Gå til innhold

Investere i Lyoness?

Momspaghetti

Anbefalte innlegg

Siste jeg har fått med meg er at Lotterinemda vil gi et svar like over sommeren. 

Blir dette gjort "etter boka" så ender vi kanskje opp med et rettsgrunnlag som passer rett inn i EU sin lovgiving. Da kan hele EU stenge ned Lyoness mer eller mindre over natta. :-) 

Nei, så enkelt er det dessverre ikke. Lotteritilsynet har kun vurdert Lyoness sin virksomhet i Norge, og vedtaket har da ingen direkte juridisk relevans for andre land utover at det kan inspirere til og forenkle en tilsvarende prosess.

Det ville ha større effekt om Lyoness havner på Finanstilsynets varselliste over uautoriserte og tvilsomme investeringskonsepter. Disse varslene kopieres nemlig hyppig mellom de enkelte lands finansmyndigheter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel ønsketenkning med tanke på Norge ikke engang er medlem av EU :)

Men skulle det skje er jo det glimrende :)

Men EU pleier som regel og lage regler vi i Norge må følge så værste senario ville vel være Norge har gjort noe de ikke har lov til (50% krav ang handel ) EU ønsker jo felles regler nesten på alt mulig piss og er et jevla byråkrati. Men skulle de ta dette like alvorlig som bøy på en agurk er jo det flott .

Her er jeg på syltynn is, men det var snakk om at det kan komme inn under EU direktiv 2005/29 som også Norge har tatt med som en del av EØS avtalen. Eller går den bare en vei, fra EU til EØS?

Men uansett vil en rettskraftig dom her i Norge få konsekvenser for videre drift, både i EU og resten av verden.

http://www.europalov.no/rettsakt/handelspraksisdirektivet-om-urimelig-handelspraksis-overfor-forbrukere/id-687 

Endret av Rolf Tumert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, så enkelt er det dessverre ikke. Lotteritilsynet har kun vurdert Lyoness sin virksomhet i Norge, og vedtaket har da ingen direkte juridisk relevans for andre land utover at det kan inspirere til og forenkle en tilsvarende prosess.

Det ville ha større effekt om Lyoness havner på Finanstilsynets varselliste over uautoriserte og tvilsomme investeringskonsepter. Disse varslene kopieres nemlig hyppig mellom de enkelte lands finansmyndigheter.

Lyoness Europe AG Og Lyoness Norge er under tilsyn.. Så gjelder ikke KUN Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her er jeg på syltynn is, men det var snakk om at det kan komme inn under EU direktiv 2005/29 som også Norge har tatt med som en del av EØS avtalen. Eller går den bare en vei, fra EU til EØS?

Men uansett vil en rettskraftig dom her i Norge få konsekvenser for videre drift, både i EU og resten av verden.

http://www.europalov.no/rettsakt/handelspraksisdirektivet-om-urimelig-handelspraksis-overfor-forbrukere/id-687 

Tåketrollet poengterer det korrekte, det er Lyoness Europe AG (Basert i Østerrike, nå myWorld Europe AG) og Lyoness Norway AS (basert i Norge) med tilhørende datterselskaper Cashback World og Lyconet som er under tilsyn. Det er også derfor styreformann i Lyoness Europe AG med følge har stilt på møter i Lotteritilsynets lokaler i Førde. Hadde det kun dreid seg om Lyoness Norway AS vil jeg tro at grenen hadde vært kappet for lengst...

Videre har du Tumert et veldig godt poeng, og du er ikke ute på tynn is. Om man leser siste vedtak av 31.05.-18 vil man på side 11 i vedtaket finne følgende informasjon, sitat:

"Lotteriloven § 16 andre ledd er utformet i samsvar med EUs rammedirektiv 2005/29/EF om urimelig handelspraksis. I direktivets Bilag I punkt 14 er det fastsatt at «Å etablere, drive eller markedsføre en pyramideordning der en forbruker betaler et vederlag for mulighet til å oppnå kompensasjon som primært stammer fra andre forbrukere som trer inn i systemet, snarere enn fra salg eller forbruk av produkter», skal anses som urimelig handelspraksis.

EUs rammedirektiv 2005/29/EF om urimelig handelspraksis bygger på en totalharmonisering som innebærer at det innenfor direktivets virkeområde ikke skal utformes regler som gir svakere forbrukervern eller strengere regler for de næringsdrivende enn direktivet gir anvisning på.

Forbudet mot pyramidespill og pyramidelignende omsetningssystem er satt for å beskytte forbrukerne. I EUs rammedirektiv 2005/29 EF artikkel 1 fremgår at «Formålet med dette direktiv er å bidra til at det indre marked fungerer tilfredsstillende, og å oppnå et høyt nivå av forbrukervern gjennom tilnærming av medlemsstatenes lover og forskrifter om urimelig handelspraksis som skader forbrukernes økonomiske interesser.»

Videre står det på side 13 i vedtaket, sitat:

"Det følger av lotteriloven § 16 andre ledd at bestemmelsen omfatter «pyramidelignende omsetningssystem». Tilsvarende rammer EUs rammedirektiv 2005/29/EF Bilag 1 punkt 14 «pyramideordning».", sitat slutt.

På side 15 i vedtaket står følgende, sitat:

"

Det følger av lotteriloven § 16 andre ledd at bestemmelsen gjelder pyramidelignende omsetningssystem der det «ytes vederlag for å få mulighet til å oppnå inntekter». Tilsvarende fremgår det av EUs rammedirektiv 2005/29/EF Bilag 1 punkt 14 at bestemmelsen rammer pyramideordninger der forbrukeren «betaler et vederlag for mulighet til å oppnå kompensasjon»", sitat slutt.

Vedtaket inkluderer i tillegg flere steder EUs rammedirektiv, det er bare å sette seg ned å lese hele vedtaket, så vil man se lovgrunnlaget tilsynet anvender. Leser man på side 3 i vedtaket, vil man finne følgende informasjon, sitat:

"På bakgrunn av tipsene som er mottatt i saken finner Lotteritilsynet også grunnlag for å informere blant annet Forbrukertilsynet, Skatteetaten og Finanstilsynet om vedtaket da vi ser at saken reiser spørsmål om brudd på markedsføringsloven, skattelovgivningen og finanslovgivningen.", sitat slutt.

I can see a shitstorm on the horizon...

Endret av Tjo-Bing
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tåketrollet poengterer det korrekte, det er Lyoness Europe AG (Basert i Østerrike, nå myWorld Europe AG) og Lyoness Norway AS (basert i Norge) med tilhørende datterselskaper Cashback World og Lyconet som er under tilsyn. Det er også derfor styreformann i Lyoness Europe AG med følge har stilt på møter i Lotteritilsynets lokaler i Førde. Hadde det kun dreid seg om Lyoness Norway AS vil jeg tro at grenen hadde vært kappet for lengst...

Videre har du Tumert et veldig godt poeng, og du er ikke ute på tynn is. Om man leser siste vedtak av 31.05.-18 vil man på side 11 i vedtaket finne følgende informasjon, sitat:

"Lotteriloven § 16 andre ledd er utformet i samsvar med EUs rammedirektiv 2005/29/EF om urimelig handelspraksis. I direktivets Bilag I punkt 14 er det fastsatt at «Å etablere, drive eller markedsføre en pyramideordning der en forbruker betaler et vederlag for mulighet til å oppnå kompensasjon som primært stammer fra andre forbrukere som trer inn i systemet, snarere enn fra salg eller forbruk av produkter», skal anses som urimelig handelspraksis.

EUs rammedirektiv 2005/29/EF om urimelig handelspraksis bygger på en totalharmonisering som innebærer at det innenfor direktivets virkeområde ikke skal utformes regler som gir svakere forbrukervern eller strengere regler for de næringsdrivende enn direktivet gir anvisning på.

Forbudet mot pyramidespill og pyramidelignende omsetningssystem er satt for å beskytte forbrukerne. I EUs rammedirektiv 2005/29 EF artikkel 1 fremgår at «Formålet med dette direktiv er å bidra til at det indre marked fungerer tilfredsstillende, og å oppnå et høyt nivå av forbrukervern gjennom tilnærming av medlemsstatenes lover og forskrifter om urimelig handelspraksis som skader forbrukernes økonomiske interesser.»

Videre står det på side 13 i vedtaket, sitat:

"Det følger av lotteriloven § 16 andre ledd at bestemmelsen omfatter «pyramidelignende omsetningssystem». Tilsvarende rammer EUs rammedirektiv 2005/29/EF Bilag 1 punkt 14 «pyramideordning».", sitat slutt.

På side 15 i vedtaket står følgende, sitat:

"

Det følger av lotteriloven § 16 andre ledd at bestemmelsen gjelder pyramidelignende omsetningssystem der det «ytes vederlag for å få mulighet til å oppnå inntekter». Tilsvarende fremgår det av EUs rammedirektiv 2005/29/EF Bilag 1 punkt 14 at bestemmelsen rammer pyramideordninger der forbrukeren «betaler et vederlag for mulighet til å oppnå kompensasjon»", sitat slutt.

Vedtaket inkluderer i tillegg flere steder EUs rammedirektiv, det er bare å sette seg ned å lese hele vedtaket, så vil man se lovgrunnlaget tilsynet anvender. Leser man på side 3 i vedtaket, vil man finne følgende informasjon, sitat:

"På bakgrunn av tipsene som er mottatt i saken finner Lotteritilsynet også grunnlag for å informere blant annet Forbrukertilsynet, Skatteetaten og Finanstilsynet om vedtaket da vi ser at saken reiser spørsmål om brudd på markedsføringsloven, skattelovgivningen og finanslovgivningen.", sitat slutt.

I can see a shitstorm on the horizon...

Dette ser jo flott ut men jeg stusser på at de fleste av 47 land som er med i my world er nettopp EU land og når Sverige prøvet stoppe selskapet ble det bråstopp pga de ikke har samme regel som Norge ang minst 50% må være fra handel og ikke 10% som lotteritilsynet sine funn viser. Jeg tror ikke det er noe bedre ang % i de andre EU land så merkelig ingen land sier stopp og stenger selskapet som nettopp Norge gjør nå ..

Lenke til kommentar

Fordi Norge nå er først ute med å prøve regelverket, og vil sette presedens for resten av EU. Hva Norge nå gjør går ikke upåaktet hen, og flere lands myndigheter følger med på utviklingen i Norge, så dette er ikke merkelig i det hele tatt :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem er det som kjører på med 47 land og som samtidig reklamerer for nye? Hvem er det som aldri har tapt i Østerrisk høyesterett og som tror deres status er høy i samme land?

Hvem er det som avfeier medlemmers krav om refusjon? Som i ett land sier nei til alle krav, men i andre kjører 100% ? Hvem er det som har gitt garantier om at alt skal refunderes om de faller? Hvem skal gjennomføre dette da? Vedkommende har ikke økonomi til dette, så hvem skal ta tapene?

Hvem er det som tar på seg offerrollen i dette? Hvem er vonbroten? Hvem skylder på at de er misforstått? Hvem tror det nå er media som føler en sterk konkurranse?

Og slik kunne jeg fortsatt....

Å behandle Lyoness som en sannhetskilde?

Javel. Lykke til med det.

Jeg vet hvor mye av dette kommer fra ... Vestlandet. Flott!

Endret av Moskasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi Norge nå er først ute med å prøve regelverket, og vil sette presedens for resten av EU. Hva Norge nå gjør går ikke upåaktet hen, og flere lands myndigheter følger med på utviklingen i Norge, så dette er ikke merkelig i det hele tatt :)

Ok ..Da fatter jeg mer. Det som er så bra med dette forum er det er mye folk her som kan mye om mye

Takker og bukker for det dere skriver

Endret av Petter100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er det som kjører på med 47 land og som samtidig reklamerer for nye? Hvem er det som aldri har tapt i Østerrisk høyesterett og som tror deres status er høy i samme land?

