fotokolbrann Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Hei, Jeg skal kjøpe meg et nytt solid stativ soom takler lengre lukkertider påmontert FX med moderate teler. Kan se ut som sirui er på opptur. Er det noen med erfaring med dette merket? Kikker litt på dette, da dette prismessig er fornuftig for min del. Fordelen er at en kan velge å bruke det uten midtsøye de gangene det skal være velidig stødig. Dette kan bli 143cm høyt uten midsøyle. Hvilken høyde mener dere bør være minimum uten søyle? Er dette nytt eller en eldre serie, finner ingenting om akkurat denne modellen på hjemmesiden deres...? http://www.stavangerfoto.no/nettbutikk/stativ/stativ---tripod/sirui/sirui-stativ-r-3213x-kraftig-tripod-i-karbonfiber-116643-p0000049108 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Moderatormelding Trådtittel er endret til noe mer beskrivende, i henhold til retningslinjene punkt 2.3.Reaksjoner på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke i tråden. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 du kommer langt med et solid stativ til kr 1500,- Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 (endret) eller billigere.... Endret 14. november 2016 av flageborg Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 (endret) Jeg skal kjøpe meg et nytt solid stativ soom takler lengre lukkertider påmontert FX med moderate teler. Eneste erfaring jeg har med Siriu er et lite "reisestativ". Det er helt OK, men sier ikke noe om det du ser på. Aner ikke om modellen er ny, gammel eller spesialbestilt, men konstruksjon med 10-lags karbon tyder på at det ikke er spesielt gammelt. Forøvrig skjer det ikke de helt store forandringene fra år til år på stativfronten så om det er en litt eldre modell eller ikke spiller nok liten rolle, muligens bortsett fra at det burde være en bra pris hvis modellen er utgående. Du kan jo sammenligne priser med lignende modeller fra Benro og Feistol som alle ser ut til å være mye-for-pengene-merker sammenlignet med f.eks Gitzo. Når det gjelder høyde så spørs det hvor høy du er. Jeg er rundt 1.80, og for å ha kamera i øyehøyde må søkeren være på rundt 1.70. Grovt sett bygger stativhodet som regel vel 10 cm og kameraet 10 cm så da må stativet være ca. 1.50. Har du et profft speilreflekskamera bygger det gjerne litt mer, har du et veldig lite hode muligens litt mindre enn 10 cm. For kraftig hode og kamera kanskje det bygger 25cm eller mer. Et annet sprøsmål er om du trenger øyehøyde, det spørs litt på bruken og hva du liker, men for generell bruk liker i hvert fall jeg å ha mulighet for å få kameraet opp til øyehøyde. Om du trenger det uten midtstang er også et spørsmål. For maks stabilitet er uten midtstang best, men kanskje ikke verdt det med tanke på vekt hvis du ikke trenger maks høyde mye av tiden. Jeg er ikke sikker på om du trenger fullt så kraftig stativ for moderate teler, men skal du ikke ha med deg stativet mye er det liten grunn til å gå ned i størrelse vekt. Endret 15. november 2016 av se# Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Jeg har det stativet som Fagerborg linker til. Min erfaring er at det er ikke solid nok til FX med en moderat tele ... Jeg har brukt det med en Olympus E-30 + 75-300mm og 50-200mm og det skal ikke mye vind til før det blir uklare bilder. Men til små speilløse kameraer og kortere brennvidder er det genialt. 1 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Etter denne testen endte jeg opp med å kjøpe testeksemplaret selv.http://www.tek.no/artikler/sirui-t-2205x-og-induro-ct014/114382 Lenke til kommentar
fotokolbrann Skrevet 16. november 2016 Forfatter Del Skrevet 16. november 2016 Hei og takk for gode tips og vurderinger. Denne uka skulle det vise seg at Interfoto hadde dette til snaue 3000,-, så jeg dro en tur dit å prøvde det. Jeg ble imdlertid veldig overasket over hvor forseigjort det virket å være, så det endte med kjøp, så får jeg håpe at jeg fortsatt er like happy om et år. Det som virkelig genialt var genialt var at en om en ønsket maks stabilitet kunne en enkelt skru av hele midtstanga, da blir det 1,43 cm høyt pluss hode og kamera, noe som i det fleste tilfeller vil være høyt nok vil jeg tro. Til «vanlig» fotografering kan en sette på midtstangen(inkludert i prisen) og stativet ble mer enn høyt nok for min del. Stativet veier «bare» 1,8 kg sett i lys av kapasitet, og jeg synes at dette står godt til mitt RRS BH-55 hode med panoreringsbase. Til prisen interfoto kjører denne uka synes jeg dette var et røverkjøp, rett og slett. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå