer har spyttet inn.

Verdt å merke seg er de aller fleste nettbutikkene som hadde Cashback-avtale i 2017 ble eid av Lyconet-markedsførere. Rabattene som medlemmene har fått i disse butikkene er det altså medlemmene selv som har stått for, ergo er dette i praksis et nullsumspill medlemmene imellom. Når antallet nettbutikker i Cashback nå har stupt er det et tydelig signal om at antall aktive markedsførere også har stupt tilsvarende. Da BA begynte å skrive om dette sist sommer var det knapt 3000 aktive Lyconet-markedsførere i Norge. I løpet av sommeren stupte dette til under 2000, og dette har bare fortsatt gjennom høsten og vinteren.

Amen! Tilsluttes. Skarp analyse :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...