Gå til innhold

– Alle innbyggere bør få egne digitale helserettigheter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Pasientrettigheter bør være metodeuavhengige.

Denne artikkelen foreslår å skrive metodikken delvis inn i rettighetene, ingen god idé. IKT Norge, om noen, bør kunne forstå at dagens mulige løsninger er utdatert i morgen.

Lenke til kommentar

Det mangler et punkt. Staten sin forpliktelse til å lagre og behandle mine data kun innenfor kongeriket Norge sine riksgrenser.

Ikke nødvendigvis opptatt av "riksgrenser", selv om jeg primært vil at de skal lagres i Norge og i alle fall under lovgrunnlag som er like strengt. F.eks er tysk personlovgivning og krav til lagring av denne type informasjon vel så streng som i Norge.

Jeg er mer opptatt av at sikkerheten i forhold til tredjepart garanteres, og at jeg til ett hvert tidspunkt skal kunne få vite hvem som har tilgang til mine data, og eventuelt hvem som har sett på mine data. Jeg vil også at brudd på rettighetene knyttet til sikkerhet skal automatisk medføre konsekvens.

Dvs at det må være krav om sikker nok kryptering av min journal/pasientdata. Jeg kan faktisk også tenke meg en løsning der kun jeg kan løse opp "informasjonen", dvs at jeg f.eks må låse opp journalen for fastlegen eller andre. I tilfelle akutt behov der jeg ikke kan gjøre dette skal det være en nødløsning. Tanken er at i ytterste konsekvens er det kun jeg som kan se journalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dvs at det må være krav om sikker nok kryptering av min journal/pasientdata. Jeg kan faktisk også tenke meg en løsning der kun jeg kan løse opp "informasjonen", dvs at jeg f.eks må låse opp journalen for fastlegen eller andre. I tilfelle akutt behov der jeg ikke kan gjøre dette skal det være en nødløsning. Tanken er at i ytterste konsekvens er det kun jeg som kan se journalen.

Dessverre er dette vanskelig av opptil flere grunner. For det første vil en nødløsning måtte medføre at nøkkelen ligger i datasystemet, og da kan journalen låses opp uten deg. Altså blir din personlige nøkkel kun et teater, og ingen reell sikkerhet.

For det andre vil en journal i enkelte tilfeller inneholde informasjon pasienten ikke *skal* se, f.eks innenfor enkelte typer psykiatribehandling.

Og et tredje problemområde er mindreårige eller andre folk med verge, hvor en eller flere skal ha tilgang og denne tilgangen må kunne endres ved behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...