oldsam Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Hei folkens, Har en VW Golf Synchro 1998. En flott bil med firehjulstrekk, null rust, masse plass og lav km (170 000). Har i det siste merket at girkassa har blitt vanskelig. Sliter ofte med å få den i gir 1 og 2. Hvis jeg feks kjører i 2 eller 3 og skal bremse ned og sette den i 1, må jeg ned i en veldig lav fart før jeg får satt den i 1. Er også noen ganger når jeg venter på grønt lys - skal sette den i 1 - og sliter med det. Har ingen problem på de andre girene. Den går som regel i gir, må bare være litt tålmodig. Jeg er veldig villig til å løse dette selv så lenge jeg kan få en 'diagnose'. Er tross alt en bil med en verdi på rundt 10 000, så vet ikke hvor mye penger jeg vil investere. Hva tror dere? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Lager den skrapelyder når du legger inn reversen?Om du har slitt og/eller forurenset clutch (fra væskelekkasje) vil det kunne gjøre at clutchen ikke frir skikkelig, selv om du tramper pedalen helt inn. Det igjen kan gjøre at det er vanskelig å legge inn gir, spesielt de lave girene. Om kassen har usynkronisert revers vil det ofte gi skrapelyder når du prøver å legge inn reversen. Tykk girolje og slitte synkroniseringer kan selvfølgelig også gjøre det vanskelig å legge inn gir. Lenke til kommentar
oldsam Skrevet 14. november 2016 Forfatter Del Skrevet 14. november 2016 Ingen problemer med reversen. Skal sies at clutchen er veldig lang. Det er mye slark i den, men dette har vel kanskje ikke noe å si?Det er uvisst meg om giroljen noensinne er byttet på denne bilen, så vurderer å fikse det i morgen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Skraper det når du gearer fra 1. til 2., eller er den bare hard å få i gear? Lenke til kommentar
oldsam Skrevet 14. november 2016 Forfatter Del Skrevet 14. november 2016 Skraper det når du gearer fra 1. til 2., eller er den bare hard å få i gear? Det har jeg ikke tenkt over, så kanskje ikke. Skal prøve å legge merke til det når jeg kjører i morgen. hva tror du i så fall det kan være? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Hvis det skraper, er det trolig synkroniseringsringene. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Njah, kan være, men om det f.eks er en mindre oljelekkasje fra simmering bakkant veiv slik at clutchen blir våt og subber, så vil den ikke frikoble skikkelig. TS, har du prøvd "rev matching"? Lenke til kommentar
oldsam Skrevet 15. november 2016 Forfatter Del Skrevet 15. november 2016 (endret) Njah, kan være, men om det f.eks er en mindre oljelekkasje fra simmering bakkant veiv slik at clutchen blir våt og subber, så vil den ikke frikoble skikkelig. TS, har du prøvd "rev matching"? Har ikke prøvd dette nei. Sjekket en video på YT om det. Er det noe du anbefaler å prøve ifm å prøve å finne ut hva som feiler bilen, eller sånn generelt når man kjører? Edit: Det er som nevnt tidligere ikke kun i fart. Får problemet når jeg står helt stille også og skal sette den i første gir. Endret 15. november 2016 av oldsam Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Det at den er vanskelig å sette i gir når du står stille får meg til å tro at clutchen ikke frir skikkelig. Da oppfører ting seg som om du tramper clutchpedalen kun delvis inn. Om du står på flatmark eller i svak svak helling nedover, slik at bilen i alle fall står stille uten at du holder på bremsen, vil den kunne begynne å bevege seg forover når du forsøker å presse den inn i 1.gir. Da går den forover på synkroniseringen og det er et helt sikkert tegn på at clutchen ikke frir. Dog skal sies at når den frir så dårlig at den drar seg forover på synk så er det ganske ille. Lenke til kommentar
joka Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 er det 6 trinns kasse? Lenke til kommentar
oldsam Skrevet 15. november 2016 Forfatter Del Skrevet 15. november 2016 (endret) er det 6 trinns kasse? Nei er 5-trinns. Det at den er vanskelig å sette i gir når du står stille får meg til å tro at clutchen ikke frir skikkelig. Da oppfører ting seg som om du tramper clutchpedalen kun delvis inn. Om du står på flatmark eller i svak svak helling nedover, slik at bilen i alle fall står stille uten at du holder på bremsen, vil den kunne begynne å bevege seg forover når du forsøker å presse den inn i 1.gir. Da går den forover på synkroniseringen og det er et helt sikkert tegn på at clutchen ikke frir. Dog skal sies at når den frir så dårlig at den drar seg forover på synk så er det ganske ille. Kan hende du er inne på noe her. Det som skjer når den ikke vil gå inn, er at jeg bare forsøker å dytte den med minimal kraft. Etter et par sekunder så går den alltid i gir. Hva kan være grunnen til at dette ikke skjer hver gang? Og hvorfor ikke med andre gir enn 1 og 2? Jeg glemte forresten å nevne at også reversen kan være sta, men ikke like stort problem som 1 og 2 gir. Er dette noe en amatør kan lære seg å fikse gjennom youtube, eller tror du jeg må innom et verksted? Endret 15. november 2016 av oldsam Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 (endret) Etter noen sekunder har flere ting skjedd. Synkroniseringen har fått klemt ut oljen, brutt smørefilmen og griper tak, slik at den jobber hardere for å utlikne hastighetsforskjell mellom stillestående del av gir og delen av gir som rusler rundt pga clutch som ikke slipper taket skikkelig. Jo lengre tid synk presses jo lengre tid har den på å gjøre denne jobben. Det kan være flere grunner til at dette ikke skjer bestandig. Ene muligheten er at jeg tar feil, og dermed ser på helt feil mulige hendelsesforløp. Men om jeg har rett er det flere grunner til at det ikke oppstår bestandig. Noen ganger står synk / gir slik at ting smetter sammen uten nevneverdig behov for synkronisering, da går gir gjerne fort i inngrep, men kanskje med en markant klikk/dunk osv. Så har vi temperatur, ved høyere temperaturer (pga. at bilen har vært kjørt og/eller varmt klima) brytes oljefilmen i synkroniseringen lettere, og kassa smetter lettere i gir. Det at det kun skjer på 1. og 2.gir kan skyldes at det er i forbindelse med disse girene hastighestforskjellen er størst. De lave girene har størst sprang mellom seg, og ved tomgang og subbende clutch er det virkelig noe for synk å jobbe med, kontra å gå oppover i gir på høye gir. Sistnevnte får du lett til uten bruk av clutch, med bare bittelitt trening. De lave girene setter størst krav til clutch og/eller synk.Å reparere noe som har med dette å gjøre krever en del. Bytte av clutch eller simmering bakkant veiv er i bunn og grunn samme jobb, girkassen må ut. Har du fasiliteter til denne jobben, altså tak over hodet, temperatur, verktøy for å holde motor oppe, 2-3000kr i basisverktøy, utstyr for varming (induktivt eller acetylen/oksygen), noe know-how og ståpåvilje kan du gjøre dette selv, men jeg tror det mest fornuftige er å sette bort slikt. Selv jeg som vet og har sånn ca. fasiliteter gidder ikke dette selv, men setter bort til verksted som kan få stå der å kødde med fastrustede bolter og ubegrenset tid tilgjengelig, gjerne til fastpris... Endret 15. november 2016 av Leo_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå