Gå til innhold

Bør jeg bestille et annet skjermkort?

Nobu

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lenge hatt en bestilling på Sapphire 9600 XT 256 MB hos Komplett, men bestilte fra Multicom istedet i siste liten.

Link: Multicom's produktside

Jeg sitter her nå med et Sapphire 9500 (non pro) 128 MB som skal i en annen PC, når jeg får meg nytt skjermkort. Jeg SKAL ha et nytt skjermkort, men jeg er litt usikker på om jeg faktisk skal gå for det jeg har bestilt eller ikke.

Har en Barton 2500+ @ 2200 MHz, 512MB DDR i et Abit NF7-SV2.0. Er ute etter et skjermkort som rettferdiggjør resten av systemet. Kortet koster som dere ser 1700, så jeg vil helst ha noe i samme prisklasse. Er det noen kort folk vil anbefale meg å kjøpe i stedet for det jeg har bestilt? I så fall hvorfor?

Fint med noen svar basert på erfaringer eller litt kunnskap og ikke bare fra folk på forumet som "tror" i øst og vest. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du vil ikke oppleve noen revolusjon i forhold til det du har fra før, ihvertfall. Dersom det virkelig skal monne, i forhold til 9500 non-pro, må du opp på Radeon 9800 Pro/XT.

Likevel: Langt i fra noe dårlig kjøp!

Hm.. Trodde XT var bedre enn 9600 PRO kort, og at 9600 PRO var rimelig gode kort, også i sammenligning med 9500?

Noen fler som har noen tips til kjøp, eller noe å si om 9600XT-kortene?

Endret av Nobu
Lenke til kommentar

ehh ? kjøpte du 256mb ram :dontgetit:

-Ingen kort som drar nytte av rammen... :no: det er clocken som gjelder...

Du burde ha kjøpt uten 256mb ram... 128 versjoner scorer faktisk bedre her og der i tester :ermm:

Edit:

Du vil ikke oppleve noen revolusjon i forhold til det du har fra før, ihvertfall. Dersom det virkelig skal monne, i forhold til 9500 non-pro, må du opp på Radeon 9800 Pro/XT.

Likevel: Langt i fra noe dårlig kjøp!

Hm.. Trodde XT var bedre enn 9600 PRO kort, og at 9600 PRO var rimelig gode kort, også i sammenligning med 9500?

Noen fler som har noen tips til kjøp, eller noe å si om 9600XT-kortene?

:ermm: erhmmm... 9600 er budsjett versjonen... den ER dårligere enn 9500

Endret av So
Lenke til kommentar
ehh ? kjøpte du 256mb ram  :dontgetit:

-Ingen kort som drar nytte av rammen... :no:  det er clocken som gjelder...

Du burde ha kjøpt uten 256mb ram... 128 versjoner scorer faktisk bedre her og der i tester :ermm:

Jeg har ennå ikke fått kortet, det er derfor jeg har laget denne threaden. Jeg ønsker å få litt tilbakemelding fra folk som har kan si noe vettugt om valget, evt. hvilket skjermkort jeg heller burde kjøpe.

Det var ingen reell prisforskjell på 128 og 256 MB RAM så da tok jeg like godt den med 256. Men er det virkelig slik at et 128 MB-kort scorer bedre? Hvorfor? Er det grunnet timings?

Edit: Og det ikke nødvendig å komme drassende med nedlatende holdninger. Vi skal nok klare å få noe saklig ut av threaden uten, også.

Endret av Nobu
Lenke til kommentar
Ang. 256 MB ram: Kvantiteten går ut over kvaliteten .... 128 MB er nok best på et mellomklassekort (som 9600serin er)

Ellers; Hvorfor bytte? Det du har er jo ca. like godt dersom du klokker det litt... kan moddes til 9500PRO i hverfall... med flaks til 9700 som kna klokkes til 9700 pro

Jeg har prøvd soft-mod, dette fungerer ikke. Har revisjon av kortet uten minnet i L-form.

Jeg skal ha et nytt kort nå uansett, fordi det kortet jeg har nå skal i en annen maskin.

Får vurdere et med 128MB istedet jeg da. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå, kikker rundt etter alternativer som ikke ligger så fryktelig mye over 2000.

Lenke til kommentar
EDIT:

Sapphire Radeon 9800SE Atlantis 128M DDR kr 1865,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

Link til test funnet at random, på Google (9800 SE)

Som det sies:

"The RADEON 9800SE is the same RADEON 9500, only based on the R350 instead of the R300. The new processor hardly speeds up the performance, but the price is greatly increased."

Høres ikke bra ut. :roll:

Lenke til kommentar
Hva med powercolor 9600XT BRAVO?, et XT kort som er klokket enda høyere enn 'normal' XT.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

PowerColor sine skjermkort stiller jeg meg litt tvilende til. Leser overalt om vifter som faller av og som slutter å fungere. Er vel en grunn til at de er så billige som de er. Har selv en studiebekjent hvis vifte sluttet å fungere og slarket og hang fra skjermkortet, PowerColor-kort. :wow:

Lenke til kommentar
Slår 9600XT .. kan ofte moddes til 9800 og klokkes il pro!

"Ofte"? Hva er ofte da? Dessuten er det ikke noe garanti for at det går, er vel heller de som er så heldige å få tak i en gitt revisjon av kort som klarer å modde dem.

Lenke til kommentar

For det første: Hvis to kort som er identiske bortsett fra at det ene har 128MB RAM og det andre har 256 (som i dette tilfellet) så vil ikke det med mest RAM være tregere enn det med 128MB. Bare fordi en del FX5600 kort og lignende har vært i en slik situasjon betyr ikke at alle ikke-high-end kort med 256mb RAM har dårlig ram og er et dårlig valg. Så når prisforskjellen er så liten som nå, så ser jeg ingen grunn til å velge 128MB over 256.

Videre vil jeg oppklare at tester har vist at Radeon 9800SE ikke er raskere enn 9600XT. De er ganske jevne, kanskje med knepen seier til 9600XT. Sjansen for en vellykket modifisering av 9800SE er visstnok ikke så veldig stor, rundt 50% sjanse? Det skal også nevnes at 9800SE er mere sulten på strøm enn 9600 og avgir mer varme.

9600XT er et ganske mye bedre kort enn 9500np. 2 mot 1,1 i fillrate (Gp/sec) og 9,6GB mot 8,8GB i båndbredde.

Hvis du vil ta sjansen på 9800SE så tror jeg Hercules 9800SE AIW er et godt valg til rundt 2200,-. Jeg ville kjøpt powercolor sitt 9800 Pro kort til 2800.

Lenke til kommentar
For det første: Hvis to kort som er identiske bortsett fra at det ene har 128MB RAM og det andre har 256 (som i dette tilfellet) så vil ikke det med mest RAM være tregere enn det med 128MB. Bare fordi en del FX5600 kort og lignende har vært i en slik situasjon betyr ikke at alle ikke-high-end kort med 256mb RAM har dårlig ram og er et dårlig valg. Så når prisforskjellen er så liten som nå, så ser jeg ingen grunn til å velge 128MB over 256.

Videre vil jeg oppklare at tester har vist at Radeon 9800SE ikke er raskere enn 9600XT. De er ganske jevne, kanskje med knepen seier til 9600XT. Sjansen for en vellykket modifisering av 9800SE er visstnok ikke så veldig stor, rundt 50% sjanse? Det skal også nevnes at 9800SE er mere sulten på strøm enn 9600 og avgir mer varme.

9600XT er et ganske mye bedre kort enn 9500np. 2 mot 1,1 i fillrate (Gp/sec) og 9,6GB mot 8,8GB i båndbredde.

Hvis du vil ta sjansen på 9800SE så tror jeg Hercules 9800SE AIW er et godt valg til rundt 2200,-. Jeg ville kjøpt powercolor sitt 9800 Pro kort til 2800.

Jeg har fått litt noia når det gjelder PowerColor sine kort som sagt, spesielt med tanke på at en bekjent sitt (og tilsynelatende flere andres) 9800 Pro fikk viftedød. Foreløpig beholder jeg min ordre på 9600 XT'et (256MB), men prøver å finne et brukt 9700/9800 Pro frem til det kommer (12. des @ Multicom).

Edit: Angående mod. av 9800SE med Hercules AIW, virker det utifra posts på forumet at det er vanskelig å modde det som sendes ut fra lagrene rundt forbi nå? Thread om mod av 9800SE.

Endret av Nobu
Lenke til kommentar
Bare lurer på en ting; hvis 256MB RAM på skjermkort er så dårlig, hvorfor lager de det da? Poenget er? det kan da ikke være så forferdelig?

Det er vel ikke direkte dårlig, men iflg. noen her er det jo mindre bra. Jeg vet ikke hva jeg skal tro, er meninger i denne threaden som strider i mot hverandre. Dette kortet skal uansett være bedre enn et 9500, og da er det jo strengt tatt ikke et dårlig kort.

Lenke til kommentar
Bare lurer på en ting; hvis 256MB RAM på skjermkort er så dårlig, hvorfor lager de det da? Poenget er? det kan da ikke være så forferdelig?

Grunnen(e) til at det finnes kort med 256 ram kan ha noe med 3D moddelering for folk på middels nivå (altså, ikke proffesjonelle med feite lønninger ;) )

Grunnen til at det er dårligere er pga av rammen ikke kan klokkes like høyt (som oftest) bare se på 1GB med ddr ram på en brikke, det er både dyrt og treigt (PC2100).

Endret av LoS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...