Hvem er det som avfeier medlemmers krav om refusjon? Som i ett land sier nei til alle krav, men i andre kjører 100% ?

Hvem er det som tar på seg offerrollen i dette? Hvem er vonbroten? Hvem skylder på at de er misforstått? Hvem tror det nå er media som føler en sterk konkurranse?

Og slik kunne jeg fortsatt....

Å behandle Lyoness som en sannhetskilde?

Javel. Lykke til med det.

Jeg vet hvor mye av dette kommer fra ... Vestlandet. Flott!

At my world lyver så det renner av de er en kjent sak men om det kommer fra Vestlandet tror jeg ikke :)

Ang antall land er det værtfall slik at de har casback world i 47 land ( snart 46 håper jeg) men ang kontorer er jeg ikke sikker på om de har i alle land og det begrunner jeg med Nord Amerika og sør Amerika hvor de har valgt ha kontor i Florida ( tror jeg ) værtfall 27 ansatte ifølge Duesund som lot seg avbilde der med sin kjære som er på level 7 (tror jeg ) og som skal nå gjøre sin drøm og bli ENDA mer rik i USA.

post-474374-183357_thumb.png

Endret av Petter100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De lever i en herlig alternativ virkelighet i Lyoness / Lyconet, og besynderlig nok lever ingen av dem etter egen filosofi...Denne er jo bare skjønn, og den har jeg fått i både norsk og engelsk utgave, når jeg har prøvd å snakke med de "hjernevaskede" om situasjonen:

post-477515-0-18637400-1530033546_thumb.png

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det var og er diskusjon om ESP og salg av skyer kan regnes som handel ! Duesund og kompani mener så men jeg tok dette opp med min uppline hudker jeg våren 2017 når jeg kjøpte sky i den nordiske om det ikke ville være da naturlig og betale moms til Norge på disse kjøp all tid dette er HANDEL som dere sier og det selv om det er FREMTID handel og handel er estimert ! Jeg fikk til svar at dette ikke kunne regnes som handel i sanntid og dermed ikke var moms pliktig. Sannheten er vel mer der dette er et salg og pengene går som mer en bevist oppover i hiraki til lønn og bonus og det vil ALDRI bli noe UTBYTTE

• Liker 1
Lenke til kommentar

De lever i en herlig alternativ virkelighet i Lyoness / Lyconet, og besynderlig nok lever ingen av dem etter egen filosofi...Denne er jo bare skjønn, og den har jeg fått i både norsk og engelsk utgave, når jeg har prøvd å snakke med de "hjernevaskede" om situasjonen:

Gjenganger.PNG

Hæhæhæ... Denne mannen ble i sin tid holdt ansvarlig for både sin sønn og egne lovnader. Klarte ikke det, sendte det videre.

Disse spørsmålene burde vedkommende stille seg selv .

Tåkesvar sikkert, for aldri i livet om dette er noe han har gjort selv?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært innom APP nå og tittet litt og utrolig mange land har veldig få partnere! Kan nevne Canada og Mexico og Sør Afrika og De arabiske emirater som ikke har mye og skryte av ang muligheter for casback handel til My World.

Men det skulle ikke forundre meg et sekund det i disse land finnes markedsførere på level både 5 og 6 og 7 som er flinke til selge ESP og skyer og verve PM

Endret av Petter100
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så be de ramse opp.

Skulle gjerne vist om de har kontor i alle disse land og antall casbsck medlemmer og ikke minst omsetning og hvor mye av dette som er handel og hva de har solgt av skyer og ESP og vervet nye PM.

Dette er landene de værtfall påstår de har med.

post-474374-25527_thumb.png

post-474374-55545_thumb.png

post-474374-35676_thumb.png

post-474374-34460_thumb.png

Endret av Petter100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...