H3ba55 Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Hei, trenger hjelp med en deloppgave i mikroøkonomi. Jeg har fått en kostnadsfunksjon som er: C(x) = 0,5cx^2 + F x er produksjon, F er faste kostnader, og c er et gitt positivt tall. Oppgaven er: Gir kostnadsfunksjonen utrykk for konstant, avtakende eller tiltakende skalautbytte. Slik jeg har forstått det så trenger jeg en produktfunksjon for å finne ut hva skalautbytte blir, men har ikke peiling hvordan jeg lager en produktfunksjon ut i fra dette. Har lest masse men det står ikke noe om akkurat dette. Hadde satt stor pris på litt hjelp i form av tips eller hint Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Dersom kostnadene øker raskere enn produksjonen, tilsvarer dette avtakende skalautbytte. Lenke til kommentar
H3ba55 Skrevet 14. november 2016 Forfatter Del Skrevet 14. november 2016 Dersom kostnadene øker raskere enn produksjonen, tilsvarer dette avtakende skalautbytte. Men jeg vet ikke hvor raskt produksjonen øker. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Jo, det gjør du. Hva er x i kostnadsfunksjonen? Lenke til kommentar
H3ba55 Skrevet 14. november 2016 Forfatter Del Skrevet 14. november 2016 (endret) Jo, det gjør du. Hva er x i kostnadsfunksjonen? Det er produksjon Endret 14. november 2016 av H3ba55 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Nettopp. Lenke til kommentar
H3ba55 Skrevet 14. november 2016 Forfatter Del Skrevet 14. november 2016 Jo, det gjør du. Hva er x i kostnadsfunksjonen? Det er produksjon Så da kan jeg trygt si at det er avtakende skalautbytte da? Siden en hver økning i produksjon vil gi en større økning i kostnader? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 (endret) Det er ikke avtakende skalautbytte overalt. I starten vil det at de faste utgiftene blir fordelt over flere enheter vil det være økende skalautbytte, men bare i et intervall som avhenger av størrelsen på F. Endret 14. november 2016 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
H3ba55 Skrevet 14. november 2016 Forfatter Del Skrevet 14. november 2016 Det er ikke avtakende skalautbytte overalt. I starten vil det at de faste utgiftene blir fordelt over flere enheter vil det være økende skalautbytte, men bare i et intervall som avhenger av størrelsen på F. Men det er i hovedsak avtakende skalautbytte her? Lenke til kommentar
H3ba55 Skrevet 14. november 2016 Forfatter Del Skrevet 14. november 2016 Ja. Tusen takk for hjelpen! Skylder deg en Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 (endret) Nå er jeg usikker på hvilket nivå du er på, men for å finne om funksjonen har konstant, avtakende eller stigende skalautbytte, kan du enkelt anvende teoremet om homogene produksjonsfunksjoner. Denne skal være i boken din. Endret 14. november 2016 av Manager Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå